Jak sprawdzać ciśnienie w oponach? Zaskakująco dużo kierowców popełnia przy tym błędy

Kontrola ciśnienia w oponach to jedna z podstawowych i najważniejszych czynności obsługowych samochodu. Niestety, w dzisiejszych czasach, kierowcy często o niej zapominają i nie wiedzą, jak ją właściwie przeprowadzić.

Poziom ciśnienia w oponach ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Pojazd z niewłaściwie napompowanym ogumieniem wykazuje gorsze właściwości jezdne niż w przypadku, gdy ciśnienie powietrza w kołach jest odpowiednie. Zmieniają się m.in. droga hamowania i podatność na aquaplanning. To jednak nie wszystko.

Na co wpływa poziom ciśnienia w oponach?

Pamiętajmy, że niewłaściwe ciśnienie w ogumieniu powoduje nierównomierne zużycie bieżnika. W przypadku, gdy jest za wysokie, szybciej ściera się środkowa część opony, w przypadku gdy jest zbyt niskie – jej zewnętrzne krawędzie.

Oprócz tego, gdy opona jest niedopompowana zwiększają się opory toczenia, co pociąga za sobą wzrost zużycia paliwa. W przeciwnym przypadku, gdy koła są zbyt mocno napompowane, zachodzi ryzyko przedwczesnego zużycia elementów zawieszenia i układu kierowniczego, bo ponadprzeciętnie twarde opony przenoszą więcej drgań na inne elementy.

Zobacz także: Kiedy wymienić opony na zimowe? Na pewno nie warto z tym czekać do opadów pierwszego śniegu

Jak często kontrolować ciśnienie w oponach?

Poziom ciśnienia w ogumieniu powinniśmy kontrolować przynajmniej raz w miesiącu.
Niestety, wielu kierowców nie tylko tego nie robi, ale nawet nie wie, jak właściwie przeprowadzić taki pomiar.

Jak sprawdzać ciśnienie w oponach?

Żeby wynik kontroli nie był zafałszowany, należy poza użyciem sprawnego ciśnieniomierza przeprowadzić go w optymalnych warunkach. Pojazd powinien stać na równej nawierzchni, a opony nie mogą być rozgrzane. Powietrze pod wpływem ciepła rozpręża się, co wpływa na wynik pomiaru.

Fachowcy zalecają, by w przypadku gdy opony są rozgrzane, odczekać około 2 godziny zanim zmierzymy poziom ciśnienia powietrza. Z kolei, gdy chcemy skorzystać z ciśnieniomierza na jednej z pobliskich miejskich stacji paliw, dojeżdżając do niej powinniśmy jechać wolniej i płynniej niż zwykle, tak by nie doprowadzić do rozgrzania opon.

Zobacz także: Jak pozbyć się porzuconego pojazdu blokującego miejsce parkingowe? Jest na to skuteczny sposób

Pamiętajmy też, by dostosować ciśnienie do obciążenia pojazdu. Dokładne wytyczne odnośnie właściwego ciśnienia w ogumieniu znajdziemy na tabliczce informacyjnej umieszczonej z reguły na wewnętrznej stronie środkowego słupka po stronie kierowcy lub po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Informacje na ten temat znajdują się także w instrukcji obsługi pojazdu.

Samochód, który wciśnie się w najwęższe miejsce parkingowe. W każdym kole ma osobny silnik

Więcej o:
Komentarze (83)
Jak sprawdzać ciśnienie w oponach? Zaskakująco dużo kierowców popełnia przy tym błędy
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: x

    Oceniono 2 razy -2

    a może zacna agora wyjasni
    który wynik jest prawidłowy
    , jak wkładam ciśnieniomierz , czy jak po dopompowaniu i puszczeniu dzwigni wskazuwka pokaże ?

  • Gość: kar

    Oceniono 5 razy -5

    chcecie miec czyste powietrze, bez smogu to sie cieszcie ze paliwo drozeje przez trumpa i arabow co sie na nim odgrywaja

  • Gość: pqe

    Oceniono 7 razy -7

    widzieliscie czy sie rozni shell od naszych polskich stacji? podnosza ceny jak zydzi. polskie stacje bronia przed podwyzkami

  • Gość: JubelFan

    Oceniono 3 razy -3

    prognozy średnich cen ropy na najblizszy czas przez to ze usa zerwalo porozumienie nuklearne z iranem są niestety teraz wyzsze niż miesiac temu.

  • race444

    Oceniono 6 razy -4

    Sami ku**a fachowcy . Naczytali sie glupot i kazdy a ryj pelen frazesow , poe*ane wyksztalcuchy.

  • Gość: Khorsj

    Oceniono 4 razy -2

    ceny paliwa rosna przez trumpa, ale orlen zaraz wprowadzi wszedzie ladowarki dla aut elektrycznych i bedzie mozna to olac

  • plastikpiokio

    Oceniono 5 razy -3

    należy każdej oponie zafundować solidnego kopa jeżeli noga nie spotka się z felgą to jest git.---tylko jest jedno utrudnienie -----trzeba obejsc auto do okoła. a czasami mi się nie chce.

  • Gość: gosc

    Oceniono 20 razy 14

    a ja pompuje helem i auto unosi się co nieco nad jezdnią ---jadę płynnie beż drgan i dziury w jezdni mam w dupie.

  • Gość: Portland Cemencki

    Oceniono 15 razy 9

    "Powietrze pod wpływem ciepła rozpręża się, co wpływa na wynik pomiaru". Nie wiem gdzie Pan chodził do szkoły, Panie Tomaszu, ale radziłbym zażądać zwrotu pieniędzy. Powietrze rozpręża się, jeśli ma możliwość wykonania pracy. Sprężanie/rozprężanie polega na zmianie ciśnienia połączonej ze zmianą objętości. Dlatego jeśli u Pana powietrze w oponach się rozpręża, radziłbym udać się do wulkanizatora.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX