Jaka jest przyczyna drgań na kierownicy? Może być ich wiele, wskazujemy na najczęstsze

Jaka jest przyczyna drgań na kierownicy? Mogą je generować uszkodzone układ hamulcowy, elementy zawieszenia lub zniszczone opony. Objawów nie wolno lekceważyć.

Drgania zazwyczaj przenoszą się na kierownicę lub nadwozie. Mogą być też wyczuwalne podczas hamowania na pedale hamulca (pulsowanie).

Z pozoru błahe, lecz długo bagatelizowane usterki mogą doprowadzić do tragedii na drodze. Warto zawczasu zdiagnozować awarię i ją usunąć.

Jaka jest przyczyna drgań na kierownicy? Wibracje podczas hamowania

Jeśli kierowca wyczuje drgania na pedale hamulca podczas hamowania najprawdopodobniej uszkodzeniu uległy elementy układu hamulcowego lub piasty koła.
Wibracje mogą przenosić się na przednią część karoserii, czy kierownicę i powodować niestabilność przy wytracaniu prędkości. Nie należy tego faktu bagatelizować, tylko czym prędzej udać się do mechanika.

W większości przypadków, to skrzywienie przednich tarcz hamulcowych odpowiada za wyczuwalne na kierownicy i nadwoziu drgania. Zazwyczaj tarcze hamulcowe ulegają pofałdowaniu, gdy użytkownik mocno hamuje przy skręconych kołach lub wjedzie z rozgrzanymi hamulcami w głęboką kałużę.

Podobne objawy (pulsujący pedał hamulca i wibracje przenoszone na nadwozie) występują przy nierównomiernym zużyciu bębnów hamulcowych. Niepokojące symptomy pojawiają się w momencie, gdy bębny tracą swój okrągły kształt.

Za drgania może też odpowiadać piasta koła. To typowa usterka powstała na skutek zbyt szybkiego najeżdżania na krawężnik lub po wpadnięciu w głęboką dziurę w jezdni.

Zobacz także: Brak miejsca w dowodzie rejestracyjnym. Co należy zrobić?

Drgania w trakcie przyspieszania

Niepokojące wibracje podczas przyspieszania zwiastują usterki elementów układu napędowego.

W samochodach z napędem na tylną oś, najczęściej dochodzi do wyrobienia się krzyżaków wału napędowego. To także przypadłość pojazdów z napędem na cztery koła. Wówczas, drgania przenoszą się na nadwozie.

Uważać należy również na przeguby półosi napędowych. Dynamiczne ruszanie na skręconych kołach szybko prowadzi do ich zniszczenia. Najszybciej poddaje się krzyżak osadzony na półosi. Następny w kolejce jest kielich. Wymiana zużytych elementów pochłonie kilkaset złotych.

Może się też zdarzyć, że zużyte poduszki zawieszenia zespołu napędowego ulegną nadmiernemu zużyciu. Wówczas, poszczególne elementy tracą pierwotną stabilność oraz mogą wywierać nacisk na półoś, co powoduje dodatkowe drgania.

Zobacz także: Co zrobić w przypadku zgubienia dowodu rejestracyjnego?

Wibracje podczas jazdy

Irytujące "bicie" w czasie jazdy ze stałą prędkością to zazwyczaj efekt niewłaściwego wyważenia kół. W takiej sytuacji drgania przenoszą się zarówno na kierownicę, jak i na karoserię.

Podczas normalnej eksploatacji pojazdu, zdarza się, że jeden z ciężarków wyważających felgę odpadnie. Skutkuje to tzw. biciem koła podczas jazdy.

By temu zaradzić, należy udać się do wulkanizatora, aby ponownie wyważyć koła i umieścić obciążniki w odpowiednich miejscach. Taka usługa kosztuje od 40 do 80 złotych.

Wyczuwalne drgania kół mogą być także spowodowane drobnymi wybrzuszeniami na oponie. Często są tak zlokalizowane, że trudno je dostrzec.

W tej sytuacji także należy udać się do zakładu wulkanizacyjnego i poszukać przyczyny niepokojących wibracji przenoszących się na kierownicę i nadwozie.

Często zakłócona praca koła, skutkująca wibracjami to efekt skrzywionej felgi. Stalowe koła można wyprostować niewielkim kosztem. Gorzej, jeśli zniszczeniu uległa aluminiowa felga o dużej średnicy. W większości przypadków należy wówczas pogodzić się z kupnem nowego elementu. 18, 19 lub 20-calowe obręcze mogą kosztować nawet 1,5-2 tysiące złotych za sztukę.

Zobacz także: Co jest sprawdzane na przeglądzie technicznym samochodu?

Nie warto lekceważyć drgań na kierownicy

Długotrwała jazda z wyczuwalnymi wibracjami grozi poważnymi konsekwencjami. Wibracje przenoszą się na inne podzespoły, doprowadzając często do uszkodzenia komponentów układu kierowniczego i zawieszenia, a w przypadku przegubu napędowego do unieruchomienia pojazdu. Koszty naprawy mogą wynieść kilka tysięcy złotych. Lepiej więc zapobiegać, niż przez zaniedbanie doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji na drodze.

Samochód, który wciśnie się w najwęższe miejsce parkingowe. W każdym kole ma osobny silnik

Więcej o:
Copyright © Agora SA