Te zachowania kierowców poprawiają płynność ruchu i bezpieczeństwo na drogach

Choć w kodeksie ruchu drogowego są spisane zasady, których stosowanie wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo ruchu drogowego, w wielu przypadkach pomocne jest zachowanie się w sposób wynikający ze zdrowego rozsądku. Bo niewłaściwe stosowanie przepisów, może mieć przykre konsekwencje.

Jedno z pytań na egzaminie teoretycznym na prawo jazdy dotyczy odległości ustawiania trójkąta ostrzegawczego za samochodem. W myśl obowiązujących przepisów, należy go postawić 100 metrów za pojazdem.

Ale w niektórych sytuacjach, wspomniana odległość może się okazać niewystarczająca. Samochód pędzący autostradą w prędkością 140 km/h może mieć drogę hamowania dłuższą, niż wspomniane 100 metrów. W uzasadnionych przypadkach, warto trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości dopasowanej do warunków panujących w danym miejscu, tak by inni kierowcy zyskali trochę więcej czasu na ewentualną reakcję.

Ponadto w przypadku awarii należy włączyć światła awaryjne i założyć kamizelkę odblaskową.

Zobacz także: Nieuczciwe praktyki ubezpieczycieli, czyli w jaki sposób próbują zaniżać wartość należnych odszkodowań

Dodatkowo, jeśli kierowca korzysta z aplikacji na smartfona z możliwością poinformowania pozostałych użytkowników o zagrożeniach na drodze, powinien wysłać sygnał w tzw. eter.

Konieczne też jest zawiadomienie służby drogowej, która po przyjeździe na miejsce awarii ustawi pachołki, umożliwi powrót do samochodu i ewentualną naprawę. Podczas oczekiwania na drogowców, należy schować się za barierką energochłonną.

Obowiązek trąbienia podczas wyprzedzania we mgle

Jazda we mgle należy do wyjątkowo nieprzyjemnych. Ograniczona widoczność i opóźniona reakcja kierowcy mogą doprowadzić do tragedii. Wobec tego, kodeks drogowy przewiduje używanie podczas wyprzedzania lub omijania krótkotrwałych sygnałów dźwiękowych. Może to jednak przynieść skutek odwrotny od zamierzonego.

Nie każdy użytkownik ma świadomość funkcjonowania takiego przepisu, więc nagły klakson w pobliżu może doprowadzić do nieprzewidywalnej reakcji w postaci zajechania drogi lub gwałtownego hamowania. W takich warunkach, zaleca się zatem zachowanie wyjątkowej ostrożności i używanie sygnału dźwiękowego tylko w momencie, gdy faktycznie jest to uzasadnione.

Zobacz także: Wysoka dopłata i abonament. Nie daj się nabrać w salonie

Używanie świateł awaryjnych

W myśl obowiązujących przepisów, świateł awaryjnych należy używać w przypadku awarii lub wypadku. Coraz bardziej popularny jest jednak zwyczaj ostrzegania nimi o innych niebezpieczeństwach. Na autostradach i drogach szybkiego ruchu, gdzie prędkość samochodów przekracza 120-140 km/h, kierowcy używają świateł ostrzegawczych, by np. poinformować innych o korku.

To dobra praktyka, bo nie każdy spodziewa się zatoru drogowego w pozornie bezpiecznym miejscu. Podobnie postępują użytkownicy jadący odcinkami wiodącymi przez las. O przebiegającą przez drogę zwierzynę nietrudno, więc i w tym przypadku warto użyć świateł awaryjnych. Takie zachowanie jest również popularne w pozostałych krajach Unii Europejskiej.

Obowiązek jazdy prawym pasem ruchu

Dróg o kilku pasach w Polsce przybywa. W związku z tym, warto wiedzieć o fundamentalnych zasadach korzystania z takich odcinków, na których obowiązuje jazda prawym pasem.

Lewy służy do wyprzedzania wolniejszych pojazdów. Po takim manewrze, należy wrócić na prawy pas. W miejscach, gdzie z prawej strony znajduje się odcinek włączeniowy, warto zjechać na lewy, by umożliwić innym kierowcom wjechanie na drogę z pierwszeństwem.

Należy wiedzieć, że długotrwała jazda lewym pasem nie tylko blokuje ruch, lecz generuje też niebezpieczne sytuacje i naraża kierowcę na mandat w wysokości 500 złotych i 2 punkty karne.

Zobacz także: Jak złodzieje kradną samochody? Teraz popularna jest metoda "na walizkę"

Skrzyżowanie z zieloną strzałką

Na wielopasmowych skrzyżowaniach w mieście, warto zajmować środkowy lub prawy pas. Tym samym, osoby wykonujące warunkowy skręt w prawo (zielona strzałka), mogą swobodnie opuścić skrzyżowanie i przyczynić się do upłynnienia ruchu oraz zmniejszenia korków.

Więcej o:
Komentarze (59)
Te zachowania kierowców poprawiają płynność ruchu i bezpieczeństwo na drogach
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • jck12

    Oceniono 39 razy 25

    Bardzo fajny tekst. Dorzuciłbym jeszcze...
    1. Na rondzie w lewo skręca się z lewego pasa. (nie robimy wycieczki dookoła ronda prawym pasem)
    2. Na drodze z 3 pasami ruchu ciągle obowiązuje zasada prawego pasa. (nie ma zasady pasa środkowego)
    3. Nie parkujemy na pasie ruchu na awaryjnych. (nawet jak pod sklepem nie ma wolnych miejsc)

  • aequos

    Oceniono 18 razy 18

    czasem marzy mi się aby zamiast patrolu przy drodze stał polowy gabinet psychiatryczny, w którym lekarz mógłby przeanalizować co siedzi w głowie kierowcy, który jedzie na przykład od Poznania do Warszawy całą trasę lewym pasem gdy prawy jest calkowicie wolny....

  • Gość: Gniewny Pomruk Annusa

    Oceniono 12 razy 12

    Mistrzowie środkowego pasa to faktycznie mocno irytujący gatunek. Ale myślę, że to wynika ze zwykłej niewiedzy. Do pewnych zmian będziemy się dostosowywać stopniowo. I tak jest lepiej niż było. Np. bardzo dobry zwyczaj sygnalizowani awaryjnymi napotkanego korku we mgle przez samochód poprzedzający (tyczy się dróg szybkiego ruchu). Z jazdą na zakładkę też jakby lepiej. Natomiast wciąż kuleje jazda w korku. Niepotrzebne trzymanie się dupy, szarpana jazda, morda w telefonie - to jest dramat.

  • Gość: wkurwiony_edek

    Oceniono 11 razy 11

    dodam jeszcze:
    1. ruszanie spod świateł i rozpędzanie się. nie trzeba jechać 500m z prędkością 30km/h, uwierzcie można docisnąć gazu
    2. to samo na pasie rozbiegowym - jak sama nazwa wskazuje to służy doi zrównania naszej prędkości z autami jadącymi po drodze, na którą sie włączamy. a nie jechanie 30km/h (jak powyżej) aż zrobi się na tyle duża przerwa na prawym pasie, żeby wjechać
    3. minironda- naprawdę nie trzeba sie ZATRZYMYWAC, tam jest tylko "ustąp pierwszeństwa" a nie STOP!!!!!

  • Gość: leszcz

    Oceniono 14 razy 10

    Dodam: 1. Jazda zderzak w zderzak: w mieście stąd się biorą najechania nie z udziałem2 pojazdów lecz np. 4; poza miastem - albo wyprzedzasz, cio...to, albo zostawiasz miejsce do wyprzedzenia przez bardziej zdecydowanych; a spróbuj takiego otrąbić; nawet nie wie, że może mieć za to mandat. 2. Jazda na suwak, powoli dociera to do kierowców, ale nadal taki pajac nie dojedzie do końca zwężenia i dopiero się włącza do ruchu lecz o wiele wcześniej się wciska (sic!). Jakakolwiek 2, 3- pasmówka w W-wie: zawsze jedzie jakiś dziad lub baba, dostawczak lewym pasem i utrudnia płynny ruch, co gorsza wcale nie skręca w lewo za kilka km. To mnie najbardziej dziwi. To, że w większych miastach są lepsi kierowcy to MIT. Jest ich więcej, ale większość polaków (pisownia zamierzona) nie ma ani kultury, ani kultury jazdy.

  • lukask73

    Oceniono 6 razy 6

    Niestety część z tych zachowań - wydawałoby się - rozsądnych, jest niezgodna z przepisami, żeby wymieć choćby zjazd na środkowy pas, bo a nuż ktoś za chwilę przyjedzie i będzie chciał skręcać w prawo na strzałce.

    O jeździe po rondzie nie wypowiadam się, bo jest zdecydowanie słabo opisana w Kodeksie. Na dodatek budowniczowie raczą nas takimi pomysłami, jak rondo 2-pasmowe, z którego zjeżdża się na ulice 1-pasmowe. Stłuczek tam jest co nie miara.

  • Gość: Ksześ

    Oceniono 5 razy 5

    Najprostsze:
    1. Używanie kierunkowskazów w większości podanych sytuacji!!! Czesto mam wrażenie ze to niektórych boli.
    2. Było już, ale to nagminne więc warto powtarzać. Zjechanie na prawy pas natychmiast po wyprzedzeniu.
    3. Ustępowanie pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Pieszy ma tam pierwszeństwo.
    4. Parkowanie na trawnikach, ścieżkach rowerowych oraz miejscach dla niepełnosprawnych, bo... Ja tylko na chwilę...

  • reksioxxx

    Oceniono 13 razy 5

    Przywrocic zielone strzalki w formie tabliczek !!

  • darmen987

    Oceniono 6 razy 4

    Największy problem na polskich drogach to wymuszanie pierwszeństwa ...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX