Hyundai dołącza do gry. Oto Kona, nowy mały crossover

Po niezliczonych zdjęciach-teaserach Hyundai nareszcie ujawnił nowego crossovera. Będzie to najmniejszy i najtańszy SUV w ofercie Koreańczyków. Jak Wam się podoba?

Nad Wisłą "Kona" to dość niefortunna nazwa dla samochodu, ale wydaje się, że nie powinna ona przeszkodzić w sukcesie na rynku. Nie dość, że Polacy po prostu lubią SUV-y Hyundaia (Tucson, mimo wysokiej ceny, to nr 2 na naszym rynku, wyprzedza go tylko budżetowy Duster), to Kona ma być jedną z najciekawszych propozycji w segmencie. A przynajmniej tak się zapowiada.

Co to w ogóle za samochód?

Hyundai Kona wkracza do bardzo tłocznego segmentu małych crossoverów i SUV-ów segmentu B. Mierzy 4 165 mm długości, 1 800 mm szerokości, 1 550 mm wysokości, a rozstaw osi to rozsądne 2 600 mm. Będzie więc konkurować w Europie przede wszystkim z Renault Capturem i Peugeotem 2008 (liderzy segmentu), w Polsce zmierzy się z Oplem Mokką X (to niekwestionowany bestseller nad Wisłą), a na horyzoncie już widać Seata Aronę i Volkswagena T-Roca.

W tym segmencie liczy się modna oraz ciekawa stylistyka i trzeba przyznać, że pod tym względem nowy Hyundai prezentuje się naprawdę nieźle. Klienci, którzy szukają małych crossoverów i SUV-ów lubią takie odważne projekty, co najlepiej pokazuje sukces Toyoty C-HR i Nissana Juke'a.

Hyundai Kona 2017Hyundai Kona 2017 fot. Hyundai

Jednostki napędowe Hyundaia Kona

Jakie silniki trafią pod maskę? Na razie wiemy, że bazową jednostką na większości rynków będzie wolnossąca benzyna 2.0 o mocy 147 KM i 179 Nm maksymalnego momentu. Silnik będzie parowany z 6-biegowym automatem. Hyundai mówi o przyspieszeniu do setki w 10 s. i 194 km/h prędkości maksymalnej. Półkę wyżej znajdziemy 1.6 T-GDI o mocy 175 KM (265 Nm). Mocniejsza jednostka będzie łączona z dwusprzęgłowym automatem 7DCT. Tutaj osiągi to 7,7 s. i 210 km/h. Z tymi silnikami Kona może być wyposażona w napęd na cztery koła.

Specjalnie dla Europy przygotowano odmianę z trzycylindrowym turbo 1.0 T-GDI o mocy 120 KM (172 Nm). Standardem w tej wersji jest 6-biegowa ręczna skrzynia. Z litrowym silnikiem Kona przyspiesza do 100 km/h w 12 s. i rozpędza się do 181 km/h.

W Europie crossover będzie dostępny także z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,6 l, ale nie znamy jeszcze jego mocy ani osiągów.

Hyundai Kona 2017Hyundai Kona 2017 fot. Hyundai

Wnętrze wciąż tajemnicze, ale...

Niestety, wciąż nie opublikowano zdjęć wnętrza crossovera. Mamy tylko jedno, w dość niskiej jakości. Koreańczycy niedługo powinni podzielić się z nami wszystkimi szczegółami dotyczącymi nowego modelu.

Producent zapewnia, że ma to być najwygodniejszy i najbardziej przestronny z crossoverów tej klasy dostępnych na rynku. Priorytetem dla projektantów była przestrzeń na głowę i nogi na tylnej kanapie. Również bagażnik ma mieć imponujące - jak na segment B - rozmiary, a po złożeniu tylnych siedzeń otrzymamy płaską podłogę.

Hyundai KonaHyundai Kona fot. Hyundai

Wiemy za to sporo o wyposażeniu Kony. Mały crossover ma mieć praktycznie wszystko, czego można się spodziewać po takim aucie. Nie zabraknie kamery cofania, dużego ekranu dotykowego z nowym systemem multimedialnym, obsługą Apple CarPlay oraz Android Auto (największy wyświetlacz ma 8 cali), wyświetlacza head-up, porządnego zestawu audio czy możliwości bezprzewodowego ładowania telefonu.

Również lista pokładowych systemów bezpieczeństwa ma być imponująca. Mowa m.in. o systemie zapobiegającym kolizjom z funkcją awaryjnego hamowania, adaptacyjnych reflektorach, asystencie martwego pola, asystencie utrzymania pasa ruchu, systemie ostrzegania o kolizji i jeszcze kilku innych.

Hyundai promuje Konę dość specyficzną reklamą...

Kiedy Hyundai Kona pojawi się w Polsce?

Hyundai Kona jeszcze w czerwcu wejdzie do sprzedaży w Korei. Do europejskich salonów ma przyjechać pod koniec roku. Ostatni w kolejce jest rynek amerykański, gdzie crossover trafi na początku 2018 r.. Chwilę później do sprzedaży wejdzie bliźniacza Kia Stonic.

Czy podoba Ci się Hyundai Kona?
Więcej o:
Copyright © Agora SA