Wodorowa ciężarówka Toyoty wjedzie na ulice

Już w przyszłym tygodniu rozpoczną się testy prototypowego samochodu ciężarowego Toyoty napędzanego wodorowymi ogniwami paliwowymi. Pojazd wyjedzie na ulice Los Angeles i Long Beach.

Prototypowa ciężarówka Project Portal pokonała do tej pory 6400 testowych kilometrów z pełnym obciążeniem, emitując wyłącznie wodę. Auto posłuży w najbliższym czasie do transportu towarów z terminali portowych w Los Angeles i Long Beach do pociągów towarowych i magazynów, pokonując codziennie około 320 km.

Japoński producent chce sprawdzić użyteczność nowoczesnej technologii wodorowej w samochodach ciężarowych. Inżynierowie będą analizować wydajność ogniw paliwowych, a specjalny zespół badawczy zbierze dane o osiągach i możliwościach pojazdu.

Zobacz także: Toyota Mirai | Test | Gorączka sobotniej nocy

Ciężarówka napędzana wodorem oferuje 670 KM maksymalnej mocy i 1800 Nm momentu obrotowego. Samochód jest zasilany dwoma zestawami ogniw paliwowych pochodzących z Toyoty Mirai. Do tego dołożono niewielką baterię o pojemności 12 kWh. Producent podaje, że ładowność wynosi 36 290 kg, a zasięg na pełnym obciążeniu to ponad 320 km.

Toyota Portal ProjectToyota Portal Project fot. Toyota

„Toyota jest największym popularyzatorem wiedzy o wodorowych ogniwach paliwowych. Staramy się, aby jak największa liczba ludzi zrozumiała tę technologię i jej znaczenie” – powiedział Bob Carter, wiceprezydent Toyota Motor North America (TMNA). – „Od premiery sedana Mirai aż po opracowanie dużej ciężarówki na ogniwa paliwowe Toyota demonstruje wszechstronność i skalowalność napędu wodorowego”.

Project Portal zadebiutował w kwietniu tego roku. To kolejny przykład zastosowania napędu na wodorowe ogniwa paliwowe po sedanie Mirai, koncepcyjnej limuzynie LF-FC, miejskich autobusach FC, a także wodorowych wózkach widłowych. Ciężarówka o dużej mocy i napędzie obrotowym nie emituje szkodliwych substancji i gazów cieplarnianych.

Więcej o:
Komentarze (7)
Wodorowa ciężarówka Toyoty wjedzie na ulice
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Grześko

    0

    No to na pewno duży przełom. Jakiś czas temu wypożyczałem SUVa od Toyoty i byłem pod wrażeniem jej możliwości a przy tym i zastosowanych w niej technologiach. Myślę że ta ciężarówka też bardzo dobrze da sobie rade w terenie.

  • Owijek Owijek

    0

    na razie wyklucza tą ciężarówkę mały zasięg, jak piszą zasięg na pełnym obciążeniu to ponad 320 km więc to bardzo mało jak na trasy miedzynarodowe. Dla przykladowego przewoznika który jeździ w M&W Spedition na trasie Polska Niemcy wymusza to niepotrzebny dodatkowy postój

  • Gość: .

    Oceniono 3 razy 1

    Uważam, że właśnie technologia zastosowania wodoru zamiast samego prądu jest przyszłością motoryzacji. Oczywiście obie technologie potrzebują prądu, ale zasada działania w samochodach wodorowych jest po prostu lepsza i w przyszłości będzie tańsza.

  • Gość: Jacob Leo

    Oceniono 3 razy 3

    Nie jest to do końca konstrukcja Toyoty. Pojazd ten jest stworzony na bazie ciężarówki firmy Kenworth. Technologia napędu pochodzi od Toyoty, ale sam model już nie :)

    Co do samych planów wprowadzenia takiego sprzętu na rynek - bardzo popieram. Prąd i wodór to paliwa przyszłości. Producenci powinni rozwijać motoryzację w tym kierunku, bo w tym jest przyszłość.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX