W rozmowie z DGP Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA powiedział: - Do końca roku planujemy oddanie ponad 350 km dróg będących obwodnicami, w tym fragmentów tras ekspresowych, np.: S3, S5, S7 i S8.
Na budowanej obecnie ekspresówce S3, która połączy Szczecin z Czechami, powstanie druga nitka trasy na wysokości Gorzowa Wielkopolskiego. Ta inwestycja miała być oddana do użytku już w kwietniu, ale jej hiszpański wykonawca ma problemy z realizacją. DGP nieoficjalnie dowiedział się, że droga będzie przejezdna jeszcze przed wakacjami, ale ani wykonawca, ani GDDKiA nie potwierdzają tych informacji.
Opóźnień jest więcej. Włosi w lipcu mieli zakończyć obwodnicę Marek (wylotówka S8 z Warszawy na Białystok), ale już wiadomo, że termin ten zostanie przesunięty. Za tę drogę odpowiada dwóch wykonawców: Astaldi i Salini. Ten pierwszy realizuje inwestycję zgodnie z założeniami, ale Salini ma opóźnienia. A oba odcinki trasy trzeba oddać w tym samym czasie. Nowy termin oddania trasy to październik.
Nie wszystkie inwestycje będą oddane z opóźnieniami. Obwodnica Nysy połączy drogi krajowe 41 i 46. Co prawda kontrakt przewiduje, że wykonawca odda drogę do użytku w październiku, to jest szansa, że już w czerwcu przejezdna będzie część drogi znajdującej się na północnym zachodzie miasta.
Przed końcem roku ma też być oddana droga łącząca DK 46 i DK 33. To jedna część obwodnicy Kłodzka, która w całości zostanie wybudowana w połowie przyszłego roku. Do 2017 r. otwarte zostaną jeszcze obwodnice: Jarocina i Ostrowa (przy drodze S11), Inowrocławia, Kościerzyny, Nidzicy, Żmigrodu i Trzebnicy. W tym roku GDDKiA oddała już do użytku dwie obwodnice: Wielunia oraz Gniezna.
Jak wylicza DGP, wartość pozostałych do otwarcia w tym roku obwodnic to ok. 6 mld zł (przy czym jeśli obwodnica jest elementem większego zadania, to wliczono całość).
Przyszły rok zapowiada się równie widowiskowo. Zaplanowano oddanie obwodnic: Radomia, Legnicy, Koszalina, Leszna, Puław oraz fragmentów obwodnicy Olsztyna. Jest jednak jeden problem, którego od dłuższego czasu nie daje się rozwiązać - wciąż nie wiadomo, kiedy ruszy budowa wschodniej obwodnicy warszawy. Od ponad dwóch lat toczy się powtórzona procedura środowiskowa.