Polak-patriota. Chce jeździć samochodem elektrycznym, ale tylko z Polski. I mieć z tego powodu przywileje

08.11.2017 14:37
9 finałowych projektów polskiego samochodu elektrycznego

9 finałowych projektów polskiego samochodu elektrycznego (fot. ElectroMobility Poland)

- Polacy chcą polskiego samochodu elektrycznego jako symbolu rozwoju gospodarczego i powodu do dumy - czytamy w komunikacie spółki ElectroMobility Poland. Stawiamy jednak warunki. Chcemy dopłat i przywilejów.

Co skłoniłoby Polaka do zakupu samochodu elektrycznego? Przede wszystkim metka "Made in Poland" (dla 63 proc. ważna jest produkcja w Polsce). Niewiele mniej istotne są dopłaty rządowe (dla 60 proc.), a dla co drugiego z nas zachętą byłoby darmowe parkowanie w płatnych strefach (47 proc.). Co ciekawe, o zakupie samochodu na prąd myślało trzech na czterech polskich kierowców. Powodem są przede wszystkim oszczędności w użytkowaniu (dla 59 proc.), ale też - w co trudno uwierzyć - względy ekologiczne (dla 55 proc.).

Idealny samochód elektryczny według Polaków jest: wyprodukowany w Polsce, pięciodrzwiowy i czteroosobowy, kosztuje 60 tys. zł, umożliwia darmowe parkowanie w płatnych strefach, jego zakup jest współfinansowany przez państwo, ma zasięg 150 km, a czas jego ładowanie nie przekracza dwóch godzin.

Polski samochód elektrycznyPolski samochód elektryczny Źródło: ElectroMobility Poland/Kantar TNS

Polski samochód elektryczny

Badanie wykonała sondażownia Kantar TNS na zlecenie spółki ElectroMobility Poland. Tej samej, która rozpisała kontrowersyjny konkurs na karoserię polskiego auta na prąd. W komunikacie spółki czytamy, że "Polacy chcą polskiego samochodu elektrycznego jako symbolu rozwoju gospodarczego i powodu do dumy". Przed producentem takiego samochodu stoi jednak ogrom przeszkód.

Po pierwsze, polska infrastruktura obsługująca samochody elektryczne jest w opłakanym stanie. Po drugie, wystartowanie z seryjną produkcją nowego samochodu to wiele lat przygotowań i ogromne przedsięwzięcie logistyczne oraz finansowe, nie wspominając o technologii. Po trzecie, Polacy chcą samochodu elektrycznego w cenie do 60 tys. zł. Tymczasem dziś najtańszym autem na prąd dostępnym na polskim rynku jest Renault Zoe, za które trzeba zapłacić minimum 89 900 zł. Co prawda Francuzi oferują też model Twizy w cenie 53 200 zł, ale nie spełnia on warunków stawianych przez Polaków w ankiecie (jest jednoosobowy i przejedzie maksymalnie 100 km).

Ale optymiści też mają swoje argumenty. Za ElectroMobility Poland stoją państwowi giganci energetyczni: Enea, Energa, Tauron oraz PGE. Projekt jest też bardzo mocno wspierany przez polski rząd. Minister Energii Krzysztof Tchórzewski stwierdził niedawno, że „administracja będzie systematycznie przechodziła na samochody elektryczne – to już nie jest deklaracja, a pewność. Ustawa o elektromobilności zakłada, że floty samochodowe będą systematycznie wymieniane na elektryczne”. Szansą dla polskiego auta mogłyby być zamówienia ze strony instytucji rządowych. Minister Tchórzewski zapowiedział także budową sieci 6 tysięcy stacji szybkiego ładowania. Bez konkretnych dat, ale można przypuszczać, że miałoby się to wydarzyć przed 2020 rokiem, kiedy to - zgodnie z zapowiedzią ministra Morawieckiego - po polskich drogach ma jeździć milion aut elektrycznych. Ambitny plan, biorąc pod uwagę, że według danych IBRM Samar do końca października 2017 roku w Polsce zarejestrowano nieco ponad 400 samochodów na prąd.

Szansą dla polskiego auta elektrycznego mógłby być model carsharingu, na co zresztą zwracają uwagę ankieterzy. Piszą oni, że "Polacy są otwarci na nowe rozwiązania biznesowe - carsharing i baterie w abonamencie". Auto elektryczne na minuty? Brzmi realistyczniej niż samochód elektryczny opracowany i produkowany w Polsce, dostępny w salonie za 60 tys. zł.

Renault ZOE e-Sport

Czy Twoim zdaniem projekt polskie samochodu elektrycznego ma szansę realizacji?
Zobacz także
  • Średni wiek sprowadzanych do Polski samochodów wynosi prawie 12 lat Niemcy sprawdzili awaryjność samochodów. Które są najlepsze?
  • Range Rover P38 Poradnik | Rodzinne auta 4x4 za 15 tysięcy złotych
  • Porsche 911 2016 Raport TUV 2018 - które samochody są najmniej awaryjne?
Komentarze (32)
Polski samochód elektryczny
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: jacek

    Oceniono 17 razy 15

    Chcieć sobie możemy, ale na tym się skończy. Nie ma najmniejszej szansy, by zaczynając od zera, firmy nie mające żadnych doświadczeń doprowadziły do skonstruowania, opracowania technologii i wdrożenia do produkcji na skalę setek tysięcy sztuk rocznie samochodu elektrycznego w Polsce. Ten, kto wpadł na ten pomysł jest absolutnym kretynem i ignorantem. Na szczęście nikt nie wyłoży na ten humbug najmarniej kilkunastu miliardów złotych, bo takie byłyby koszty MINIMALNE tej zabawy.

    Może kupić licencję? Gomułka kupił licencję na Fiata 125p, to jego wierny uczeń Kaczyński chyba też by mógł?

  • Gość: rabarbarus

    Oceniono 10 razy 6

    Jeszcze żeby miał skrzydła husarskie, znaczek z Polską Walczącą i schowek na bejsbola w drzwiach.
    Auto dla prawdziwego Polaka!

  • Gość: klm

    Oceniono 17 razy 5

    ale właściwie po co??
    w Polsce samochód elektryczny będzie samochodem na węgiel...

  • borubar_perejro

    Oceniono 3 razy 3

    Zajrzałem na stronę spółki ElectroMobility Poland i jestem pod wielkim wrażeniem. Kilka akapitów tekstu o niczym, a poziom megalomanii grubo powyżej Mount Everestu.

  • msjgen

    Oceniono 7 razy 3

    Ja nie jestem polskim patriiotą i chce Teslę P100D (ca 125000 Euro). Dodatkowo chciałbym aby było więcej stacji ładowania przy polskich drogach.

  • ks-t

    Oceniono 5 razy 3

    JA za 150 km przebiegu i 2 godz ładowanie (jeśli będzie gdzie) nie zapłacę 60 tys. TAki MELEX sport to co najwyżej 15-20 tys na zakupy do miasta.

  • remo29

    Oceniono 9 razy 3

    Się kupi Teslę i znacjonalizuje, co ku..., nie stać nas? My nie damy rady? Ja tyle nie wypiję??

  • pietrix79

    Oceniono 9 razy 3

    Pierdy marzycieli bez realnego spojrzenia na świat. Morawiecki daj spokój i ludziom gitary nie zawracaj. Nie wszyscy w tym kraju łykają tę waszą propagandę sukcesu!

  • zyks

    Oceniono 2 razy 2

    Gdy prezesi VW, PSA, Forda, Fiata itp. słyszą słowa Elektromobility Poland, to bledną ze strachu i bez żenady walą w spodnie przy szparach-sekretarkach i radzie nadzorczej w komplecie. Gdy Morawiecki+Tchórzewski zaprezentują prototyp zbudowany wg. woli Suwerena z tego referendum - posypią się zawały i udary :(((

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane