To może być koniec korków na Zakopiance. Rusza jedna z ważniejszych inwestycji drogowych w Polsce

Ruch dobowy na Zakopiance wynosi około 18 tysięcy pojazdów. W wakacje i długie weekendy wzrasta nawet kilkukrotnie, a korki ciągną się przez wiele kilometrów. Kierowcy jednak wkrótce odetchną. Do 2022 powstanie drugi pas jezdni.

Miliard złotych

Tyle będzie kosztować przebudowa drogi krajowej nr 47 między Rdzawką a Nowym Targiem. Do tej pory jednojezdniowa w każdym kierunku droga była niewystarczająca. W godzinach szczytu kierowcy stali w wielokilometrowych korkach. Prace przygotowawcze do przebudowy tego odcinka liczącego kilkanaście kilometrów trwały w latach 2008-2015. Zostały niestety przerwane, ale pozostała ważna decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych. Dzięki temu roboty ziemne powinny ruszyć już wkrótce. Minister Infrastruktury i Budownictwa, Andrzej Adamczyk, podpisał w Krakowie aneks do programu inwestycyjnego.

16 kilometrów i 22 mosty

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, przygotowanie inwestycji rozpocznie się we wrześniu. Na 16-kilometrowym odcinku znajdą się cztery węzły drogowe, 22 mosty i wiadukty. To wszystko sprawi, że droga co prawda nie otrzyma statusu ekspresowej, ale spełni niezbędne jej parametry. To na pewno ułatwi dojazd na Podhale i Sądecczyznę. Jak zapewnia minister, przejazd z Krakowa do Nowego Targu nie powinien trwać dłużej, niż półtorej godziny. Na planowanym odcinku dwujezdniowej trasy powstaną węzły w Obidowej, Klikuszowej i dwa w Nowym Targu (Zachód i Południe). Dotychczasowe, „wąskie gardło” połączy się z Zakopianką w Rdzawce. Poza skróconym czasem przejazdu, na pewno spadnie liczba wypadków, a tym samym poszkodowanych. Przewidywany koniec zakończenia prac ministerstwo przewiduje na 2022 rok.

Obwodnica Zabierzowa

To nie koniec dobrych informacji dla kierowców. Minister podpisał też wczoraj aneks, dzięki któremu odetchną mieszkańcy Zabierzowa i Kochanowa. Podkrakowskie miejscowości otrzymają 10-kilometrową obwodnicę, która stanie się w przyszłości częścią północnego obejścia Krakowa. Inwestycja obejmie budowę 370-metrowego tunelu, a droga ma być w części dwujezdniowa. Na pozostałym fragmencie ruch będzie się odbywał na jednym pasie ruchu w każdym kierunku. W tym przypadku, koszt ma się zamknąć kwotą 300 milionów złotych, a przecięcie wieńczącej dzieło wstęgi nastąpi w 2021 roku. Co ważne, zyskają na tym również pasażerowie korzystający z portu lotniczego w Balicach, z uwagi na ułatwiony i przede wszystkim szybszy dojazd.

Więcej o:
Copyright © Agora SA