To może być koniec korków na Zakopiance. Rusza jedna z ważniejszych inwestycji drogowych w Polsce

Ruch dobowy na Zakopiance wynosi około 18 tysięcy pojazdów. W wakacje i długie weekendy wzrasta nawet kilkukrotnie, a korki ciągną się przez wiele kilometrów. Kierowcy jednak wkrótce odetchną. Do 2022 powstanie drugi pas jezdni.

Miliard złotych

Tyle będzie kosztować przebudowa drogi krajowej nr 47 między Rdzawką a Nowym Targiem. Do tej pory jednojezdniowa w każdym kierunku droga była niewystarczająca. W godzinach szczytu kierowcy stali w wielokilometrowych korkach. Prace przygotowawcze do przebudowy tego odcinka liczącego kilkanaście kilometrów trwały w latach 2008-2015. Zostały niestety przerwane, ale pozostała ważna decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych. Dzięki temu roboty ziemne powinny ruszyć już wkrótce. Minister Infrastruktury i Budownictwa, Andrzej Adamczyk, podpisał w Krakowie aneks do programu inwestycyjnego.

16 kilometrów i 22 mosty

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, przygotowanie inwestycji rozpocznie się we wrześniu. Na 16-kilometrowym odcinku znajdą się cztery węzły drogowe, 22 mosty i wiadukty. To wszystko sprawi, że droga co prawda nie otrzyma statusu ekspresowej, ale spełni niezbędne jej parametry. To na pewno ułatwi dojazd na Podhale i Sądecczyznę. Jak zapewnia minister, przejazd z Krakowa do Nowego Targu nie powinien trwać dłużej, niż półtorej godziny. Na planowanym odcinku dwujezdniowej trasy powstaną węzły w Obidowej, Klikuszowej i dwa w Nowym Targu (Zachód i Południe). Dotychczasowe, „wąskie gardło” połączy się z Zakopianką w Rdzawce. Poza skróconym czasem przejazdu, na pewno spadnie liczba wypadków, a tym samym poszkodowanych. Przewidywany koniec zakończenia prac ministerstwo przewiduje na 2022 rok.

Obwodnica Zabierzowa

To nie koniec dobrych informacji dla kierowców. Minister podpisał też wczoraj aneks, dzięki któremu odetchną mieszkańcy Zabierzowa i Kochanowa. Podkrakowskie miejscowości otrzymają 10-kilometrową obwodnicę, która stanie się w przyszłości częścią północnego obejścia Krakowa. Inwestycja obejmie budowę 370-metrowego tunelu, a droga ma być w części dwujezdniowa. Na pozostałym fragmencie ruch będzie się odbywał na jednym pasie ruchu w każdym kierunku. W tym przypadku, koszt ma się zamknąć kwotą 300 milionów złotych, a przecięcie wieńczącej dzieło wstęgi nastąpi w 2021 roku. Co ważne, zyskają na tym również pasażerowie korzystający z portu lotniczego w Balicach, z uwagi na ułatwiony i przede wszystkim szybszy dojazd.

Więcej o:
Komentarze (37)
To może być koniec korków na Zakopiance. Rusza jedna z ważniejszych inwestycji drogowych w Polsce
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: ginztonickiem

    Oceniono 37 razy 25

    Niech mi ktoś wytłumaczy, jak można z własnej woli i za własne pieniądze jechać do Zakopanego?!

  • Janusz Porejko

    Oceniono 41 razy 21

    Korki na Zakopiance nie są spowodowane zbyt wąską drogą. Są spowodowane zbyt dużą liczbą osób się tam pchających samochodami. Polskie Tatry mają swoją pojemnośc. O ile zostala ona przekroczona, wdac po kolejkach na szczyty. Kiedyś droga była wąska, a najlepiej dojeżdżało się koleją - to była liczba turystów - prawdziwych turystów, która nie zagrażała górom, a i dało się chodzić po górach nie depcząc nikomu po klapkach. Poszerzanie dróg nie zwiększa komfortu - sprawia tylko, że jeszcze większa liczba ludzi będzie się tam pchać zamiast zastanowić się, czy warto się tłoczyć i czy ewentualnie ie wybrać innego miejsca/innego terminu. Tak samo jak poszerzanie ulic w centrum miast nie służy wcale poprawie ani komunikacji w mieście, ani standardu życia w tymże.

  • pix_d

    Oceniono 20 razy 18

    a przed Białym Dunajcem zrobią terminal teleportacyjny... O!

  • Gość: edek

    Oceniono 20 razy 16

    i co to da? a w Nowym Targu to te auta mają się rozpłynąć w powietrzu czy co? przecież od NT do Zakopanego będzie nadal jednopasmówka z mostem w Białym Dunajcu okrojonym do jednego pasa....

  • Gość: Ekspert ds. transportu

    Oceniono 14 razy 8

    Nie, to nie bedzie koniec korkow na Zakopiance. To bedzie tylko ich zwiekszenie. Lepsza droga tylko zacheci jeszcze wiecej samochodziarzy do przyjazdu do Zakopca. Korek sie przeniesie na wjazd do miasta, bo przeciez dwupasmowka nie dotrze pod kazdy hotel i wyciag.

    W USA tez tak kiedys mysleli - zbudujemy autostrady po 8 pasow, kazdy dojedzie do pracy plynnie i szybko. Jak sie skonczylo mozna zobaczyc w Los Angeles.

  • Gość: gtr

    Oceniono 14 razy 6

    Mam 600km w góry austriackie, normalnymi cywilizowanymi drogami, wśród normalnych kierowców, nie wiem po co miałbym się pchać do Zakopca, zwłaszcza w sezonie, gdzie do toi toia jest 1km kolejki...

  • Oceniono 6 razy 4

    Przecież Większa ilość pasów nie ma żadnego wpływu na korki. Za wikipedią.
    Prawo Lewisa-Mogridge’a – teoria opisująca natężenie ruchu samochodów i mówiąca, że poszerzanie dróg nie prowadzi do mniejszego na nich zatłoczenia, ponieważ liczba samochodów korzystających z takiej drogi powiększa się tak, aby maksymalnie wypełnić dostępną przestrzeń.

    Zasada została opisana przez Davida Lewisa (1977, Estimating the influence of public policy on road traffic levels in greater London) i Martina Mogridge’a (1990, Travel in towns: jam yesterday, jam today and jam tomorrow?)[3]. Zgodnie z tą teorią zakładana przed poszerzeniem drogi poprawa przepustowości trwa od kilku tygodni do kilku miesięcy, po czym korki zaczynają się tworzyć na drodze pomimo większej liczby pasów ruchu.

    Zaobserwowane zostało także zjawisko zwiększenia przepustowości przy zwężeniu drogi, dzięki zmniejszonej prędkości samochodów i tym samym większej gęstości pojazdów na drodze (mniejszych odstępów).

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX