Te zachowania kierowców poprawiają płynność ruchu i bezpieczeństwo na drogach

Choć w kodeksie ruchu drogowego są spisane zasady, których stosowanie wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo ruchu drogowego, w wielu przypadkach pomocne jest zachowanie się w sposób wynikający ze zdrowego rozsądku. Bo niewłaściwe stosowanie przepisów, może mieć przykre konsekwencje.

Jedno z pytań na egzaminie teoretycznym na prawo jazdy dotyczy odległości ustawiania trójkąta ostrzegawczego za samochodem. W myśl obowiązujących przepisów, należy go postawić 100 metrów za pojazdem.

Ale w niektórych sytuacjach, wspomniana odległość może się okazać niewystarczająca. Samochód pędzący autostradą w prędkością 140 km/h może mieć drogę hamowania dłuższą, niż wspomniane 100 metrów. W uzasadnionych przypadkach, warto trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości dopasowanej do warunków panujących w danym miejscu, tak by inni kierowcy zyskali trochę więcej czasu na ewentualną reakcję.

Ponadto w przypadku awarii należy włączyć światła awaryjne i założyć kamizelkę odblaskową.

Zobacz także: Nieuczciwe praktyki ubezpieczycieli, czyli w jaki sposób próbują zaniżać wartość należnych odszkodowań

Dodatkowo, jeśli kierowca korzysta z aplikacji na smartfona z możliwością poinformowania pozostałych użytkowników o zagrożeniach na drodze, powinien wysłać sygnał w tzw. eter.

Konieczne też jest zawiadomienie służby drogowej, która po przyjeździe na miejsce awarii ustawi pachołki, umożliwi powrót do samochodu i ewentualną naprawę. Podczas oczekiwania na drogowców, należy schować się za barierką energochłonną.

Obowiązek trąbienia podczas wyprzedzania we mgle

Jazda we mgle należy do wyjątkowo nieprzyjemnych. Ograniczona widoczność i opóźniona reakcja kierowcy mogą doprowadzić do tragedii. Wobec tego, kodeks drogowy przewiduje używanie podczas wyprzedzania lub omijania krótkotrwałych sygnałów dźwiękowych. Może to jednak przynieść skutek odwrotny od zamierzonego.

Nie każdy użytkownik ma świadomość funkcjonowania takiego przepisu, więc nagły klakson w pobliżu może doprowadzić do nieprzewidywalnej reakcji w postaci zajechania drogi lub gwałtownego hamowania. W takich warunkach, zaleca się zatem zachowanie wyjątkowej ostrożności i używanie sygnału dźwiękowego tylko w momencie, gdy faktycznie jest to uzasadnione.

Zobacz także: Wysoka dopłata i abonament. Nie daj się nabrać w salonie

Używanie świateł awaryjnych

W myśl obowiązujących przepisów, świateł awaryjnych należy używać w przypadku awarii lub wypadku. Coraz bardziej popularny jest jednak zwyczaj ostrzegania nimi o innych niebezpieczeństwach. Na autostradach i drogach szybkiego ruchu, gdzie prędkość samochodów przekracza 120-140 km/h, kierowcy używają świateł ostrzegawczych, by np. poinformować innych o korku.

To dobra praktyka, bo nie każdy spodziewa się zatoru drogowego w pozornie bezpiecznym miejscu. Podobnie postępują użytkownicy jadący odcinkami wiodącymi przez las. O przebiegającą przez drogę zwierzynę nietrudno, więc i w tym przypadku warto użyć świateł awaryjnych. Takie zachowanie jest również popularne w pozostałych krajach Unii Europejskiej.

Obowiązek jazdy prawym pasem ruchu

Dróg o kilku pasach w Polsce przybywa. W związku z tym, warto wiedzieć o fundamentalnych zasadach korzystania z takich odcinków, na których obowiązuje jazda prawym pasem.

Lewy służy do wyprzedzania wolniejszych pojazdów. Po takim manewrze, należy wrócić na prawy pas. W miejscach, gdzie z prawej strony znajduje się odcinek włączeniowy, warto zjechać na lewy, by umożliwić innym kierowcom wjechanie na drogę z pierwszeństwem.

Należy wiedzieć, że długotrwała jazda lewym pasem nie tylko blokuje ruch, lecz generuje też niebezpieczne sytuacje i naraża kierowcę na mandat w wysokości 500 złotych i 2 punkty karne.

Zobacz także: Jak złodzieje kradną samochody? Teraz popularna jest metoda "na walizkę"

Skrzyżowanie z zieloną strzałką

Na wielopasmowych skrzyżowaniach w mieście, warto zajmować środkowy lub prawy pas. Tym samym, osoby wykonujące warunkowy skręt w prawo (zielona strzałka), mogą swobodnie opuścić skrzyżowanie i przyczynić się do upłynnienia ruchu oraz zmniejszenia korków.

Więcej o:
Copyright © Agora SA