Kto rządzi w polskiej klasie premium? Wcale nie Mercedes czy BMW, a...

Dziesiątka polskich bestsellerów klasy premium zdominowana jest przez niemieckich producentów, ale żadna z marek naszych zachodnich sąsiadów nie mogą się pochwalić hitem nr 1. Bo tym jest SUV z...

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR opublikował bardzo ciekawe zestawienie. Możemy się w nim zapoznać z wynikami sprzedaży producentów premium w 2017 r. - statystyki obejmują pięć miesięcy roku i 20 pierwszych dni czerwca. Całą listę znajdziecie w tym miejscu, a my przyjrzymy się dzisiaj top 10 polskich bestsellerów.

Pierwsza`dziesiątka polskiej klasy premium

01. Volvo XC60 - 3 049 szt.

02. BMW serii 5 - 1 267 szt.

03. Mercedes GLC - 1 102 szt. (wliczana jest tu odmiana Coupe)

04. BMW serii 3 - 1 090 szt.

05. Mercedes klasy E - 965 szt.

06. Audi A3 - 846 szt.

07. Audi Q7 - 818 szt.

08. BMW X5 - 807 szt.

09. Audi Q5 - 763 szt.

10. Lexus NX - 758 szt

Król jest jeden | Na Volvo XC60 nie ma mocnych

Volvo XC60 2017Volvo XC60 2017 fot. Volvo

Volvo XC60 to niekwestionowany król polskiej klasy premium. SUV-a ze Szwecji w 2017 r. kupiło aż 3 049 Polaków! Dla porównania, na niższych stopniach podium znalazły się BMW serii 5 oraz Mercedes GLC, ze sprzedażą odpowiednio: 1 267 i 1 102 sztuk. Przepaść...

Co więcej, do sprzedaży w tym roku weszła zupełnie nowa generacja hitu. Większe, lżejsze, pojemniejsze - tak w skrócie opisują nowe XC60 Szwedzi. SUV urósł o 4,4 cm i mierzy teraz 468,8 cm długości. Zwiększył się także rozstaw osi - dokładnie o 9 cm. Odczują to zwłaszcza pasażerowie na tylnej kanapie, którzy będą mieli znacznie więcej miejsca na nogi. Szerokość pozostała praktycznie bez zmian, ale auto jest niższe o 5 cm, dzięki czemu sylwetka Volvo stała się bardziej dynamiczna. Standardowo prześwit nadwozia wynosi 21,6 cm (w aktualnym XC60 to 23 cm). Opcjonalne zawieszenie pneumatyczne daje możliwość regulacji prześwitu w zakresie od 21 cm do 25 cm w trybie off-road. Volvo chwali się też bagażnikiem o pojemności 505 l (poprawa o 12 l) oraz dodatkowymi schowkami o pojemności 50 l. Szwedzkiego SUV-a zbudowano na modułowej platformie SPA, którą wcześniej wykorzystano w modelach serii 90. Dzięki niej udało się obniżyć masę auta o ok. 90 kg.

Schodzące ze sceny XC60 kosztuje 141 200 zł (2.0 diesel 150 KM). Za nowe XC60 trzeba zapłacić 184 500 zł (2.0 diesel 190 KM) w wersji wyposażenia Momentum AWD. Volvo dopiero później wprowadzi do sprzedaży tańsze i słabsze wersje SUV-a.

Na koniec ciekawostka | Pojedynek małych SUV-ów

Audi Q2Audi Q2 fot. Audi

Jedną z najciekawszych premier w klasie premium było wprowadzenie do sprzedaży Audi Q2. Producent z Ingolstadt postanowił wyprzedzić konkurencję i zaproponował kierowcom coś czego jeszcze nie było - małego crossovera klasy premium. Audi Q2 mierzy niecałe 4,2 m długości. W ofercie Mercedesa, BMW czy Lexusa nie znajdziemy tak małego auta. W Polsce przy Q2 wielu stawiało duży znak zapytania przez wygórowaną cenę - 98 900 zł w podstawie z litrowym silnikiem o mocy 116 KM. Okazuje się jednak, że mały SUV Niemców znalazł dla siebie niszę. W 2017 r. kupiło go już 470 Polaków.

Jedynym producentem klasy premium, który posiada w ofercie podobne auto jest, należące do BMW, Mini. Countryman radzi sobie na rynku gorzej od niemieckiego rywala. Na SUV-a Mini zdecydowało się dokładnie 400 osób. Cennik otwiera sporo wyższa kwota - 111 800 zł. Jednak pod maską najtańszego Countrymana pracuje większa jednostka 1.5 o mocy 136 KM.

MINI Countryman Cooper SMINI Countryman Cooper S Fot. MINI

Volvo XC60 to niekwestionowany król polskiej klasy premium. Czy nowa generacja jeszcze bardziej odskoczy Niemcom?
Więcej o:
Komentarze (66)
Kto rządzi w polskiej klasie premium? Wcale nie Mercedes czy BMW, a...
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: As

    Oceniono 35 razy 27

    Volvo sprzedawało mnóstwo XC60 bo to były ładne i porządne samochody, a do tego bardzo rozsądnie wycenione. Nowe XC60 kosztuje tyle samo lub więcej niż niemiecka wielka trójka więc w Polsce się skończą żniwa i tyle już nie będą sprzedawac tego modelu. Bo jest teraz drogo.

  • Gość: Nikodem T.

    Oceniono 21 razy 19

    Panie Trusz,
    wprowadza pan czytelników w błąd okraszając na pierwszej stronie ten artykuł marketingowy zdjęciem nowego Volvo XC60.
    Przecież zdecydowana większość tej sprzedaży nakręcił stary model w wyprzedażowe cenie.

    Rozumiem, że zbiera pan na wakacje, a Volvo dobrze płaci - ale jakiekolwiek resztki rzetelności dziennikarskiej wypadałoby zachować.

  • Gość: wp

    Oceniono 19 razy 13

    XC60 się sprzedawał pewnie dlatego że na początku roku była wyprzedaż starego modelu, z upustem.

  • Gość: gosc

    Oceniono 33 razy 11

    Audi i PREMIUM no to sie USMIALEM!!!Padlo marnej jakosci od Oszustow z VAG!!!!

  • Gość: Anex

    Oceniono 14 razy 10

    Śmieszne są te tytuły, podpisy pod zdjęciami...
    "Król jest tylko jeden", "Na Volvo nie ma mocnych", "Niemcy są bez szans"...

    Mentalnie poczułem się jak gdzieś na przełomie przedszkola i szkoły podstawowej.
    Gratuluję "dojrzałości" dziennikarskiej.

    P.S.
    Zdjęcia nie pasują do tekstu.
    Pokazują nowe Volvo XC60. Jaki procent liczby 3049 stanowi nowy model? Uzbiera się chociaż 5%...?

  • Gość: dit

    Oceniono 19 razy 9

    Rozumiem, że pisząc "polska klasa premium", autor podkreśla, że nie chodzi o sprzedaż klasy premium w Polsce, tylko o sprzedaż specyficznie rozumianej "polskiej klasa premium", czyli tego, co Polacy za premium uważają? Aż dziw, że w zestawieniu nie ujęto VW Golfa, którym jeździ połowa Wejherowa, a droga połowa o nim marzy.

  • Gość: T.C.

    Oceniono 16 razy 8

    Nie rozumiem, dlaczego autora dziwi wysoka pozycja XC60 - ciekawe czy z tych 3049 sztuk jest chociaż 49 sztuk nowego modelu.
    Nowe XC60 nie będzie się już tak sprzedawać - bo jest po prostu drogie... Dlaczego w zestawieniu nie ma w ogóle XC90...? No właśnie.

  • Gość: BUSS

    Oceniono 12 razy 6

    Volvo się sprzedawało, bo było wyraźnie tańsze niż Niemcy. Korzystało z tego, że postrzegane było dobrze, chociaż samo się (całkowicie słusznie) nie pozycjonowało w klasie premium. Trudno zresztą mówić o marce premium, która nie obstawia najwyższego segmentu aut. Bo tam gdzie Volvo kończy, dopiero zaczyna się prawdziwe premium w Audi, BMW czy MB (ale także u Lexusa czy Jaga).

  • Gość: otk

    Oceniono 11 razy 5

    jaki kraj takie premium

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX