Skoda przestraszyła się Volkswagena? Skrócą pracę, żeby mieć "spokój"

Coraz większa popularność Skody przeszkadza władzom koncernu Volkswagen, które chcą przenieść część produkcji czeskiej marki do Niemiec. Związki zawodowe w Skoda Auto postanowiły zareagować.

Przedstawiciele związków zawodowych w Skoda Auto ogłosiły skrócenie pracy w nadgodzinach, jeśli właściciel marki – koncern Volkswagen – będzie nadal rozważać przeniesienie produkcji za zachodnią granicę.

Takie decyzje to próby ograniczenia konkurencji ze strony tańszej Skody. Niemcy chcą przetransferować produkcję do siebie, a następnie skłonić czeski oddział do płacenia więcej za wspólne technologie. Takie informacje podała kilka dni temu agencja Reutera powołując się na informatorów z niemieckiej grupy.

Zobacz także: Volkswagen T-Roc - znamy polskie ceny. Tanio nie jest, ale VW ma pomysł jak przekonać kierowców

Taki obrót spraw wywołał niepokój we władzach największego czeskiego eksportera. Skoda rozwija się przez ostatnie lata bardzo dynamicznie, a aktualna sprzedaż wynosi ponad 1,1 mln pojazdów rocznie. Przewodniczący związku zawodowego w czeskiej marce zaprzeczył zarzutom, że Skoda korzystała z nieuczciwej przewagi. Dodał też, że takie sugestie są wymierzone przeciwko pracownikom Skoda Auto, których „strofuje się za sukces, elastyczność, jakość produkcji i wyniki w biznesie”.

Zobacz także: Skoda wykańcza Volkswagena? Ma przestać robić wewnętrzną konkurencję i zacząć płacić

Produkcja z fabrykach czeskiej marki jest tak duża, że pracownicy często wyrabiają nadgodziny w weekendy kosztem życia rodzinnego. „Jeśli taka sytuacja będzie trwać i nie dojdzie do szybkiej korekty, to związki nie będą popierać elastycznego czasu pracy i innych wymagań koniecznych dla wzrostu firmy” – oświadczył szef związków zawodowych.

Przeniesienie produkcji może doprowadzić do likwidacji 2 tys. miejsc pracy w zakładach Skody. Cała załoga liczy ponad 28 tys. ludzi, bez pracowników tymczasowych. Sytuacja wywołała niepokój na szczeblu rządowym. Premier Bohuslav Sobotka zapowiedział, że zamierza się spotkać z kierownictwem Skody i związkami w celu omówienia wszystkich zmian.

Czy Twoim zdaniem Volkswagen zastopuje rozwój czeskiej marki?
Więcej o:
Komentarze (26)
Skoda przestraszyła się Volkswagena? Skrócą pracę, żeby mieć "spokój"
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Rysio

    Oceniono 14 razy 10

    To moze pomozmy wspolnymi silami koncernowi VW i nie kupujmy i VW i Skody, wtedy ich problem zniknie.

  • Gość: przegość

    Oceniono 3 razy 3

    Dzień bez pitolenia o VAG-u dniem straconym...
    PS. Skoda nie ma nic do gadania w koncernie, wszystkie decyzje zapadają w Wolfsburg-u...

  • Gość: emeryt

    Oceniono 3 razy 3

    Czesi chyba nie mają zbyt wiele do gadania:)
    Bo czeski został "ino" znaczek, miejsce produkcji i siła robocza.

  • Gość: Octavka

    Oceniono 2 razy 2

    Przecież jak Niemcy zaczną robić Skodę to będzie dużo droższa od Volkswagena, gdzieś na poziomie Audi :) Na moje oko Niemcy blefują, żeby wyciągnąć od Skody większość kosztów R&D VAG.

  • fezuj

    Oceniono 4 razy 2

    Skoda z silnikiem benzynowym mniejszym niż 1,8 to porażka. Wyżyłowane do granic możliwości.

  • grzechumann

    Oceniono 1 raz 1

    Często się porównuje nasz i braci Czechów, a to pokazuje właśnie ZASADNICZĄ różnicę między nami. Oni potrafią myśleć racjonalnie i są pragmatyczni - lepiej zarobić trochę mniej, ale mieć pewną robotę. U nas związki zawodowe od razu biłyby na alarm "Niemcy nas biją i znowu wojna". Skończyłoby się to pewnie bankructwem i utrata miejsc pracy. Brawo Czesi.

  • agzum

    Oceniono 3 razy 1

    Naiwni Czesi (Polacy?) myśleli, że skoro sprywatyzowali, to prywatny właściciel będzie dbał tylko o rozwój, ekspansję i zyski.
    Nie po to Niemcy, Francuzi, ... kupowali firmy w naszej części europy, żeby ich rodzime firmy musiały z nimi konkurować.

    Czy zna ktoś chociaż jedną polską firmę, która po przejęciu przez zachodniego inwestora (sprywatyzowana) stała się chociaż trochę bardziej globalną (nie wliczając polskich sklepów/stoisk dla emigrantów w UK, RFN, ... sprzedające polską "spożywkę").

  • Gość: emeryt

    Oceniono 1 raz 1

    Gość: Beneficjent 500+
    Szkoda, że nie rozważają powrotu do pierwotnej roli Skody w koncernie - dostawcy solidnych aut opartych o wczorajsze technologie (jak Octavia I, zbudowana na Golfie IV, oferowana w czasach Golfa V).
    ________________________
    Z tą pierwotną rolą i wczorajszą technologią, to też nie do końca tak....
    Bo akurat Octavie I miała premiere w 1996r., a Golf IV trafił do sprzedaży rok później.
    Podobnie Fabia I wyjechała na drogi w 1999r. na płycie podłogowej Polo IV z 2001r.

  • Gość: mondry

    Oceniono 5 razy 1

    Ja proponuję obniżyć marżę. Zysk im spadnie - to się VW ucieszy...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX