Zabraliśmy naszą Skodę Kodiaq do Mlady Boleslav. To wyjątkowe miejsce na mapie Czech

Napisanie, że Skoda Kodiaq wróciła do swojej małej ojczyzny byłoby lekkim nadużyciem, bo akurat duży SUV Czechów powstaje w Kvasinach. Jednak Mlada Boleslav to wyjątkowe miejsce nie tylko dla kierowców Skody, ale każdego miłośnika motoryzacji. A znajduje się bardzo blisko polskiej granicy.

Skoda Kodiaq trafiła do nas na okres wakacyjny, nie miała więc lekkiego życia. Chwilę po dłuższej wyprawie na Półwysep Apeniński, SUV ruszył już w kolejną, tym razem krótszą trasę. Kierunek – Praga. W stolicy Czech pewnie wielu z Was było, a wrażeniom z jazdy po autostradach i ekspresówkach Błażej poświęcił cały obszerny tekst: Skodą Kodiaq na wakacje. Jak czeski SUV sprawdził się w drodze do Wenecji? (zapraszamy!). Nie będziemy się więc powtarzać, a ten materiał poświęcę nie tyle samemu Kodiaqowi, co Mladzie Boleslav.

A Mlada Boleslav to wyjątkowe miejsce na mapie Czech. Przesycone historią motoryzacji. To właśnie tutaj założono Skodę (mam na myśli oczywiście przedsiębiorstwo Laurina i Klementa, które później przekształciło się w Skodę, którą znamy dzisiaj), to tutaj znajduje się jej główna siedziba i największa fabryka marki. Niezbyt duże miasto (43 tysiące mieszkańców) położone jest niecałe 70 km na północ od Pragi, a ze stolicą połączone drogą szybkiego ruchu. Mlada Boleslav to więc świetne miejsce na krótki wypad w przerwie od zwiedzania Pragi. Choć tu ostrzegam, jak ognia unikajcie godzin szczytu. Przez wszechobecne remonty i zwężenia obwodnica Pragi lubi się zakorkować.

Co więcej, Mlada Boleslav jest ciekawa nie tylko dla miłośników motoryzacji. Choć miejscami miasteczko jest trochę zaniedbane, to jest interesującym miejscem z bardzo ładną starówką i klimatycznymi uliczkami. Historia miasta sięga 10 wieku i księcia Bolesława II Pobożnego, który zbudował tu zamek.

Skoda Kodiaq w Mladzie BoleslavSkoda Kodiaq w Mladzie Boleslav fot. Filip Trusz

Wizyta w Muzeum Skody

Celem naszej wyprawy było jednak nie zwiedzanie miasta, a Muzeum Skody.

Obiekt znajduje się w samym sercu miasta, tuż obok fabryki samochodów. Wejściówka kosztuje 70 czeskich koron dla dorosłych i 35 dla dzieci. Ceny biletów w złotówkach to odpowiednio: ok. 12 i 6 złotych. Nie jest to więc duży wydatek, a warto odwiedzenie Muzeum wpisać na swoją listę celów.

Skoda Kodiaq pod Muzeum SkodySkoda Kodiaq pod Muzeum Skody fot. Filip Trusz

Historia marki jest bardzo bogata. Ostatnimi czasy producenta z Czech kojarzymy przede wszystkim jako jedną z marek Volkswagena. Do niemieckiego koncernu Skoda dołączyła jednak dopiero w 1991 roku.

Vaclav Laurin i Vaclav Klement rozpoczęli swoją działalność już w 1895 roku. Ich przedsiębiorstwo, Lauirin & Klement, zaczynało od produkcji rowerów pod marką Slavia. W 1899 r. zbudowaną rok wcześniej w Mladzie Boleslav fabrykę opuszcza pierwszy motocykl, opierający się na własnych, opatentowanych rozwiązaniach technicznych. W 1900 r. motocykle zdobywają pierwsze międzynarodowe nagrody podczas wystawy we Frankfurcie. Czesi błyskawicznie idą za ciosem i w 1905 r. prezentują pierwszy samochód marki L&K. Zakłady Laurina i Klementa w 1925 r. przejmuje inne czeskie przedsiębiorstwo Skoda. Samochody - już pod nową marką - zaczynają odgrywać znaczącą rolę w całej Europie.

Muzeum Skody w Mladzie BoleslavMuzeum Skody w Mladzie Boleslav fot. Filip Trusz

W Muzeum Skody znajdziemy pamiątki z każdego etapu rozwoju marki.

Na wystawie można z bliska obejrzeć zabytkowe rowery, motocykle oraz pierwsze automobile. To ciekawa wycieczka po historii motoryzacji, bo możemy prześledzić jak zmieniały się samochody. Oglądamy nie tylko zabytki z początku XX wieku, nowocześniejsze auta sprzed wojny czy bardziej siermiężne konstrukcje z czasów komunistycznych. Na wystawie nie zabrakło też najnowszych modeli, a także nowoczesnych konceptów, które wyznaczają przyszłość marki. Zestawienie pierwszych modeli L&K ze Skodą Vision C robi wrażenie.

Muzeum Skody w Mladzie BoleslavMuzeum Skody w Mladzie Boleslav fot. Filip Trusz

Muzeum Skody w Mladzie BoleslavMuzeum Skody w Mladzie Boleslav fot. Filip Trusz

Muzeum Skody w Mladzie BoleslavMuzeum Skody w Mladzie Boleslav fot. Filip Trusz

Muzeum Skody w Mladzie BoleslavMuzeum Skody w Mladzie Boleslav fot. Filip Trusz

Nie tylko samochody

Nie samymi samochodami przecież człowiek żyje. Już w Muzeum Skody znajdziemy kilka niekoniecznie motoryzacyjnych atrakcji. Jest sala poświęcona kolarstwu i hokejowi - to dwa popularne w Czechach sporty (zwłaszcza hokej), które Skoda sponsoruje. Przyszykowano też sporo aktywności dla dzieci - są kolorowanki, rowery Skody na których można jeździć, sala kinowa czy symulator jazdy rajdowym autem z okularami wirtualnej rzeczywistości.

Ciekawostką jest z pewnością wystawa na ostatnim piętrze obiektu, gdzie znajdziemy instalacje, na których z przymrużeniem oka zaprezentowano historię Czech oraz Europy.

Muzeum Skody w Mladzie BoleslavMuzeum Skody w Mladzie Boleslav fot. Filip Trusz

A jeżeli zwiedzicie już Muzeum Skody oraz historyczne centrum i zabytki Mlady Boleslav, to warto na sam koniec odwiedzić jeszcze Muzeum Lotnictwa. Z biletem ze Skody możemy liczyć na 20-procentową zniżkę. Normalny bilet ze zniżką to wydatek ok. 13 zł. Ulgowy kosztuje połowę tego.

Muzeum Lotnictwa w Mladzie BoleslavMuzeum Lotnictwa w Mladzie Boleslav fot. Filip Trusz

Podsumowując, Mladę Boleslav naprawdę warto odwiedzić. Zwłaszcza, że miasto znajduje się niedaleko od polskiej granicy i niecałą godzinę jazdy od Pragi. A jeżeli chcecie się dowiedzieć więcej o naszym długodystansowym Kodiaqu, to zapraszamy tutaj: Skoda Kodiaq 2.0 TSI Test długodystansowy.

Czy Czechy to Twoim zdaniem dobre miejsce na urlop z rodziną?
Więcej o:
Copyright © Agora SA