Kiedy wymienić opony na zimowe? Na pewno nie warto z tym czekać do pierwszego śniegu

Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, kiedy wymienić opony na zimowe. Wbrew pozorom, można wyznaczyć konkretny okres, a przy okazji sezonowej wymiany zadbać o odpowiedni stan kół. Nie chodzi tylko o wyważenie felgi ciężarkami.

Wbrew opinii zaskakująco dużej części kierowców, zmiana opon na zimowe nie jest w Polsce regulowana przepisami i nie jest obowiązkowa. Wobec tego to od kierowcy zależy, jakiego rodzaju ogumienie zainstaluje w swoim pojeździe. Przewaga opon zimowych względem letnich podczas jazdy po zaśnieżonych drogach jest bezdyskusyjna. Zatem, dla własnego bezpieczeństwa, warto zainwestować trochę pieniędzy na zmianę opon letnich na takie, które zapewnią lepszą przyczepność podczas jazdy w warunkach zimowych. Przy czym nie zawsze muszą to być opony zimowe.

Czy zawsze trzeba wymieniać opony na zimowe?

To zależy od tego, z jakimi warunkami atmosferycznymi przyjdzie nam się zmierzyć zimą. W wielu obszarach Polski, zwłaszcza w miastach, w których służby dbają o to, by ulice pozostawały "czarne", coraz więcej kierowców decyduje się na zakup opon całorocznych. Korzystają z nich przez cały rok, bądź opony letnie na zimę zmieniają właśnie na całoroczne.

Zobacz także: Niepokojące dane. Co szósty Polak jeździ na oponach ze szrotu!

Biorąc pod uwagę fakt, że w niektórych dużych miastach w Polsce kierowcy nie mieli okazji do jazdy po zaśnieżonej ulicy od co najmniej kilku lat, wybór opon całorocznych nie wydaje się złym pomysłem. Przy czym warto mieć na uwadze fakt, że z pewnością w warunkach letnich tzw. opona letnia będzie miała lepsze właściwości jezdne niż opona całoroczna. Tak samo opona zimowa zdecydowanie lepiej poradzi sobie w warunkach zimowych niż opona całoroczna.

Ogumienie uniwersalne to efekt kompromisu. Dopiero od niedawna koncerny oponiarskie zaczęły eksperymentować z oponami, które według informacji producentów można stosować przez cały rok i które wykazują takie same właściwości w lecie i w ziemie, jak opony sezonowe. Niemniej, tańsze opony całoroczne nie wykazują aż tak dobrych właściwości technicznych.

Zobacz także: Zmiany w CEPiK 2.0. Straż graniczna odbierze dowód rejestracyjny, ale zyskamy dostęp do nowych informacji

Nie odśnieżyłeś samochodu? Dostaniesz wysoki mandat

Kiedy wymienić opony na zimowe?

Producenci opon są zgodni, że trudno jest wskazać konkretną datę, w której należy dokonać wymiany ogumienia. To wszystko zależy od pogody. Jednak wieloletnie badania pozwoliły wysnuć wniosek, że odpowiednim momentem na zmianę opon na zimowe jest okres, w którym maksymalna temperatura powietrza w ciągu dnia sięga 7 stopni Celsjusza. Według ekspertów, są to warunki, w których zachodzi już bardzo duże prawdopodobieństwo opadów śniegu i przymrozków.

Na co zwrócić uwagę podczas wymiany opon?

Sezonowa zmiana opon to dobry moment na sprawdzenie kondycji i ewentualną korektę stanu kół. Niestety, większość kierowców, jeżeli już zmienia sezonowo opony, to ewentualne czynności dodatkowe ogranicza do sprawdzenia wyważenia.

Zobacz także: W jakich sytuacjach ubezpieczenie OC nie chroni kierowcy?

Tymczasem na polskim rynku działa sporo warsztatów oponiarskich, które korzystają z nowoczesnego sprzętu dającego wiele możliwości. Istotne przy zmianie opon jest nie tylko wyważenie koła, ale także zoptymalizowanie opony względem felgi. Chodzi o odpowiednie ułożenie opony na feldze, w taki sposób, by siły odśrodkowe działające podczas kręcenia się koła, a różniące się w wyniku struktury i kształtów opony oraz felgi, wzajemnie się optymalizowały, przekładając się na właściwą pracę koła.

Ale to nie wszystko. Nowoczesne maszyny umożliwiają przeprowadzenie na kole tzw. testu parametrów pracy. Według przyjętych norm, do pełnego obrotu koła powinna wystarczyć siła nie większa niż 90 Nm. Przy czym, jest to górna granica - im mniejsza siła tym lepiej. Ma to wpływ na obciążenie poszczególnych elementów przeniesienia napędu i zużycie paliwa.

Według opinii fachowców, w przypadku kół z felgami o średnicy co najmniej 18 cali przekraczanie tej normy jest zjawiskiem powszechnym. W razie przekroczeń, pracownicy warsztatu są w stanie odchylenia od normy skorygować. Koszt wymiany ogumienia w warsztatach wykorzystujących najnowocześniejszy sprzęt to zazwyczaj ok. 50 zł od koła.

Więcej o:
Komentarze (205)
Kiedy wymienić opony na zimowe?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: gosc

    Oceniono 51 razy -15

    z tymi oponami zimowymi to ktos nakręcił spiralę absurdu do granic wytrzymałosci tejże ----myslę że to jakis ubogi własciciel zakładu wulkanizatorskiego ---a opony zimowe to jeden wielki pic.

  • prawdziwy_wypiorczyk

    Oceniono 7 razy -5

    Dyskusja o sensie wymiany opon jest jak dyskusja o sensie głosowania na Ryszarda Petru.
    Nie ma sensu.

  • Lech Kuc

    Oceniono 5 razy -5

    Wiem jedno WYMIENIAĆ . Wtedy dajemy normalnie jeździć inny użytkownikom drogi . Trochę śniegu MZO zaspało i koreczek na ulicach . Ale po co wymieniać przecież będzie wisna !

  • Gość: Marek

    Oceniono 4 razy -4

    Ja nie czekam z taką sprawą.
    Wymiana opon zwykle odbywa się w moim przypadku w Premio Szer Łódź.
    Opony w tym roku wymienię za tydzień.

  • Gość: Radeks

    Oceniono 3 razy -3

    Można się naśmiewać, że lobby oponiarskie, że opony wiosenne itd. Ale jak choć raz takie opony (zimówki) uratują Ci tyłek to będziesz wdzięczny, że mimo wszystko zaufałeś temu lobby i zmieniłeś opony. U mnie na kołach już od tygodnia Yokohamy Winter V905. Jak już wybierać zimówki to tylko sprawdzone

  • pawel_vogel

    Oceniono 5 razy -3

    Co pewien czas zmieniłeś opony na gorsze aż doszedleś do ściany i kupiłeś wielosezonowe, to błąd. Straciłeś punkt odniesienia względem naprawdę dobrych opon zimowych jak też letnich. A dokladajac tę chciwie ukitraną stówke pewnego dnia przekonasz się, że mogłeś uratować komuś lub sobie zdrowie lub życie.
    Bo te kilka metrów przy hamowaniu często robi WIELKĄ RÓŻNICĘ.

  • Gość: draiwer

    Oceniono 3 razy -3

    mam opony zimowe na stalowych felgach jezdzilem 8siem sezonow plus minus po cztery mies i wymienialem na letnie i to i to jest dobry biznes

  • 80lucjan

    Oceniono 4 razy -2

    Nie rozumiem problemu z kupieniem / niekupieniem drugiego kompletu opon. Zużycie opon tak czy inaczej następuje, a zatem nie jest dla mnie problemem jeśli to zużycie rozłoży się na 2 różne komplety zamiast na jeden. Posiadanie jednego kompletu jest według mnie oszczędnością pozorną. Jedyne na czym można w tym przypadku zaoszczędzić to zmiana opon sama w sobie. Jeśli jednak te kilkadziesiąt złotych 2x w roku to zbyt duży wydatek do samochodu, to czas przesiąść się na rower.

  • iremus

    Oceniono 6 razy -2

    Gdy się czyta tych demagogów to się chce płakać z wrażenia. Szkoda że żaden z nich nie podał że 1/3 kierowców jeździ na półłysych oponach a druga 1/3 na oponach zmurszałych ze starości. Co pomoże komuś założenie opon z górnej półki po 500zł/szt, gdy przywali w niego ktoś, kto opony ma od 18 lat ? A od czego jest drogówka? Czy tylko od suszenia radarem?
    Większość o zdrowych zmysłach jeździ na zimówkach od 15 października a na letnich od 15 kwietnia po to żeby opony zdzierały się równomiernie. I tego trzeba się trzymać.
    A po 6-7 latach kupić nowe 2 komplety a poprzednie zutylizować aby jakiś cwaniak z zakładu wulkanizacyjnego nie upchnął ich jakiemuś frajerowi.
    No chyba, że się rocznie przejeżdża po 100 tys. km albo więcej to częściej .

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX