Objawy uszkodzenia zaworu EGR. Czy warto go zaślepiać?

Jakie są objawy uszkodzenia zaworu EGR? Jeśli zauważysz, że na wolnych obrotach silnik twojego samochodu gaśnie, często traci moc, z rury wydobywa się czarny dym, a na desce rozdzielczej świeci kontrolka "Check Engine", możesz mieć problem z zaworem EGR. Co to oznacza?

W jakim celu montowany jest zawór recyrkulacji spalin (EGR) i jakie spełnia zadanie?

Mechanizm działania zaworu recyrkulacji gazów wylotowych (EGR) jest dość prosty.
Do sprawnej pracy jednoski napędowej niezbędne jest obniżanie temperatury w komorze spalania. Można to zrobić poprzez ponowne wpuszczenie spalin do cylindrów, prowadzące jednocześnie do ograniczenia emisji szkodliwych tlenków azotu o kilkadziesiąt procent. Sprawny zawór EGR umożliwia skutecznie kontrolowanie i sterowanie ilością spalin zawracanych do silnika.

Objawy uszkodzenia zaworu EGR

Prawidłowo działający EGR dostarcza spaliny jedynie w trakcie jazdy z jednostajną prędkością – wówczas nie wykorzystuje się pełnej mocy silnika. Na biegu jałowym lub po wciśnięciu gazu do podłogi, zawór powinien znajdować się w pozycji zamkniętej.

Zdaniem mechaników, w samochodach eksploatowanych przez osoby preferujące dynamiczny styl jazdy, do zawieszenia działania lub zapchania zaworu EGR dochodzi rzadko. Jeśli system pracuje prawidłowo, moment wpuszczania spalin do cylindrów jest niezauważalny – kierowca nie odczuwa spadków mocy.

Zobacz także: Koniec aut spalinowych w Paryżu. Znamy datę zakazu - już za 7 lat!

W przypadku samochodu z niesprawnym zaworem EGR, podczas jazdy, dają o sobie znać utrudniające życie przypadłości.

Na przykład, dawkowanie spalin do cylindrów na biegu jałowym przekłada się na nierówną pracę jednostki napędowej – obroty silnika falują, a w skrajnej sytuacji silnik zgaśnie.

Natomiast w trakcie jazdy, kierowca odczuje wyraźne niedobory dostępnej mocy (permanentne lub w postaci nagłych spadków). Ponadto, w silnikach Diesla, gdzie EGR ma trudniejsze warunki pracy, z rury mogą wydobywać się kłęby czarnego dymu.

Niezależnie od rodzaju sterowania (podciśnieniem lub elektronicznie), najczęściej dochodzi do zablokowania zaworu EGR w pozycji otwartej.

Jak ustrzec się przed usterką zaworu EGR?

W zależności od modelu samochodu, warunków eksploatacji, a przede wszystkim stylu jazdy kierowcy, zawór EGR nie powinien generować problemów przez ok 100-150 tysięcy kilometrów.

W teorii, bez względu na rok produkcji samochodu, proces naprawy i usuwania usterki jest identyczny. W rzeczywistości jednak, zarówno koszty jak i skomplikowanie usługi wyraźnie różnią się pomiędzy starszymi, a nowoczesnymi konstrukcjami.

Większość specjalitów zajmujących się autami napędzanymi przez proste w budowie jednostki napędowe jest zgodna – w tym przypadku, w razie usterki EGR, wymiana zaworu niemal nigdy nie jest konieczna. Zazwyczaj wystarczy wykręcić kłopotliwy zawór i dokładnie go wyczyścić. Po ponownym montażu będzie działał tak samo jak nowa część, a operacja pochłonie kilkaset złotych.

Zobacz także: Czy można w Polsce zarejestrować auto z kierownicą po prawej stronie? Można, ale czy to się opłaca?

Ile kosztuje naprawa uszkodzonego zaworu EGR?

W przypadku nowoczesnych silników, sprawa jest bardziej skomplikowana, a samo oczyszczenie zaworu EGR rzadko przynosi pożądany rezultat. Według opinii wielu specjalistów, na utrudnienie ewentualnej naprawy mają wpływ stosowanie gorszych jakościowo komponentów do produkcji zaworów, a także skomplikowanie konstrukcji i trudny dostęp do urządzenia.

W efekcie czas pracy mechanika się znacznie wydłuża, co skutecznie podnosi cenę naprawy i poddaje w wątpliwość sens całej operacji. Często okazuje się, że bardziej opłacalna staje się wymiana elementu.

W zależności od rodzaju jednostki napędowej, koszt naprawy usterki zaworu EGR, waha się w przedziale od 100 do nawet 2500 złotych. Najczęściej awarii ulega zawór sterujący. Kupno nowego pochłonie od 200 do 800 złotych. Nie polecamy stosować elementów regenerowanych i niewiadomego pochodzenia. Ich trwałość jest dyskusyjna.

Zobacz także:Indywidualne tablice rejestracyjne. Koszty i zasady wyrabiania

Usterkę zaworu EGR można usunąć samemu

Jeśli okaże się, że zawór EGR został zablokowany w pozycji otwartej, czego przyczyną jest nadmierna ilość nagaru, a dostęp do urządzenia jest łatwy, warto spróbować naprawić usterkę samodzielnie. W takim przypadku, wystarczy przeczyścić urządzenie. Jak to zrobić?

Konieczny będzie demontaż zaworu, który na szczęście nie wymaga użycia specjalistycznych narzędzi. W silnikach Diesla zawór zazwyczaj jest połączony z przepustnicą. Po odkręceniu elementu, należy w pierwszej kolejności usunąć szlam olejowy – efekt przedostawania się oleju z odmy i turbosprężarki. Następnie spryskać preparatem czyszczącym (od 18 złotych za puszkę), a pędzlem pozbyć się zanieczyszczeń.

Może się też okazać, że do wymiany kwalifikują się uszczelki i opaski zaciskowe – w tym przypadku koszt za element nie przekroczy kilkunastu złotych. Chcąc uniknąć wymiany systemu recyrkulacji spalin w przyszłości, warto czyścić EGR co 60-80 tysięcy kilometrów. Niezależne warsztaty wyceniają tę usługę na 300-600 złotych.

"Samochód tankuje się wodorem w ciągu 2,5 minuty. Może przejechać 600 km, a Polska ma tego gazu pod dostatkiem."

Czy warto zaślepić zawór EGR?

Wielu użytkowników, w razie usterki zaworu EGR decyduje się na jego zaślepienie. Wszystko po to, by spaliny nie były wprowadzane do kolektora dolotowego. W efekcie, przekłada się to na wyraźny przyrost mocy i powrót parametrów silnika sprzed awarii.

Część użytkowników widzi poprawę po takim zabiegu, ale nie wszyscy. Konsekwencje zaślepiania zaworu EGR mogą być poważne, nawet w przypadku, gdy wtyczka zaworu jest wpięta, a sam mechanizm funkcjonuje bez zarzutu. Jednostka sterująca pracą silnika może pobierać dane o EGR także z przepływomierza.
Zazwyczaj w takim przypadku informacje nie są zgodne z normami producenta, bowiem większy jest wydatek czystego powietrza niezbędnego do uzyskania prawidłowej mieszanki do spalania.

Zobacz także: Zmiany w CEPiK 2.0. Straż graniczna odbierze dowód rejestracyjny, ale zyskamy dostęp do nowych informacji

Możliwe także jest zaświecenie się kontrolki „Check Engine” lub wskaźnika dotyczącego nieprawidłowości w systemie oczyszczania spalin. Błędu nie skasujemy, a w niektórych sytuacjach wzrośnie zużycie paliwa.

Układ można oszukać ingerencją programową w sterownik (obniżenie czasu otwarcia EGR-u) lub montażem przekaźnika. W wielu sytuacjach to działanie jedynie doraźne wystarczające na kilkanaście, bądź kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.

Profilaktyka i sprawdzony warsztat

Zawór recyrkulacji spalin jest instalowany w większości samochodów produkowanych od połowy lat 80. Odpowiednio serwisowany – regularnie czyszczony, nie sprawia większych trudności w trakcie użytkowania.

Profilaktyczne spryskanie go dedykowanym preparatem pozwoli usunąć twarde osady i nagary. Warto pamiętać, aby w razie konieczności wymiany EGR-u, nie stosować regenerowanych elementów i zlecać naprawę sprawdzonemu warsztatowi.

Więcej o:
Komentarze (27)
Objawy uszkodzenia zaworu EGR. Czy warto go zaślepiać?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • polsilver100

    Oceniono 52 razy 16

    We wszystkich zagadnieniach dotyczących osprzętu silnika itd nie chodzi o EGR,Turbo,itp.Chodzi głownie o dotrzymanie norm emisji ktąre sobie UE wymyśliła a tak po prawdzie żaden samochód nie jest w stanie tego technicznie spełnić.Diesel posiada katalizator,potem fitr DPF a teraz dochodzi Ad Blue ,pytam i co jeszcze?To co dzisiaj wychodzi z rury diesla Euro6 jest 1000 razy czyściejsze od papierosa nie wspoimnę o motorynkach i skuterach 2 suwowych.Autobusy,ciężarówki,statki czy samiloty niczegi nie filtrują a mają się dobrze.Po prostu nas normalnych ludzi jest najwięcej i jak zawsze my łponiesiemy ciężar podatków na nie jakiś Bill Gates czy Soros

  • polsilver100

    Oceniono 25 razy 11

    EGR wprowadzono dopiero jak nastąpiło szaleństwo klimatyczne.To tak jakbyś sobie wąż ogrodowy do dupy wsadził odrkręcił wodę i przez usta wypuszczał.EGR nie działa ciągłe tylko przy pewnych obrotach silnika .Czyli mieszanka składa się z paliwa,powietrza i spalin które jeszcze raz są spalane,niestety skraca to żywotność silnika kosztem niby otoczenia.Oczywiście zmniejsza się ilość NOx czyli azotków ale tylko marginalnie

  • Gość: Ryszard

    Oceniono 32 razy 8

    cyt:"Do sprawnej pracy jednoski napędowej niezbędne jest obniżanie temperatury w komorze spalania"
    Napisz kto Ci tak berecik porysował,powietrze dostarczane do komory spalania ma o wiele niższą temperaturę.Zawór EGR szkodzi silnikom I taka jest prawda.
    Pozdrawiam

  • Gość: właściciel samochodu

    Oceniono 11 razy 7

    Autor napisał że po zaślepieniu zaworu EGR może pojawić się świecąca kontrolka Check I TYLKO to jest prawdą , ponieważ dalej pisze że nie da się jej wykasować A TO w Większości samochodów jest NIEPRAWDĄ bo się da kasować . ( ok. 12 linijka od dołu )

  • donmarek

    Oceniono 12 razy 6

    Poczytałem "naukowe" komentarze i się zastanawiam nad jednym: dlaczego światowi producenci silników nie zatrudniają polskich "speców", których na pęczki jest w każdej wsi ???
    ps
    jeden z takich "fachowców" wymieniał mojemu sąsiadowi w reanult termostat. Wszystko było dobrze, dopóki sąsiad nie powiedział mi, że bardzo szybko ubywa mu płynu chłodzącego. Co się okazało, "fachowiec" z warsztatu w Piasecznie /koło Warszawy/ zgubił jedną z 2 śrub mocujących tenże termostat. I aby nie ciekło, naniósł nieco silikonu. Przy wyjeździe wszystko było OK. Ale później ... nowy termostat z obudową !!!

  • allegropajew

    Oceniono 9 razy 1

    W 1.4 hdi peguota/forda to koszmar zasyfiający się po ok. 60 tys. km. Dostęp tragiczny, bo jest za silnikem od strony kabiny. Wilgoć robi wżery, więc czyszczenie jest bez sensu. Na szczęście bez problemu się zaślepia. W wersji starszej całkowicie. W nowszej, elektronicznej, trzeba zostawić małą dziurkę.
    Gościula

  • Gość: artur

    0

    Witam wszystkich posiadających cudo niemieckiej technologii Passat b6 1,9 tdi 2008r. (kod silnika BLS,) . Mam nadzieję że mój przypadek z EGR pomoże Wam w " trzeźwej" ocenie sytuacji i zaoszczędzeniu trochę grosza . (ok 800zł !!! )
    Użytkowałem passata ok 1 rok po sprowadzeniu z Niemiec w 2017 roku i nagle zaczęły się problemy z zaworem EGR . Autem szarpało , gasł często itp . komunikat check engine - kod błędu przy podpięciu pod WAG . Kilku mechaników u których się pojawiłem przekonanych było na 100% - wymiana EGR na nowy --- koszt niestety to 810zł ( Pierburg -oryginał-nówka ) . Przy przebiegu 275tyś.km -to normalne , - taki był komentarz. Kupiłem nowy EGR , szybko wymieniłem i radość mojt rwała 3 dni ......????!!!!????!!!! szarpanie, check engine i powtórka z rozrywki przy nowym !!!!! EGR ??? ?
    Kasowanie błędów nic nie pomogło i inne lekarskie zabiegi . EGR wysłano z dokumentacją i zdjęciami do Producenta ( Niemcy ) a ja bez auta na 1,5 miesiąca ... A teraz najlepsze EGR wrócił z Niemiec z pozytywną opinią producenta po testach reklamacyjnych . Zadzwoniłem tam osobiście po otrzymaniu przesyłki - i grzecznie ponownie opisałem problem . Jakiś Pan z firmy Pierburg grzecznym głosem wytłumaczył mi ,że z passatem b6 1,9 tdi wyprodukowanymi w latach 2005-2010 był --MAŁY KONSTRUKCYJNY PROBLEM !!! Problem dotyczy niezabezpieczonej wiązki elektrycznej w karbowanej rurce -dł ok 1 m pod filtrem powietrza. Więc zdemontowałem akumulator z osłoną , filtr powierza i w tej karbowanej rurce gdzie znajdują się wiązki przewodów - 2 przewody były przerwane( przetarte !!! ) ( od EGR !!! ) Po zlutowaniu okazało się że to był ten problem . Dodam tylko ,że wszystkie przewody w tej rurce są niezabezpieczone !!! woda bez problemu się tam dostanie i inne zanieczystości z pod silnika . Zabezpieczyłem przewody i rurę karbowaną taśmą materiałową i zamontowałem EGR . Od tej pory żadnych problemów czyli ponad rok . Pozdrawiam Artur.

  • Gość: lechutek

    Oceniono 2 razy 0

    Przezyłem czyszczenie zaworu EGR. Koszt to tylko 70 zł. I zaslepiłem- w dieslu. Okazało się , że jest totalnie głosniejszy i musiałem zaslepkę wymontować. O czym autor nie napisał- wiec radze czyscic zawór co 60 -80 tys km i nie wolno zaslepiać !!

  • Andrzej Szymański

    Oceniono 12 razy -2

    Mam takie ciekawe doswiadczenie.Jezdze Fiatem Bravo II z silnikiem 1,9 MJ.Kilka lat temu bylem u tunera.Podnieslismu moc do 160 KM oraz moment obrotowy do 360 niutonometrow.Oczywiscie potrzebne bylo zaslepienie zaworu EGR.Po zabiegu auto przy normalnej jezdzie spala okolo O,7 litra ON mniej a coza tym idzie o 10% spadlo zanieczyszczenie srodowiska .Ciekawe ze fabryka nie mogla tego zrobic od razu?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX