Co jest sprawdzane na przeglądzie technicznym samochodu? I ile taki przegląd kosztuje

Nie działa Ci klakson lub oświetlenie tablicy rejestracyjnej? Nie przejdziesz przeglądu. Przypominamy, co jest sprawdzane na przeglądzie technicznym samochodu i ile taki przegląd kosztuje.

Kupujesz nowy samochód i na trzy lata możesz zapomnieć o przeglądach. Właściciele starszych pojazdów muszą jednak przejść ścieżkę diagnostyczną co rok. To dominująca grupa na polskich drogach, bowiem średnia wieku aut osobowych w Polsce wynosi 15 lat. W tej kwestii jesteśmy na szarym końcu w statystykach Unii Europejskiej. Nieco inaczej ma się rzecz z taksówkami, samochodami służącymi do nauki jazdy i tymi z instalacjami LPG. W tym przypadku badanie techniczne należy wykonywać od początku w rocznym odstępie. Dlaczego? Z uwagi na bezpieczeństwo. Mimo, że kiepski stan techniczny jest bezpośrednią przyczyną zaledwie kilku procent wypadków nad Wisłą, to możemy mieć powody do obaw. W 12-miesięcznym okresie trafia do Polski z Zachodu około milion używanych aut, których średni wiek przekracza 12 lat.

Okresowym badaniom podlega około 15 milionów pojazdów. Diagnostykę można przejść na jednej z około pięciu tysięcy stacji, a uprawnienia techniczne posiada ponad 10 tysięcy osób. Co ciekawe, biorąc pod uwagę błędy w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów, ważnych badań nie ma w Polsce ponad 7 milionów samochodów. Te zatrważające dane zdają się potwierdzać policyjne statystyki. W 2015 mundurowi zatrzymali 425 tysięcy dowodów rejestracyjnych. Ofiarą padli kierowcy, których samochody zagrażały bezpieczeństwu ruchu drogowego, porządkowi na drodze i środowisku naturalnemu.

Zobacz także: Nowe przepisy dotyczące przeglądów technicznych samochodów już od października 2017 r.

Co jest sprawdzane na przeglądzie technicznym samochodu - oświetlenie, opony i korozja

Aby przejść przegląd techniczny, należy przygotować się na 15-25 minut pracy diagnosty. Osoba uprawniona zazwyczaj zaczyna od oświetlenia. Sprawdza prawidłowe ustawienie, a także sprawność wszystkich żarówek na zewnątrz, wraz ze światłami drogowymi i kierunkowskazami. Przepaloną żarówkę trzeba wymienić na miejscu. Pęknięcia, odpryski, brak przejrzystości kloszy dyskwalifikuje dany pojazd.

Kolejny element to opony. Jeżeli na oponach widoczne są wskaźniki informujące o zużyciu lub głębokość bieżnika będzie mniejsza niż 1,6 milimetra, zostaniemy odesłani na wymianę ogumienia. Jednym z ważniejszych czynników jest również rdza. Nadmierna korozja elementów konstrukcyjnych wzbudzi wątpliwości kontrolera, który nie podstempluje dowodu rejestracyjnego. Z taką samą reakcją spotkamy się mając pękniętą szybę.

Zobacz także: Brak miejsca w dowodzie rejestracyjnym na pieczątki przeglądowe, co zrobić?

Co jest sprawdzane na przeglądzie technicznym samochodu - układ hamulcowy i zawieszenie

Weryfikacja hamulców następuje na stanowisku rolkowym. Wyniki podawane przez komputer pozwalają podać faktyczny stan układu. Aby przejść tę próbę, wskaźnik skuteczności hamulca roboczego musi przekroczyć 50%, a postojowego 25 procent. Co ważne, różnica siły hamowania na kołach jednej osi nie może być większa niż 30%. Większa wartość spowoduje utratę kontroli nad samochodem podczas gwałtownego wytracania prędkości, co niesie zagrożenie także dla innych uczestników ruchu.

Skuteczność tłumienia amortyzatorów musi przekroczyć 40%, a różnica między tymi elementami na jednej osi nie może być większa niż 15%. Ów wskaźnik dla nowych elementów resorujących wynosi około 65-70 procent. W zawieszeniu diagnosta sprawdzi też wszelkie luzy. Umożliwia to próba na tzw. szarpakach. Fachowiec szybko wyłapie wszelkie nieprawidłowości w elementach zawieszenia oraz układu kierowniczego. Niedopuszczalne są luzy w maglownicy, przy sworzniach, mocowaniu wahaczy i kolumn resorujących, a także przy końcówkach drążków kierowniczych. Przyjrzy się też szczelności. Jeśli wykryje wyciek płynu hamulcowego lub oleju z amortyzatora, auto przeglądu nie przejdzie. Podobnie ma się rzecz ze zbiornikami mieszczącymi płyny eksploatacyjne.

Zobacz także: Wyższe kary za brak ubezpieczenia OC w 2018 r.

Co jest sprawdzane na przeglądzie technicznym samochodu - emisja spalin i bezpieczeństwo

Emisja szkodliwych substancji do atmosfery wywołała wiele skandali na świecie i spowodowała ogromne kary nałożone między innymi na Volkswagena. W tej kwestii nie ma litości w stacji kontroli pojazdów. Badanie analizuje wydzielanie węglowodorów i dwutlenku węgla. Jeśli wykaże nieprawidłowości, diagnosta odeśle nas z „kwitkiem”. Czarna chmura z rury diesla też uniemożliwi otrzymanie pozytywnego wyniku, podobnie jak zbyt głośny wydech.

Bezpieczeństwo to podstawa. Wobec tego, sprawdzane są pasy bezpieczeństwa, a także wszystkie aktywne systemy w postaci poduszek powietrznych, czy napinaczy pasów. Nie mogą wykazywać jakichkolwiek oznak błędów lub uszkodzeń. Do tej kategorii zaliczają się też wycieraczki szyby przedniej oraz klakson.

Przegląd techniczny samochodu z instalacją LPG

Użytkownicy samochodów z instalacjami gazowymi muszą na przegląd zabrać dokument legalizacyjny butli LPG. Ten wydawany jest na 10 lat i w momencie badania technicznego musi być ważny. Diagnosta sprawdzi również szczelność samej instalacji. Służy do tego specjalny czujnik.

Usterki zagrażającego bezpieczeństwu = zabranie dowodu

W przypadku, gdy usterki zagrażają bezpieczeństwu jazdy, dowód rejestracyjny zostanie zatrzymany i wysłany do przypisanego właścicielowi Wydziału Komunikacji. Poruszanie się po drogach takim samochodem jest niemożliwe. Co robić w takiej sytuacji? Należy czym prędzej usunąć wszelkie punkty zapalne i ponownie udać się na badanie. Uzyskanie pozytywnego wyniku pozwoli na odbiór dokumentu w urzędzie.

Brak zagrożenia dla bezpieczeństwa – mniejsze zło

Jeżeli wyszczególnione przez diagnostę usterki nie zagrażają bezpieczeństwu, otrzymamy zaświadczenie o negatywnym wyniku badania. Fachowiec wypunktuje wszystkie niesprawne elementy, które należy usunąć w ciągu 14 dni. Następna wizyta na stacji kontroli pojazdów zaowocuje weryfikacją tylko powyższych punktów, co wpłynie na mniejszy rachunek.

Ile kosztuje przegląd techniczny samochodu?

  • samochód o masie całkowitej do 3.5 t (w tym taksówki) - 99 zł
  • samochód do 3.5 t po raz pierwszy (w tym sprowadzony z zagranicy) - 98 zł
  • motocykl? - 63 zł
  • samochód z instalacją gazową (także taksówki) - 161 zł
  • taxi (po raz pierwszy) - 141 zł
  • taxi z instalacją gazową (po raz pierwszy) - 204 zł
  • samochód przystosowany do nauki jazdy? -?147 zł
  • pojazd uprzywilejowany? - 149 zł
  • samochód po zmianach konstrukcyjnych? - 180 zł
  • pojazd po kolizji drogowej z zabranym dowodem rejestracyjnym? - 94 zł
  • pojazd po zamontowaniu haka holowniczego? - 35 zł

Samochód, który wciśnie się w najwęższe miejsce parkingowe. W każdym kole ma osobny silnik

Więcej o:
Komentarze (25)
Co jest sprawdzane na przeglądzie technicznym samochodu?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: M2

    Oceniono 10 razy 4

    Przez kilkanaście lat nie spotkałem się na przeglądzie z analizą spalin wydechowych! Czy ktoś to w ogóle kontroluje??? Badanie techniczne motocykla to też jakaś kpina. Żarówki klakson i pieczątka już w dowodzie. Nikt nie sprawdza czy to faktycznie jedzie jednym śladem, czy w ogóle posiada hamulce, czy spełnia normy hałasu . Patologia...

  • Gość: adam

    Oceniono 2 razy 2

    W serwisie forda mają teraz taką akcje Diagnoza akcjaserwisowa.pl/diagnoza warto skorzystać. Mój Mondeo ma już kilka, a takie sprawdzenie samochodu przed zimą to podstawa!

  • Gość: superparts.pl

    Oceniono 1 raz 1

    Świetny wpis, aż miło się czyta!

  • Gość: Arek

    0

    Badanie amortyzatorów jest wymagane tylko w autach po wypadku i nowo sprowadzonych z zagranicy. Emisji spalin nikt nie robi.

  • Gość: swantan

    0

    Zawsze robię przegląd swojego forda w ASO, tam zawsze jest fachowa obsługa - nie ma miejsca na jakieś problemy. Teraz nie dawno robiłem przegląd wakacyjny samochodu na lato przed podróżą, wyniosło mnie to raptem 55 pln.

  • Gość: Wrocl

    0

    te podwyzki cen paliw sa glownie przez ryzyko konfliktu w Zatoce perskiej.

  • Gość: patax

    Oceniono 2 razy 0

    a to już różne kwoty krążą, znam takich januszów co mają przebitkę 200%, także jest różnica. Ja mam sprawdzonego diagnostę, o0bok od razu warsztat w razie czego. Miliona monet za przegląd nie kasuje. W razie czego mają sporo części delph, także “drobne” serwisy praktycznie od ręki są.

  • Gość: Wojtek

    0

    Skuteczność amortyzatorów? Skąd te normy?

  • Gość: Ponton

    0

    przez niego wszystko rosnie na stacjach zachodnich

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX