Fiasko rozmów Volkswagena i Taty. Nie będzie taniej marki VAG

Jeszcze do niedawno za "tanią markę koncernu VAG" uchodziła Skoda. Jednak Czesi już jakiś czas temu przestali grać kartą niskiej ceny, a zaczęli pozycjonować swoje samochody jako najpraktyczniejsze w segmencie. VAG przymierza się więc do powołania do życia nowej marki.

Volkswagen już od dłuższego czasu przymierza się do stworzenia taniej, budżetowej marki, która miałaby umocnić pozycję niemieckiego koncernu przede wszystkim w Azji. To właśnie rynki wschodzące byłyby głównym celem ekspansji.

Jednak Volkswagen - w jeszcze dalszej przyszłości - przymierza się do spróbowania swoich sił także w Europie. Wspominał o tym w niedawnym wywiadzie z "Auto Express" dr Frank Welsch (członek zarządu VW). Sukces Dacii pokazuje, że na Starym Kontynencie jest zapotrzebowanie na tanie i proste samochody. Rumuni cieszą się świetną sprzedażą nie tylko w biedniejszych regionach Europy - przykładowo, Duster co roku melduje się w Top 10 francuskich bestsellerów.

Tata HexaTata Hexa fot. Tata

Fiasko rozmów z Tatą

Żeby zminimalizować koszty Volkswagen szuka partnera, z którym wspólnie produkowałby tanie samochody na azjatycki rynek. Ostatnio Niemcy skupili się na rozmowach z indyjskim koncernem Tata. Ze strony VAG do negocjacji zostali oddelegowani Czesi ze Skody.

Początkowo planowano, że Skoda tworzyłaby samochody na bazie indyjskiej platformy AMP. Jednak jak donosi "Reuters", Skoda odrzuciła ten pomysł. Dlaczego? Czesi obawiali się, że auta na AMP byłyby zbyt przestarzałe i w niedalekiej przyszłości miałyby poważne problemy z przechodzeniem coraz bardziej rygorystycznych testów zderzeniowych. Co więcej, indyjsko-czeskie auta nie poradziłyby sobie także z normami emisji. Decyzja Skody wydaje się słuszna, a Czesi zamierzają skupić się na rozwijaniu platformy Volkswagena MQB.

Początkowo nic nie zapowiadało fiaska rozmów. Koncerny podpisały nawet wstępne porozumienia:

Przedstawiciele VW i TataPrzedstawiciele VW i Tata fot. VW

Drogi dwóch koncernów musiały się więc rozejść. "Doszliśmy do wspólnych wniosków, że korzyści - tak techniczne, jak i ekonomiczne - ze współpracy nie są satysfakcjonujące dla obydwu stron. W rezultacie nasz planowany sojusz strategiczny nie będzie już dłużej realizowany." - możemy przeczytać w oficjalnym stanowisku Skody. W bardzo podobnym tonie wypowiadają się przedstawiciele indyjskiego koncernu: "Dokonaliśmy kompleksowej oceny planowanego partnerstwa. Niestety, potencjalne korzyści są poniżej oczekiwań obydwu stron."

Warto zaznaczyć, że to już drugi raz, kiedy Volkswagen rozstaje się z azjatyckim partnerem. Wcześniej Niemcy chcieli podbijać rynki wschodzące wraz z japońskim Suzuki.

Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 fot. Skoda

Budżetowa marka Volkswagena. A co ze Skodą?

Przyzwyczailiśmy się, że w roli budżetowej, taniej marki Volkswagena występuje Skoda. Jednak Czesi już jakiś czas temu przestali grać kartą niskiej ceny, a zaczęli pozycjonować swoje samochody jako najpraktyczniejsze w segmencie. Nowa Skoda Superb - zbudowana na bazie Volkswagena Passata - jest większa od niejednego auta klasy wyższej-średniej, a przestronny bagażnik (w kombi 660-1950 l) deklasuje konkurencję. Z kolei Skoda Octavia mierzy 4,66 m długości, kiedy standardem wśród kompaktów jest 4,3-4,4 m.

Wysokie walory praktyczne, bogate wyposażenie i wykończenie tylko trochę gorsze niż w Volkswagenach wpłynęły oczywiście na cenę Skody. Różnica pomiędzy Czechami a VW powoli się zaciera. W Polsce nowa Octavia jest tańsza od Golfa tylko o...kilkaset zł. Za to w Niemczech ta różnica to 400 euro, ale na korzyść Volkswagena.

Audi R8 V10 Plus | Jak brzmi "Wydech Roku" Moto.pl?

Czy Twoim zdaniem budżetowa marka koncernu Volkswagen poradzi sobie na rynku?
Więcej o:
Komentarze (20)
Fiasko rozmów Volkswagena i Taty. Nie będzie taniej marki VAG
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • seboc

    Oceniono 16 razy 12

    "Przyzwyczailiśmy się, że w roli budżetowej, taniej marki Volkswagena występuje Skoda"

    Zajrzyjcie do cennika. Ostatnim tanim modelem byla Felicia, kilkanascie lat temu.

  • jck12

    0

    Jakto nie ma taniej marki. Przecież jest Szkoda. A nie czekaj...

  • Gość: dr M.

    Oceniono 6 razy 0

    Warto najpierw sptytać się w VAG jak są pozycjonowane marki w Europie. Skoda od dawna nie jest marką budżetową. Marką budżetową w VAG jest Seat, który jest dużo niżej od Skody. To dlatego między Skodą, a VW jest taka niewielka różnica cenowa. Dlaczego w takim razkie Seat nie negocjował z Tata Motors? Ponieważ Seat to tylko brand, a Skoda ma swoje R&D, studio projektowe i parę innych drobiazgów, które sprawiają, że Skoda to partner do rozmowy, nie jak Seat.

  • eend

    Oceniono 8 razy 0

    Kto z zarządu VW wpadł na tak kretyński , samobójczy pomysł? Oszaleli ? najpierw latami ostrzegali przed produktami firmy TATA (i całkiem słusznie) zablokowali rynek przed możliwością rejestracji pojazdów tej firmy a nagle postanowili "współpracować". Pomysł tak idiotyczny, że aż niemożlkiuwe żeby był porawdziwy? czy to nie sezon ogórkowy?

  • Gość: ghj

    Oceniono 2 razy -2

    vag est tani tylko ceny wysokie dla frajerow

  • Gość: db

    Oceniono 4 razy -2

    całe szczescie bo tata by jeszcze bardziej zbadziewiał hehe

  • jesiotr99

    Oceniono 2 razy -2

    ostatnio właściciele wszelkiej maści skód przejęli pałeczkę autostradowego idioty od właścicieli Opli Insygnia.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX