Nie będzie inwestycji Daimlera w Polsce. Czesi górą

Wszystko wskazuje na to, że w Polsce nie powstanie olbrzymie centrum logistyczne Daimlera za ponad 500 mln euro. Taką informację podał "Puls Biznesu" powołując się na doniesienia z czeskiej prasy.

Niemiecki koncern wybrał okolice Pragi, ale powody tej decyzji nie są jeszcze znane. Być może Polska przegrała ze względów politycznych, ale niewykluczone, że zadecydowały argumenty matematyczne. Lokalizacja w pobliżu Czech nie jest przypadkiem, ponieważ znajduje się bliżej niemieckiej fabryki oraz kilku innych zakładów należących do koncernu w tym regionie. W przypadku centrum logistycznego ma to ogromne znaczenie, ponieważ liczy się nie tylko odległość i dobra infrastruktura, ale także dostęp do autostrady i linii kolejowej. Każdy dodatkowy kilometr to rosnące koszty transportu.

Polskie media spekulują na temat powodów tych decyzji. W dyskusjach pojawia się nawet wątek reparacji wojennych, ale takie sugestie ucina polskie przedstawicielstwo marki, tłumacząc, że decyzja w sprawie lokalizacji nie została jeszcze oficjalnie podjęta.

Dziennikarze „Pulsu Biznesu” powołują się na własne źródła i podają konkretną lokalizację. Miasto Uzice oddalone o 10 km na północ od Pragi, tuż przy autostradzie D8. Dziennik podaje, że strony dogadały się szybko w kwestii udzielenia pomocy publicznej, która miałaby być większa niż oferta z Warszawy.

Centrum logistyczne Daimlera to ogromne hale o powierzchni 229 tys. mkw. oraz biurowiec. Cała inwestycja pochłonie ponad 500 mln Euro, a pracę znajdzie tam ponad 900 osób pracujących na trzy zmiany, 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. Centrum będzie odpowiedzialne za dostarczanie części zamiennych do samochodów produkowanych przez koncern Daimler w Europie

Więcej o:
Komentarze (23)
Daimler jednak w Czechach
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • remo29

    Oceniono 11 razy 7

    No i znowu odparliśmy atak Niemców, teraz stoimy dumnie wyprostowani, z ostatnią paczką fajek i kanapką z wczoraj, ale z honorem. Sami se zbudujemy Mercedesa, Narodowego!

  • raku

    Oceniono 10 razy 4

    a prawicowi publicyści już tłumaczą, że to wielki sukces, bo dzięki temu mamy więcej możliwości inwestycyjnych dla innych, potencjalnych chętnych (tak tak, sam to słyszałem w PR24).

  • gandalph

    Oceniono 5 razy 3

    Po prostu, Czesi są pragmatyczni do bólu, nie zaprzątają sobie głowy pierdołami, robią swoje.

  • Gość: abcd

    Oceniono 11 razy 1

    Ściąganie tu obcego kapitału z którym polski przemysł nie ma szans konkurować i do tego jeszcze dawanie mu preferencyjnych warunków to nie jest model rozwoju gospodarczego.
    Nigdy nie powstałby LG, Hyundai czy kilka innych koreańskich marek gdyby ściągali oni do siebie konkurencję z Japonii i jeszcze dawali im dotacje oraz zwalniali z podatków.
    W Polsce trzeba szukać źródeł kapitału wewnątrz kraju. Trzeba stworzyć prawo podatkowe pozwalające ten kapitał akumulować i potem korzystnie inwestować.
    Poza tym inwestycje zagraniczne należy dywersyfikować. To nie jest dobre gdy wśród inwestycji zagranicznych istnieje duża przewaga jednego kraju. Należy też szukać nowych rynków dla eksportu. Rynków dalekich, ale również i bliskich. Zobaczy jak niewielki jest polski eksport do Szwecji, pozostałych krajów skandynawskich, do Białorusi i Ukrainy, do Turcji i krajów bałkańskich. Nie możemy wszystkie wysyłać do Niemiec. Coś z tym trzeba zrobić jednak.

  • Gość: real.ist

    Oceniono 5 razy 1

    ciekawe kogo tam ztrudnią??

  • sommers

    0

    zemsta za samą chęć roszczeń...

  • hajaszek

    Oceniono 2 razy 0

    Co to znaczy prestiż
    Co to znaczy prestiżowa porażka ?
    To jest jak diametralny sukces jak horrendalna chwała i spektakularna skromność
    To nic nie świadczy to o niczym nie znaczy

  • Gość: ASD

    Oceniono 12 razy -6

    Patrząc na fakt, że każdy Polak dołożył w podatkach do polskiej fabryki Daimlera to tylko się cieszyć

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX