Seat Leon Cupra ST | Test długodystansowy cz VIII | Co nas napędza

Nasza długodystansowa Cupra jest autem o zacięciu sportowym, a mocny silnik współpracuje ze skrzynią biegów DSG, która swoje początki miała w sportowych modelach grupy Volkswagena.

DSG to skrót od niemieckiej nazwy Direkt Schalt Getriebe. Oznacza, że mamy do czynienia z przekładnią dwusprzęgłową. DSG zadebiutowało wiele lat temu w Golfie R32 czwartej generacji oraz Audi TT. Skrzynia ta znalazła swoje miejsce w prawie wszystkich autach koncernu VAG.

W naszym Seacie jednostkę benzynową zestawiono z 6-biegową przekładnię DSG. Taki zestaw zapewnia ponadprzeciętną dynamikę (4, 9 sekundy od 0 do 100 km/h). Osobiście nie lubię w skrzyniach DSG charakterystycznego opóźnienia w momencie dynamicznego ruszania. W zasadzie im mocniejszy silnik, tym to opóźnienie jest większe. Leon Cupra nie jest wolny od tego zjawiska. W trakcie samej jazdy skrzynia sprawdza się bardzo dobrze. Zmienia biegi szybko i płynnie. Niektórzy powiedzą, że skrzynia automatyczna obiera przyjemność ze sportowej jazdy. Może i racja jednak jak często mamy okazję w pełni wykorzystać potencjał silnika? Stojąc w korku w drodze do pracy? Wtedy docenia się zalety „automatu”. Dla rządnych sportowych wrażeń Seat oferuje manetki przy kierownicy, dzięki czemu prostym ruchem palca możemy w trakcie niespełna sekundy zredukować lub wbić wyższy bieg. Sama przekładnia posiada także tryb S. Po jego aktywacji (przesunięcie lewarka do samego końca lub wybranie trybu Sport lub Cupra w menu trybów jazdy) w trybie automatycznym biegi zmieniane są przy wyższych obrotach. Jeśli zdecydujecie się na Cuprę w wersji ST jednak z napędem wyłącznie na przednie koła przyspieszycie do setki w 6 sekund (manual) lub 5, 9 sekundy (DSG). Jeśli chcecie bardzo szybkiego Leona może warto jeszcze chwilę oszczędzać i wybrać wersję z napędem obu osi.

 

Odnośnie napędu. Oparty jest on na Haldexie piątej generacji. Oznacza to niej więcej tyle, że podczas jazdy na wprost ze stałą prędkością np. autostrada moment obrotowy przenoszony jest na przednie koła. Sprzyja to m.in. oszczędzaniu paliwa. W przypadku jazdy np. po śliskiej nawierzchni moment obrotowy przenoszony jest również na tylne koła w proporcjach, jakie komputer uzna za najlepsze. Elektronika sterująca napędem na bieżąco kontrolują warunki atmosferyczne, styl jazdy kierowcy, wybrany tryb jady, liczbę obrotów kół oraz kąt ich skrętu i cały czas dbają o jak najlepszą trakcję. W ekstremalnych sytuacjach niemal 100 % momentu obrotowego może trafić na tylne koła. Obiegowa opinia głosi, że system działa niezauważalnie… należy jednak dodać „prawie”. Przy gwałtownym starcie nie ważne czy jest sucho czy mokro da się wyczuć opóźnienie. Przednie koła wykonają mniej więcej pół obrotu zanim tył w pełni wkroczy do akcji. Nie zmienia to jednak faktu, że jest to bardzo skuteczny napęd, który znacząco wpływa na poprawę bezpieczeństwa, a dodatkowo daję mnóstwo przyjemności podczas szybkiej jazdy po krętych drogach.

Jest też druga strona medalu. Koszty eksploatacji, koszty zakupu oraz nieco wyższe zużycie paliwa. Dopłata do napędu 4Drive wynosi 15 300 zł, ale to nie konie gdyż wraz z napędem musimy kupić skrzynię DSG za 8200 zł. Jeśli chodzi o zużycie paliwa tak strasznie już nie jest. Producent deklaruje średnie spalanie dla wersji 4Drive wynoszące 7, 2 l/100 km. Cupra z napędem wyłącznie na przednie koła (DSG) powinna zadowolić się 6, 8 l/100 km natomiast wersja ze skrzyni manualną 7 l/ 100 km.

Seat Leon Cupra STSeat Leon Cupra ST fot. moto.pl

Jedyne, co nas niepokoi to fakt, że przy niecałych 25 tys. przebiegu skrzynia zaczyna nieprzyjemnie szarpać zwłaszcza podczas zmiany z 2-ki na 3-kę. Możliwe, że to chwilowa słabość, ale będziemy się temu uważnie przyglądać.

Seat Leon ST Cupra | Dane techniczne

Silnik: benzynowy, R4 turbo, 1984 cm3
Moc: 300 KM 5500 obr./min
Moment obr.: 380 Nm 1800 - 5500 obr./min
Skrzynia biegów: DSG, 6b
Wymiary (dł./szer./wys.): 4535/1816/1451 mm
Masa własna: 1470 kg
Rozstaw osi: 2620mm
0-100 km/h: 4,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zużycie paliwa: 7,2 l/100km*
Cena: od 156 900 zł
* dane producenta

Jaką skrzynię biegów wolisz?
Więcej o:
Copyright © Agora SA