Rząd ma niespodziankę dla wschodniej Polski. A2 połączy się z S19. Ale trzeba poczekać

Jeszcze przed wyborami parlamentarnymi resort infrastruktury tłumaczył, że budowa A2 ma sens tylko do Mińska Mazowieckiego. Sytuacja się zmieniła. Za 6 lat autostradą dojedziemy aż do Białej Podlaskiej.

Według wstępnych wyliczeń koszt budowy 115-kilometrowego odcinka wyniesie około 5,6 miliarda złotych. Według zapowiedzi ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, trwają prace nad zwiększenia dofinansowania do rządowego programu drogowego. Inwestycja zostanie podzielona na trzy odcinki. Pierwszy jest najkrótszy. Liczy 15 kilometrów i poprowadzi od węzła Lubelska we wschodniej części Warszawy do obwodnicy Mińska Mazowieckiego, która w małym fragmencie już funkcjonuje. Procedura przetargowa się rozpoczęła, a wobec komunikatów z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, możemy się spodziewać, że uroczyste otwarcie tego odcinka nastąpi w 2021 roku. Są też i złe wieści. Już teraz wiadomo, że nie uda się zgrać z terminem ukończenia S2 – ma być łącznikiem z A2 i południową obwodnicą stolicy. Koszt inwestycji to około 950 milionów złotych.

Za dwa miliardy z Mińska do Siedlec

Samo przygotowanie dokumentacji potrzebnej do przeprowadzenia tej inwestycji potrwa dwa lata. Przetarg wraz z budową kolejne cztery, więc przy pomyślnych wiatrach, 32-kilometrowy odcinek łączący Mińsk Mazowiecki z Siedlcami zostanie oddany do użytku do końca 2023 roku. Budowa pochłonie około 2 miliardy złotych, ale większość środków ma pochodzić z unijnej kasy. Według zapowiedzi mazowieckiego oddziału GDDKiA procedura rozpocznie się w sierpniu, aby powyższe terminy mogły pokryć się z rzeczywistością.

Biała Podlaska czeka na oficjalny komunikat

To najdłuższy i jednocześnie najdroższy odcinek. Według wstępnych szacunków, ma kosztować niecałe 3 miliardy złotych. Odległość z Siedlec do Białej Podlaskiej wynosi 70 kilometrów. Póki co, nie ma zatwierdzonych oficjalnych terminów ogłoszenia przetargu, czy przygotowania dokumentacji potrzebnej do rozpoczęcia inwestycji. Wiemy też, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wciąż nie zaakceptowało koncepcji budowy i wytyczonego szlaku. Jednak przy tak daleko posuniętych pracach, powinniśmy wkrótce liczyć na wiążący komunikat.

Od Warszawy do niemieckiej granicy – 450 kilometrów

W obecnym kształcie A2 funkcjonuje od czerwca 2012 roku. Odcinek łączący Stryków z Konotopą oddano tuż przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej przed pięcioma laty. Od Świecka do Konina jest w rękach prywatnych koncesjonariuszy. Fragment do Warszawy pozostaje pod jurysdykcją GDDKiA, która obejmie opieką także planowaną inwestycję biegnącą do Białej Podlaskiej. Droga ma być też sporą szansą dla ściany wschodniej. Przyspieszy ruch tranzytowy, ale też ułatwi dojazd do centrum Polski kierowcom aut osobowych, co obecnie zajmuje nawet 4 godziny. Według rządowych planów, A2 ma połączyć się z trasą S19 zwaną Via Carpatia. To niezwykle ważny szlak mający biec przez Polskę z północy na południe i stanowić część odcinka będącego łącznikiem między krajami bałtyckimi a Węgrami.

Więcej o:
Copyright © Agora SA