Seat Leon Cupra ST | Test długodystansowy, cz. IV | Cupra

Praktycznie każdy producent ma w ofercie usportowione wersje popularnych modeli. Powstają głównie z powodu szeroko pojętego wizerunku. Nie inaczej jest w przypadku Seatów z dopiskiem Cupra.

Napis Cupra informujący, że mamy do czynienia z najmocniejszą odmianą Seata, pojawia się na samochodach hiszpańskiego producenta już od ponad 20 lat. W 1996 roku zadebiutował Seat Ibiza Cupra 2.0. Silnik o mocy 150 KM pozwalał osiągnąć pierwszą setkę w czasie 8, 3 sekundy i rozpędzić niewielki samochód do 215 km/h. Ibiza stała się też bazą do budowy samochodu rajdowego, który zapewnił Seatowi trzy tytuły mistrza świata w klasyfikacji dwulitrowych kit carów. Od tego czasu Cupra stała się tym, czym AMG dla Mercedesa czy M Gmbh dla BMW.

Pierwsza generacja Leona doczekała się aż czterech szybkich odmian. Najpierw powstała Cupra 1, 8 l Turbo o mocy 180 KM, potem Cupra4 (205KM 2, 8 l VR6), a na koniec Cupra R 1, 8 l Turbo. Początkowo osiągała moc 210 KM by finalnie otrzymać ich 225. Cupra wyposażona w jednostkę VR6 rozpędzała się do pierwszej setki w 7, 3 s, wersja 225 KM w 6, 9 sekundy, a wskazówka prędkościomierza zatrzymywała się na wartości 237 km/h. Druga generacja Leona równie często otrzymywała zastrzyk sportowych genów. Tak powstały: Cupra (240 KM), Cupra R (265 KM), Copa (286 KM) oraz Cupra 310 World Champion Edition (310 KM). Ten ostatni powstał w ilości 200 sztuk, by uczcić zwycięstwa Seata w wyścigach WTCC. Pierwszą setkę osiągał w 5, 8 s a prędkość maksymalna wynosiła 270 km/h.

Obecna generacja Leona dostępna na rynku już od kilku lat w niemal niezmienionej formie nadal wygląda dobrze. Najmocniejszą wersję wyróżniają powiększone zderzaki, inaczej wykończona atrapa chłodnicy, dwie owalne końcówki układu wydechowego, czerwone zaciski hamulcowe oraz dwa emblematy z szachownicą. Cupra dobrze ukrywa swoje możliwości. Mało wprawne oko nie odróżni jej od zwykłego, dobrze wyposażonego Leona. Wersję 300 4Drive najłatwiej rozpoznać po dwóch dodatkowych plakietkach na pokrywie bagażnika informujących o mocy silnika oraz zastosowanym napędzie. Pod maską tego auta pracuje benzynowy silnik 2.0 TSI o moc 300 KM oraz momencie obrotowym wynoszącym, 380 Nm, który dostępny jest w niezwykle szerokim zakresie – 1800-5500 obr/min. Połączenie takiego silnika z 6-biegową przekładnią DSG oraz napędem 4Drive pozwala katapultować Leona do pierwszej setki w 4, 9 sekundy. Chyba nie muszę nikomu tłumaczyć, że to szybkie auto. Dodatkowo dzięki skutecznemu napędowi (Haldex 5 generacji) osiągi dostępne są niemal w każdym momencie niezależnie od warunków panujących na drodze. Dzięki zastosowaniu elektronicznej "szpery" podczas gwałtownego przyspieszania kierownica nie wyrywa z rąk, a w szybkich zakrętach Cupra zachowuje się bardzo przewidywalnie. W pełnym wykorzystaniu potencjału drzemiącego pod maską dodatkowo pomaga „procedura startowa”. By ją wykonać należy całkowicie odłączyć kontrolę trakcji, w komputerze wybrać tryb jazdy Cupra, lewą nogą wcisnąć hamulec, prawą gaz. Silnik ustawi obroty, z wydechu zacznie dochodzić charakterystyczne buczenie przywodzące na myśl samochody rajdowe. Wystarczy zwolnić hamulec, a krajobraz zacznie przemieszczać się bardzo szybko Każda Cupra wyposażony w adaptacyjne zawieszenie (DCC), progresywny układ kierowniczy oraz elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy przy przedniej osi. Dopłata do napędu 4Drive wynosi 15 300 zł, ale to nie koniec gdyż z napędem musimy zamówić skrzynię DSG za 8200 zł.

Seat po kilku latach zawirowań i szukania własnej drogi w końcu ją odnalazł. Styliści pracujący nad kolejnymi modelami wiedzą jak poprowadzić linie by auto wyglądało interesująco natomiast specjaliści z działu Cupra wiedzą, co zrobić by było szybkie. Nie można się wiec dziwić, że zwykły Leon jest filarem sprzedaży, a wersja Cupra jednym z najlepszych usportowionych kompaktów na rynku.

Seat Leon ST Cupra | Dane techniczne

Silnik: benzynowy, R4 turbo, 1984 cm3
Moc: 300 KM 5500 obr./min
Moment obr.: 380 Nm 1800 - 5500 obr./min
Skrzynia biegów: DSG, 6b
Wymiary (dł./szer./wys.): 4535/1816/1451 mm
Masa własna: 1470 kg
Rozstaw osi: 2620mm
0-100 km/h: 4,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zużycie paliwa: 7,2 l/100km*
Cena: od 156 900 zł
* dane producenta

Który mocny kompakt koncernu VAG byłby Twoim wyborem?
Więcej o:
Copyright © Agora SA