Jak sprawdzać ciśnienie w oponach? Zaskakująco dużo kierowców popełnia przy tym błędy

MIerzenie ciśnienia w oponach

MIerzenie ciśnienia w oponach (Fot. Mat. prasowe)

Kontrola ciśnienia w oponach to jedna z podstawowych i najważniejszych czynności obsługowych samochodu. Niestety, w dzisiejszych czasach, kierowcy często o niej zapominają i nie wiedzą, jak ją właściwie przeprowadzić.

Poziom ciśnienia w oponach ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Pojazd z niewłaściwie napompowanym ogumieniem wykazuje gorsze właściwości jezdne niż w przypadku, gdy ciśnienie powietrza w kołach jest odpowiednie. Zmieniają się m.in. droga hamowania i podatność na aquaplanning. To jednak nie wszystko.

Na co wpływa poziom ciśnienia w oponach?

Pamiętajmy, że niewłaściwe ciśnienie w ogumieniu powoduje nierównomierne zużycie bieżnika. W przypadku, gdy jest za wysokie, szybciej ściera się środkowa część opony, w przypadku gdy jest zbyt niskie – jej zewnętrzne krawędzie.

Oprócz tego, gdy opona jest niedopompowana zwiększają się opory toczenia, co pociąga za sobą wzrost zużycia paliwa. W przeciwnym przypadku, gdy koła są zbyt mocno napompowane, zachodzi ryzyko przedwczesnego zużycia elementów zawieszenia i układu kierowniczego, bo ponadprzeciętnie twarde opony przenoszą więcej drgań na inne elementy.

Zobacz także: Kiedy wymienić opony na zimowe? Na pewno nie warto z tym czekać do opadów pierwszego śniegu

Jak często kontrolować ciśnienie w oponach?

Poziom ciśnienia w ogumieniu powinniśmy kontrolować przynajmniej raz w miesiącu.
Niestety, wielu kierowców nie tylko tego nie robi, ale nawet nie wie, jak właściwie przeprowadzić taki pomiar.

Jak sprawdzać ciśnienie w oponach?

Żeby wynik kontroli nie był zafałszowany, należy poza użyciem sprawnego ciśnieniomierza przeprowadzić go w optymalnych warunkach. Pojazd powinien stać na równej nawierzchni, a opony nie mogą być rozgrzane. Powietrze pod wpływem ciepła rozpręża się, co wpływa na wynik pomiaru.

Fachowcy zalecają, by w przypadku gdy opony są rozgrzane, odczekać około 2 godziny zanim zmierzymy poziom ciśnienia powietrza. Z kolei, gdy chcemy skorzystać z ciśnieniomierza na jednej z pobliskich miejskich stacji paliw, dojeżdżając do niej powinniśmy jechać wolniej i płynniej niż zwykle, tak by nie doprowadzić do rozgrzania opon.

Zobacz także: Jak pozbyć się porzuconego pojazdu blokującego miejsce parkingowe? Jest na to skuteczny sposób

Pamiętajmy też, by dostosować ciśnienie do obciążenia pojazdu. Dokładne wytyczne odnośnie właściwego ciśnienia w ogumieniu znajdziemy na tabliczce informacyjnej umieszczonej z reguły na wewnętrznej stronie środkowego słupka po stronie kierowcy lub po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Informacje na ten temat znajdują się także w instrukcji obsługi pojazdu.

Komentarze (69)
Jak sprawdzać ciśnienie w oponach? Zaskakująco dużo kierowców popełnia przy tym błędy
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • popsuty2x

    Oceniono 41 razy 41

    I zawsze dajcie o 0.1 więcej - bo zawsze coś wam ucieknie i skorygujecie tym temperaturę.

  • Gość: wrr

    Oceniono 54 razy 36

    Autorowi tych "rewelacji" proponuję następujący eksperyment:
    1. przytoczyć się powolutku na stację i zmierzyć/uzupełnić ciśnienie.
    2. następnie dać ostro po gazie lub odbyć dłuższą podróż.
    3. ponownie sprawdzić ciśnienie.
    4. bzdury o znaczącym wpływie temperatury opon podczas typowej eksploatacji na ciśnienie w nich panujące - odszczekać.

    Dodatkowo, producent pojazdu/opon zaleca raczej określone ciśnienie PODCZAS EKSPLOATACJI nie zaś parkowania. Zatem ODWROTNIE niż w artykule, winno się zajeżdżać pojazdem z jako tako "rozgrzanymi" gumami.
    A teraz wyobraźmy sobie, że mam ogrzewany garaż, manometr, a na dworze -20 stopni.
    Wschodząca gwiazda dziennikarstwa motoryzacyjnego co mi zaleci:
    a) zmierzyć ciśnienie w garażu (samochód tam stał całą noc)?
    b) wyprowadzić na mróz i odczekać 2 godziny?
    c) nie przejmować się durnotami znalezionymi na moto.pl - redaktor też człowiek, jeść musi, a że nie potrafi na chleb zarobić inaczej, niż pisaniem głupot, czy niezdrowymi sensacjami?

  • Gość: KS

    Oceniono 29 razy 29

    "aquaplanning" pisze się "aquaplaning" - od aqua-woda i plane- równa powierzchnia. Natomiast "planning" znaczy planowanie

  • stan47.emeryt

    Oceniono 12 razy 10

    Włączył się czujnik ciśnienia - nowy samochód. Kupiłem nową pompkę i jakoś nie za bardzo byłem pewien wskazań. Podjechałem na stację paliw sprawdzić ciśnienie - 1,8, mało. Dopompowałem do 2,1. Nadal nie byłem, pewien, podjechałem do następnej - 3,8. W końcu podjechałem do dilera u którego kupiłem samochód i ustawiłem ciśnienie u niego (zarzeka się,że ma manometr z homologacją) i okazało się, że moją stara pompka, ze starym manometrem pokazuje najbardziej dokładnie. Nie wierzcie w te manometry na stacjach paliw. Nie będę podawać nazw tych firm, żeby nie robić im obciachu.

  • ulcus.rodens

    Oceniono 13 razy 9

    Nie przesadzajmy z tym wpływem temperatury na wartość ciśnienia. Łatwo policzyć ze wzoru łączącego cisnienie, objętość i temperaturę że nawet przy zmianie tej ostatniej z -20 na +40 różnica wyniesie najwyżej 0,3 atmosfery. W zwykły dzień z temperaturą kilkunastu stopni wpływ rozgrzania opon jazdą jest kompletnie nieistotny

  • Gość: Portland Cemencki

    Oceniono 6 razy 6

    "Powietrze pod wpływem ciepła rozpręża się, co wpływa na wynik pomiaru". Nie wiem gdzie Pan chodził do szkoły, Panie Tomaszu, ale radziłbym zażądać zwrotu pieniędzy. Powietrze rozpręża się, jeśli ma możliwość wykonania pracy. Sprężanie/rozprężanie polega na zmianie ciśnienia połączonej ze zmianą objętości. Dlatego jeśli u Pana powietrze w oponach się rozpręża, radziłbym udać się do wulkanizatora.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Zobacz także
Najczęściej czytane