Jak sprawdzać ciśnienie w oponach? Zaskakująco dużo kierowców popełnia przy tym błędy

15.11.2017 11:49
MIerzenie ciśnienia w oponach

MIerzenie ciśnienia w oponach (Fot. Mat. prasowe)

Kontrola ciśnienia w oponach to jedna z podstawowych i najważniejszych czynności obsługowych samochodu. Niestety, w dzisiejszych czasach, kierowcy często o niej zapominają i nie wiedzą, jak ją właściwie przeprowadzić.

Poziom ciśnienia w oponach ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Pojazd z niewłaściwie napompowanym ogumieniem wykazuje gorsze właściwości jezdne niż w przypadku, gdy ciśnienie powietrza w kołach jest odpowiednie. Zmieniają się m.in. droga hamowania i podatność na aquaplanning. To jednak nie wszystko.

Na co wpływa poziom ciśnienia w oponach?

Pamiętajmy, że niewłaściwe ciśnienie w ogumieniu powoduje nierównomierne zużycie bieżnika. W przypadku, gdy jest za wysokie, szybciej ściera się środkowa część opony, w przypadku gdy jest zbyt niskie – jej zewnętrzne krawędzie.

Oprócz tego, gdy opona jest niedopompowana zwiększają się opory toczenia, co pociąga za sobą wzrost zużycia paliwa. W przeciwnym przypadku, gdy koła są zbyt mocno napompowane, zachodzi ryzyko przedwczesnego zużycia elementów zawieszenia i układu kierowniczego, bo ponadprzeciętnie twarde opony przenoszą więcej drgań na inne elementy.

Zobacz także: Kiedy wymienić opony na zimowe? Na pewno nie warto z tym czekać do opadów pierwszego śniegu

Jak często kontrolować ciśnienie w oponach?

Poziom ciśnienia w ogumieniu powinniśmy kontrolować przynajmniej raz w miesiącu.
Niestety, wielu kierowców nie tylko tego nie robi, ale nawet nie wie, jak właściwie przeprowadzić taki pomiar.

Jak sprawdzać ciśnienie w oponach?

Żeby wynik kontroli nie był zafałszowany, należy poza użyciem sprawnego ciśnieniomierza przeprowadzić go w optymalnych warunkach. Pojazd powinien stać na równej nawierzchni, a opony nie mogą być rozgrzane. Powietrze pod wpływem ciepła rozpręża się, co wpływa na wynik pomiaru.

Fachowcy zalecają, by w przypadku gdy opony są rozgrzane, odczekać około 2 godziny zanim zmierzymy poziom ciśnienia powietrza. Z kolei, gdy chcemy skorzystać z ciśnieniomierza na jednej z pobliskich miejskich stacji paliw, dojeżdżając do niej powinniśmy jechać wolniej i płynniej niż zwykle, tak by nie doprowadzić do rozgrzania opon.

Zobacz także: Jak pozbyć się porzuconego pojazdu blokującego miejsce parkingowe? Jest na to skuteczny sposób

Pamiętajmy też, by dostosować ciśnienie do obciążenia pojazdu. Dokładne wytyczne odnośnie właściwego ciśnienia w ogumieniu znajdziemy na tabliczce informacyjnej umieszczonej z reguły na wewnętrznej stronie środkowego słupka po stronie kierowcy lub po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Informacje na ten temat znajdują się także w instrukcji obsługi pojazdu.

Zobacz także
Komentarze (65)
Jak sprawdzać ciśnienie w oponach? Zaskakująco dużo kierowców popełnia przy tym błędy
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • popsuty2x

    Oceniono 34 razy 34

    I zawsze dajcie o 0.1 więcej - bo zawsze coś wam ucieknie i skorygujecie tym temperaturę.

  • Gość: wrr

    Oceniono 47 razy 31

    Autorowi tych "rewelacji" proponuję następujący eksperyment:
    1. przytoczyć się powolutku na stację i zmierzyć/uzupełnić ciśnienie.
    2. następnie dać ostro po gazie lub odbyć dłuższą podróż.
    3. ponownie sprawdzić ciśnienie.
    4. bzdury o znaczącym wpływie temperatury opon podczas typowej eksploatacji na ciśnienie w nich panujące - odszczekać.

    Dodatkowo, producent pojazdu/opon zaleca raczej określone ciśnienie PODCZAS EKSPLOATACJI nie zaś parkowania. Zatem ODWROTNIE niż w artykule, winno się zajeżdżać pojazdem z jako tako "rozgrzanymi" gumami.
    A teraz wyobraźmy sobie, że mam ogrzewany garaż, manometr, a na dworze -20 stopni.
    Wschodząca gwiazda dziennikarstwa motoryzacyjnego co mi zaleci:
    a) zmierzyć ciśnienie w garażu (samochód tam stał całą noc)?
    b) wyprowadzić na mróz i odczekać 2 godziny?
    c) nie przejmować się durnotami znalezionymi na moto.pl - redaktor też człowiek, jeść musi, a że nie potrafi na chleb zarobić inaczej, niż pisaniem głupot, czy niezdrowymi sensacjami?

  • Gość: KS

    Oceniono 22 razy 22

    "aquaplanning" pisze się "aquaplaning" - od aqua-woda i plane- równa powierzchnia. Natomiast "planning" znaczy planowanie

  • stan47.emeryt

    Oceniono 10 razy 8

    Włączył się czujnik ciśnienia - nowy samochód. Kupiłem nową pompkę i jakoś nie za bardzo byłem pewien wskazań. Podjechałem na stację paliw sprawdzić ciśnienie - 1,8, mało. Dopompowałem do 2,1. Nadal nie byłem, pewien, podjechałem do następnej - 3,8. W końcu podjechałem do dilera u którego kupiłem samochód i ustawiłem ciśnienie u niego (zarzeka się,że ma manometr z homologacją) i okazało się, że moją stara pompka, ze starym manometrem pokazuje najbardziej dokładnie. Nie wierzcie w te manometry na stacjach paliw. Nie będę podawać nazw tych firm, żeby nie robić im obciachu.

  • ulcus.rodens

    Oceniono 12 razy 8

    Nie przesadzajmy z tym wpływem temperatury na wartość ciśnienia. Łatwo policzyć ze wzoru łączącego cisnienie, objętość i temperaturę że nawet przy zmianie tej ostatniej z -20 na +40 różnica wyniesie najwyżej 0,3 atmosfery. W zwykły dzień z temperaturą kilkunastu stopni wpływ rozgrzania opon jazdą jest kompletnie nieistotny

  • jakis_gosc012

    Oceniono 6 razy 4

    Z biegiem czasu zawsze z opony trochę powietrza zejdzie, zaworki nie są idealnie szczelne, więc jak się dopompowuje koło, to zawsze trzeba dać z 0,1 - 0,2 bara więcej. Pamiętajcie o tym, bo ani słowa nie napisali o tym w tym "fachowym" poradniku.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane