To koniec silników Diesla. Wszystko przez dwutlenek węgla

Kilka lat temu zainteresowanie dieslami było spore. Pomagały w tym spore dopłaty do nowych aut. Teraz sytuacja się zmieniła - bardziej opłaca się kupić auto z silnikiem benzynowym.

Niemieckie ministerstwo transportu poinformowało, że nie zamierza promować silników wysokoprężnych w samochodach osobowych. Średnia emisja CO2 samochodów zarejestrowanych w 2016 roku w Niemczech wyniosła 128 g/km (silniki Diesla) oraz 129 g/km (silniki benzynowe). Jednak przez ostatnie lata rozwój jednostek z zapłonem iskrowym doszedł już do poziomu zapewniającego porównywalną wydajność z dieslami.

Organizacja Transport & Enviroment poddała analizie cały cykl życia pojazdów w krajach Europy Zachodniej. Samochody z silnikami Diesla mają większy wpływ na środowisko naturalne. Wynika to z faktu, że produkcja oleju napędowego pochłania więcej energii niż produkcja benzyny. Poza tym silniki wysokoprężne mają bardziej skomplikowaną konstrukcję, co wymaga użycia większej ilości surowców.

Auto wyposażone w silnik Diesla emituje w ciągu całego życia średnio 34,8 tony CO2. Dla porównania pojazd z sinikiem benzynowym emituje 33,2 tony. Natomiast produkcja oleju napędowego powoduje emisję 5,25 ton dwutlenku węgla, a w przypadku benzyny poziom wynosi 5 ton.

Specjaliści oceniają, że przyszłość europejskiej motoryzacji stoi pod znakiem jednostek benzynowych. Producenci dopracowali silniki benzynowe do takiego poziomu, że oferuję porównywalne lub lepsze osiągi od diesli – najbardziej zaawansowane konstrukcje osiągają sprawność na poziomie 40 procent. Średnia emisja CO2 w przypadku silników benzynowych nowej generacji wyniosła w 2015 roku 123 g/km. Diesle mogą się pochwalić wynikiem 119 g/km, a auta z napędem hybrydowym 89 g/km. Jak pokazują dane, porównując ze sobą jednostki benzynowe i wysokoprężne o podobnej mocy uzyskamy różnicę na poziomie 2-3 g/km.

Jednak za auto z silnikiem Diesla trzeba sporo dopłacić, ale w tej samej cenie można kupić auto z napędem hybrydowym, gdzie przez 50-70 proc. jazdy korzysta się z silnika elektrycznego bez konieczności ładowania z zewnętrznej sieci energetycznej. Dlatego analitycy oceniają, że przyszłość motoryzacji należy do silników benzynowych i elektrycznych. Większość producentów przygotowuje się do rewolucji, a do gry dołączają nawet producenci z Niemiec, którzy przez ostatnie lata stawiali na silniki Diesla.

Więcej o:
Komentarze (36)
Silniki Diesla - emisja, trucie, zanieszczyszczenie, spalanie
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: troja

    Oceniono 9 razy 5

    niemieckie turbo benzyny sa nie lepsze jak ich dizle
    żłopia olej i pala około 3 litry wiecej od wolnossących silników produkcji Japońskiej

  • Gość: abc

    Oceniono 5 razy 3

    "Producenci dopracowali silniki benzynowe do takiego poziomu, że oferuję porównywalne lub lepsze osiągi od diesli".
    Zawsze myślałem, że to diesle próbują dobić do osiągów benzyny. Widać inżynierowie F1 czy WRC całe życie byli w błędzie.

  • Gość: rtg

    Oceniono 2 razy 2

    No zaraz, ale kilka tyg temu nie odchodziły do lamusa bo Honda zrobiła nowy silnik dizla z aluminiowym wałem korbowym, tak pisał sam ałtor ;)

  • ari

    Oceniono 1 raz 1

    Biorąc pod uwagę średni wiek samochodów w Polsce (>10 lat), to chyba raczej warto się skupić jak stopniowo wyeliminować te samochody spełniające archaiczne normy, i na dużą skalę zwalczać wycinaczy DPF itp.
    A dla takich kierowców jak ja - spore przebiegi (blisko 50 tys km rocznie) w dużej mierze po trasie - nadal turbobenzyna i hybryda wypadają dużo słabiej od diesla.

  • avensis77

    Oceniono 3 razy 1

    Duży samochód, jak SUV z silnikiem benzynowym w trasie spala znacznie więcej niż diesel, a hybryda ma sens tylko w mieście.

  • agzum

    Oceniono 11 razy 1

    Niemieckie firmy przyłapane na szwindlu wycofują się z rozwoju diesli i uruchomiły w całej europie lobbing zniechęcający do tych silników, w ogóle - w tym u konkurentów. Widocznie mają szuflady pełne nowych rozwiązań (głównie "elektryki") skoro pompują tyle pieniędzy w czarny PR. Spodziewałbym się, że UE wprowadzi niedługo bardzo rygorystyczne przepisy dotyczące spalin i ... zaraz po tym pojawią się w produkcji modele spełniające te warunki. Kiedy te przepisy trafią pod obrady PE/KE zadecydują niemieckie koncerny (jak będą już gotowe) - obstawiałbym 2018.

  • ssaassaa

    Oceniono 13 razy 1

    "Auto wyposażone w silnik Diesla emituje w ciągu całego życia średnio 34,8 tony CO2"
    No nie wiem... 1 litr diesla waży około 0,85 kg. 34,8 tony to 40,9 tys litrów diesla. Z tego powstaje zarówno para wodna jak i CO2, w stosunku zbliżonym do 1:1. Czyli aby osiągnąć 34,8 tony CO2 należy spalić około 81,8 tys litrów diesla. Przy spalaniu 7 l/100 km daje to wynik 1,17 miliona kilometrów. Średnio. Ja rozumiem cofanie liczników i jest to główny powód diesli z przebiegiem do 200 kkm, ale w średnią ponad milion jest mi ciężko uwierzyć.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX