Droga ekspresowa S19 jest podstawową osią szlaku trasy Via Carpatia na terenie Polski. Cztery brakujące odcinki zostaną już niebawem skierowane do realizacji. Chodzi o fragmenty trasy między Lublinem a Lubartowem, odcinek od granicy województwa mazowieckiego i lubelskiego do Lubartowa (węzeł Lubartów Północ), odcinek granica województwa podlaskiego (Łosice) granica województwa lubelskiego oraz Korycin–Knyszyn–Dobrzyniewo Duże–Choroszcz wraz z odcinkiem DK nr 65 Sochonie–Dobrzyniewo.
Minister Adamczyk zapowiedział podczas konferencji prasowej, że trasa Via Carpatia będzie gotowa na całym przebiegu w roku 2025. Dodał też, mówiąc ostrożnie, że polski odcinek może być gotowy nawet w 2024 roku. Decyzja oznacza, że rozpoczęcie prac przygotowawczych na odcinkach o długości 178 km będzie kosztować około 6 mld zł.
Zatwierdzone programy inwestycji dla czterech fragmentów S19 oznaczają, że zostanie zapewnione finansowanie prac przygotowawczych, w ramach których powstanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z materiałami do decyzji środowiskowych, a przy okazji zostaną wykonane badania geologiczne. Powstaną też materiały niezbędne do ogłoszenia przetargów w systemie "projektuj i buduj".
Trasa Via Carpatia Gazeta Wyborcza
Via Carpatia to umowna nazwa korytarza transportowego, którego celem jest pobudzenie gospodarki Europy Wschodniej, od Bałtyku aż po Morze Egejskie. Na pewno skorzystają z tego potencjału województwa, przez które przebiega trasa. Podczas konferencji minister poinformował, że celem jest wpisanie całego przebiegu tej trasy do sieci bazowej TEN-T, a następnie uzyskanie wsparcia finansowego dla wszystkich, którzy będą realizować tę inwestycję.