Kompakty w Polsce. Lider wciąż ten sam, ale mamy mocnego pretendenta

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar podał właśnie dane dotyczące sprzedaży kompaktów w Polsce. Lider nikogo nie zaskoczy, ale w segmencie i tak dzieje się sporo

Skoda Octavia liderem

Tradycyjnie już to właśnie czeskie auto jest najlepiej sprzedającym się kompaktem w Polsce. W 2017 r. nad Wisłą zamówiono dokładnie 7 173 sztuki Octavii, co oznacza, że nad największym rywalem ma aż 869 sprzedanych aut przewagi. Skoda Octavia niedawno przeszła dość poważny facelifting. To nie tylko dość kontrowersyjne zmiany w pasie przednim, ale też nowy system multimedialny z dużym ekranem i aktualizacja pokładowych systemów bezpieczeństwa. W ofercie pojawił się także - jeszcze chwilę przed liftem - trzycylindrowym silnik 1.0 TSI. Aktualnie cennik nowej Octavii otwiera 66 670 zł.

Podium uzupełnia Opel Astra (6 304 szt.) i Volkswagen Golf (5 600 szt.).

Dane podane przez SAMAR obejmują cztery pełne miesiące tego roku (styczeń-kwiecień) oraz 20 pierwszy dni maja. To wszystkie rejestracje na rynku - pod uwagę bierzemy więc klientów indywidualnych i flotowych.

Skoda Octavia 2017Skoda Octavia 2017 fot. Skoda

Astra bestsellerem, mocna pozycja Japończyków i wielki powrót Fiata

Skoda Octavia na pierwszym miejscu nie jest żadnym zaskoczeniem. Warto jednak zwrócić uwagę na świetną sprzedaż produkowanej w Polsce Astry. Co ważne, kompakt z Gliwic tak dobry wynik zawdzięcza nie klientom flotowym, a indywidualnym. To właśnie Opel Astra jest ulubionym samochodem Polaków. Sprzedaż głównych konkurentów (zwłaszcza Octavii, która u klientów indywidualnych znajduje się daleko za podium) napędzają firmy.

Bardzo mocną pozycję na polskim rynku ma także Toyota. Aurisa kupiło 5 274 Polaków, a Corollę 2 510. W sumie daje to 7 784 sztuki dwóch bliźniaczych modeli. Więcej w klasie kompakt sprzedaje tylko koncern VAG, ale ma w swojej ofercie kilka modeli pod różnymi markami (Octavia, Golf oraz Leon, a niektórzy wliczają tu jeszcze Rapida).

Na pewno cieszy też wielki powrót Fiata do ścisłej czołówki liderów sprzedaży. Nowe Tipo okazało się strzałem w dziesiątkę. Przepis na bestsellera? Kawał sporego auta, niezawodne, proste silniki, ładna stylistyka i bardzo bogate wyposażenie już w standardzie. Bez żadnych dopłat dostaniemy m.in. klimatyzację i radio, co wbrew pozorom nie jest w tej klasie standardem. Fiat Tipo jest przy tym wszystkim znakomicie wyceniony - kosztuje tylko 46 100 zł. Dało mu to w tym roku 7. miejsce. Możemy się jednak spodziewać, że w kolejnych miesiącach sprzedaż będzie tylko rosła.

Opel AstraOpel Astra fot. Opel

TOP 15 kompaktów w Polsce

Tak prezentuje się cała piętnastka. I Samar, i CEPiK do klasy kompakt zaliczają także Skodę Rapid. Trzeba jednak pamiętać, że to samochód balansujący na granicy segmentów B i C. A przynajmniej zdaniem autora, nie jest to rasowy kompakt..

01. Skoda Octavia - 7173 egzemplarze
02. Opel Astra - 6304 egzemplarze
03. Volkswagen Golf - 5600 egzemplarzy
04. Toyota Auris - 5274 egzemplarze
05. Ford Focus - 4005 egzemplarzy
06. Skoda Rapid - 3785 egzemplarzy
07. Fiat Tipo - 2987 egzemplarzy
08. Toyota Corolla - 2510 egzemplarzy
09. Kia Cee'd - 2108 egzemplarzy
10. Renault Megane - 2083 egzemplarze
11. Seat Leon - 2066 egzemplarzy
12. Hyundai i30 - 1242 egzemplarze
13. Mazda3 - 1219 egzemplarzy
14. Peugeot 308 - 961 egzemplarze
15. Honda Civic - 852 egzemplarze

Źródło danych: IBRM SAMAR

Więcej o:
Komentarze (42)
Kompakty w Polsce. Lider wciąż ten sam, ale mamy mocnego pretendenta
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Obiektyw

    Oceniono 74 razy 66

    Fiat Tipo kosztuje tyle ile jest faktycznie wart, za Skodę słono przepłacamy. Wystarczy się przejechać podobnie wyposażonymi autami obu marek. Nie twierdzę że Skoda to zły samochód, on jest zwyczajnie za drogi.

  • Gość: Wolfgang

    Oceniono 26 razy 20

    Rapid kompaktem he he :-)) ktoś chyba przedawkował w waszej redakcji

  • Gość: Zaloguj się lub komentuj jako gość

    Oceniono 11 razy 11

    >> Przepis na bestsellera?
    macie też przepis na stoła i kubka?
    ja prdle, co za czasy.

  • sector23

    Oceniono 17 razy 11

    Nastała era takiej unifikacji, że w zasadzie większość samochodów w kategorii aut kompaktowych jest do siebie bardzo podobna. Pomijając już fakt, że często mają one te same podzespoły główne jak silniki, skrzynie biegów, układy hamulcowe itp..
    Więc w zasadzie ktoś kupując jeden model może co tydzień jeździć innym autem inwestując w kolekcję znaczków firmowych, które wystarczy tylko zmieniać.
    A skoro tak jest, to kupować najtańsze bo i tak każde, które dotrwa bezawaryjnie do 100tyś. będzie wymagało takich nakładów, że po zbilansowaniu jego koszt zwiększy się o 100% a cena zredukuje nieomal do zera. Tak to już jest pomyślane Panie i Panowie.

  • Gość: Adam

    Oceniono 10 razy 6

    W kolejnych miesiącach zadebiutuje nowy Focus i nowa Auris, więc to one mają największe szanse na wzrost sprzedaży

  • Gość: anfi

    Oceniono 9 razy 5

    Dziwię się, że polscy przedsiębiorcy kupują Skodę z Czech zamiast Opla z Polski. Może warto się jednak wspierać, a może i tym samym przekonywać inne firmy do inwestowania w Polsce?

  • kotjeanks

    Oceniono 1 raz 1

    Podobne nie znaczy takie same. Byłem w salonie Fiata, oglądałem Tipo, najpierw najtańsze za 47 tys., później droższe za 63 tys. Różnica ogromna! Inne wyposażenie, siedzenia, deska rozdzielcza z miękkich materiałów, Czułem sie jakbym siedział w samochodzie innej marki!. Naprawdę warto dopłacić i kupic Tipo w lepszej wersji

  • misiaczek1281

    Oceniono 6 razy 0

    Kto kupuje nowe samochody? W 80% firmy i leasing...
    Prywatnie statystyczny Kowalski kupuje najczęściej 8 letniego Golfa lub 10 letnią Fabię ...nic dziwnego bo nowe traci 4-50% wartości w 4 lata:)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX