Jakie SUV-y wybierają Polacy? Mamy odpowiedź!

Segment samochodów sportowo-rekreacyjnych (SUV) rośnie na całym świecie. Oto ranking najpopularniejszych modeli dostępnych w polskich salonach.

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR opublikował najnowszy raport przygotowany na podstawie danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, dotyczący segmentu SUV/crossover.

Oto samochody, które cieszą się największą popularnością na naszym rynku w pierwszej połowie tego roku z rozbiciem na podgrupy według segmentacji wprowadzonej przez SAMAR. Poza nielicznymi wyjątkami widać, że prawie wszystkie modele dostępne na polskim rynku sprzedał się w większym nakładzie niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku. Przy okazji warto odnotować, że Skoda Kodiaq i Toyota C-HR szturmem weszły do rankingów w swoich segmentach jako nowe modele.

Opel Mokka XOpel Mokka X fot. Michał Dek

Klasa małe/terenowo-rekreacyjne (B)

1. Opel Mokka: 2589 egzemplarzy (+11%)
2. Suzuki Vitara: 1985 (+32,7%)
3. Renault Captur: 1926 (+22,8%)
4. Mazda CX-3: 1314 (+15,9%)
5. Nissan Juke: 1181 (+12,5%)
6. Peugeot 2008: 1061 (+46,6%)
7. Jeep Renegade: 1009 (+37,3%)
8. Honda HR-V: 893 (+5,8%)
9. Citroen C4 Cactus: 592 (+2,3%)
10. Audi Q2: 592 (nowość)

To szalenie popularny segment w Europie. Jednak polscy kierowcy wyłamują się z europejskich trendów. Na Starym Kontynencie niepodzielnie króluje Renault Captur, a gonić go stara się Peugeot 2008. Polacy podchodzą do francuskich crossoverów z większą rezerwą i częściej decydują się na wyraźnie droższego Opla Mokkę.

Klasa niższa średnia/terenowo-rekreacyjne (C)

1. Dacia Duster: 4923 egzemplarze (+8,7%)
2. Nissan Qashqai: 4288 (+13,9%)
3. Hyundai Tucson: 3509 (+12,3%)
4. Toyota C-HR: 3407 (nowość)
5. Kia Sportage: 3282 (-5,3%)
6. Volkswagen Tiguan: 2972 (+102,9%)
7. Toyota RAV4: 2263 (-1,1%)
8. Skoda Yeti: 1232 (-9,8%)
9. Renault Kadjar: 1178 (-12,4%)
10. Mitsubishi ASX: 1130 (+12,4%)

Wśród kompaktowych SUV-ów nie ma mocnych na budżetową Dacię Duster. SUV-a należącej do Renault rumuńskiej marki kupiło prawie 5000 Polaków. To zdecydowanie najlepiej sprzedający się SUV w naszym kraju - żaden inny samochód tego typu nie może się pochwalić nawet podobnym wynikiem. Na korzyść Dustera działa bardzo niska cena - polski cennik otwiera 39 900 zł.

W segmencie kompaktów warto też zwrócić uwagę na bardzo udany debiut Toyoty C-HR. To zupełnie nowe auto w zestawieniu, a uległo tylko takim bestsellerom jak Tucson, Qashqai i Duster.

Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 fot. Skoda

Klasa średnia/terenowo-rekreacyjne (D)

1. Volvo XC60: 3295 egzemplarzy (+85,4%)
2. Skoda Kodiaq: 1256 (nowość)
3. Audi Q5: 890 (-17,1%)
4. Nissan X-Trail: 867 (+51,6%)
5. Lexus NX: 802 (+12,8%)
6. Mitsubishi Outlander: 757 (-13,4%)
7. BMW X3: 750 (+29,8%)
8. Mercedes GLC: 698 (+26,5%)
9. BMW X4: 532 (-4%)
10. Mercedes GLC Coupe: 514 (nowość)

Volvo XC60 nie tylko triumfuje w tym segmencie. Co ciekawe, to właśnie SUV klasy średniej ze Szwecji jest ulubionym luksusowym autem Polaków. Żadna inna marka premium nie sprzedaje nad Wisłą tylu egzemplarzy jednego modelu. Niedawno do sprzedaży weszła zupełnie nowa generacja hitu. Auto robi niesamowite wrażenie i zewsząd zbiera bardzo pozytywne, ale na razie odstrasza wysokimi cenami. Volvo postanowiło rozpocząć sprzedaż od najwyższych wersji silnikowych i wyposażenia. Tańsze konfiguracje dopiero do salonów przyjadą.

W poprzedniej kategorii chwaliliśmy Toyotę C-HR, w tym miejscu należy wyróżnić Skodę Kodiaq. Czeski SUV - mimo że jego sprzedaż dopiero się rozkręca i nie był dostępny w sprzedaży w pierwszych miesiącach roku - to zajął drugie miejsce na liście bestsellerów.

Audi Q7Audi Q7 fot. Audi

Klasa wyższa/terenowo-rekreacyjne (E)

1. Audi Q7: 900 egzemplarzy (+28,4%)
2. BMW X5: 887 (+26,7%)
3. Jeep Grand Cherokee: 411 (+24,9%)
4. Volvo XC90: 411 (-29,4%)
5. Lexus RX: 391 (-9,1%)
6. Mercedes GLE Coupe: 306 (+6,6%)
7. BMW X6: 299 (-17,6%)
8. Mercedes GLE: 264 (-18,8%)
9. Mercedes GLS: 159 (+57,4%)
10. Range Rover Sport: 152 (+44,8%)

W segmencie E możemy zaobserwować starcie dwóch gigantów. Audi Q7 wyprzedziło BMW X5 zaledwie o 13 sprzedanych aut. Obydwie marki notują też bardzo wyraźny wzrost sprzedaży - 28,4 proc. w przypadku Audi i 26,7 proc. w BMW. Reszta konkurencji została daleko z tyłu za niemieckimi gigantami.

Super luksusowe/terenowo-rekreacyjne

1. Bentley Bentayga: 10 egzemplarzy (+233,3%)

Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców w tym segmencie wyróżniła tylko jeden samochód. Bentleya Bentaygę kupiło 10 Polaków. To wynik, który robi wrażenie. Przypomnijmy, pod maską Bentaygi pracuje 6-litrowy silnik W12 o mocy 608 KM. Polski cennik otwiera 258 934 euro, czyli ok. 1,1 miliona złotych. Trzeba jednak pamiętać, że większość klientów Bentleya dobiera jeszcze sporo opcji, a te Bentley liczy w grubych tysiącach. W przypadku takich samochód cena może osiągać niewyobrażalne pułapy. Sky's the limit!

Źródło danych: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR: Ranking TOP10 czyli kto rządzi segmentem SUV w Polsce

Więcej o:
Komentarze (44)
Jakie SUV-y wybierają Polacy? Mamy odpowiedź!
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Next

    Oceniono 4 razy -2

    Skoda robi co może, żeby wywindować swoje auta w do klasy premium :)
    A rynek weryfkuje *)

    *) Oczywiście nie dotyczy Polski.
    Tutaj właściciele Superbów mają się ponad właścicieli uznanych marek premium.

  • anka.pano

    Oceniono 12 razy -2

    SUVY rządzą a każdy kto mówi że jest inaczej, kłamie bo sam nie ma. Boże jak ja zazdroszczę ludziom w Suvach, już nawet tanim i byle jakim Qashqaiem bym mogła jeździć. Mamy w domu dwa auta, forda mondeo i nowego vw passata w niezłej wersji. Jak na 2 osoby nie potrzebujemy trzeciego auta i nie mielibyśmy go gdzie garażować, ale jak mija mnie Range Rover czy Jaguar Fpace (mieszkamy w Wawie i takie auta jeżdżą na co dzień po centrum) to jesteśmy z facetem mega zazdrośni, oni siedzą wysoko a my w tych naszych limuzynach jak kurczaki. Myślę, że dziś to tylko SUVy kupować i nie chodzi o jakieś jazdy po wsiach ale o krawężniki, w Warszawie dużo pewniej i wygodniej jeździ i parkuje się suvami niż samochodami sportowymi czy limuzynami. Jeździłam też BMW X4 i czułam się jak w kombajnie ale za to jak pewnie, jak wysoko się siedzi, od razu jest respekt sfrustrowanych facetów co myślą, że dla podreperowania kompleksów krótkiego penisa każdą babę trzeba wyprzedzić choć i tak dogoni ich na najbliższych światłach:)))))
    W firmie męża dyrektorom dają teraz VW Arteona, kolejna pseudo limuzyna nieadekwatna to oczekiwań rynku. Ludzie - tylko suvy, łatwo zapakować zakupy, wsadzić dziecko, wjechać i zaparkować na wysokim krawężniku, pewna jazda na drodze, nawet krótszy suv budzi lepszy wygląd niż większa limuzyna.

  • iwanme

    Oceniono 5 razy -1

    Bez jaj, podwyższona Corsa za grube pieniądze na prowadzeniu?
    Żeby nie było, i Corsa jest ok i Mokka jest ok tyle, że cena Mokki jest z kosmosu jak na to, że to auto to tylko Corsa na obcasach....

  • pis_won_za_don

    Oceniono 17 razy -1

    Podniecacie się tymi danymi, jak stare dziadki wymiętym Playboy'em znalezionym w koszu.
    Kogo obchodzą te klasyfikacje? I jakie mają znaczenie?

  • Gość: papa

    Oceniono 9 razy -1

    To są zestawienia klientów indywidualnych? No to do kosza. Większość kupuje na firmę (jednoosobowa działalność), leasing lub najem długoterminowy. Czy te zestawienia też to uwzględniają?

  • Gość: KRZYCH

    0

    Od kiedy VOLVO XC 60 NALEŻY DO KLASY PREMIUM ?

  • Gość: silnoreki

    0

    Co prawda jeżdże kompaktem ale też mam na zgrabnego suva ochote. Grunt żeby nie był paliwożerny i szło do niego zamienniki delphie dobrać. Nie chce mieć auta skarbonki. Ma być takie w utrzymaniu i kropka

  • Gość: Grześ wędrowniczek

    Oceniono 6 razy 0

    No tak . Zrobic wszystko , zeby zareklamować cokolwiek z grupy AVG . I oczywiście bron boze z dieslem . To zostaje jakiś badziew TSI . Audi za drogie . VW źle sie kojarzy .....To moze chociaz Skoda

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX