Szef Forda zwolniony. Markę czeka teraz rewolucja, a wszystko przez... Teslę

Spadek udziału w rynku i coraz niższa wartość koncernu - zarząd Forda ma już tego dosyć. Marka żegna się ze swoim CEO, a Forda czeka poważna rewolucja.

Ford wciąż jest jednym z największych gigantów branży motoryzacyjnej, ale koncern znalazł się na zakręcie. Marka ma w swojej ofercie kilka prawdziwych bestsellerów (seria F, duże SUV-y, sportowy Mustang czy znane w Europie Focus i Fiesta), ale wyraźnie odstaje w wyścigu technologicznych zbrojeń. Nikt nie ma już wątpliwości, że przyszłością motoryzacji są samochody elektryczne, czego najlepszym przykładem jest Tesla. Firmę Elona Muska ostatnio wyceniono na rekordowe 51 mld dolarów, co oznacza, że producent elektryków przeskoczył Forda. Możliwe, że właśnie ta informacja była kroplą, która przelała czarę goryczy - Mark Fields nie jest już szefem marki.

Czas na nowe technologie i elektryki

Na małą aktywność Forda w segmencie elektryków i hybryd udziałowcy i klienci narzekali od dawna. Marka ma w swojej ofercie kilka aut tego typu, ale żaden nie mógł osiągami ani zasięgiem konkurować z produktami Tesli. Co ważne, największy rywal Forda, General Motors, takie auto już sprzedaje. Chevrolet Bolt, bo o nim mowa, wszedł na rynek wcześniej niż Tesla Model 3 i notuje w Stanach świetne wyniki. Ford został daleko w tyle.

Mark Fields, dotychczasowy CEO, pracuje w Fordzie od 1989 roku, a stery koncernu przejął w 2014 roku. Na stanowisku zastępuje go 62-letni Jim Hackett, który do tej pory był dyrektorem Ford Smart Mobility LLC, oddziału zajmującego się przede wszystkim nowoczesnymi technologiami, mobilnością i szeroko pojętymi innowacjami. Nie ma więc wątpliwości, że to właśnie tą drogą podąży amerykańska marka.

Tesla Model STesla Model S fot. Tesla

Czego możemy się spodziewać w najbliższych latach? Czas na ofensywę

Ford już od jakiegoś czasu sygnalizował położenie większego nacisku na nowoczesne napędy. Na początku maja informowaliśmy, że Amerykanie pracują nad nową platformą C (będzie na niej zbudowany m.in. Focus), która ma być wykorzystywana już w 2020 roku. Ma być dostosowana nie tylko do klasycznych silników, ale także wspierać napędy hybrydowe i - co oczywiste - auta w 100% elektryczne. Priorytetem w elektrykach będzie dużo miejsca na baterie, a co za tym idzie duży zasięg na jednym ładowaniu. A więc... Ford przymierza się do uderzenia w Teslę Model 3.

Ford FocusFord Focus fot. Ford

Marka ma też bardzo zaawansowany program samochodów autonomicznych. Ford pomaga Uberowi w rozwijaniu floty takich samochodów. Fordy Fusion (odpowiednik naszego Mondeo) jeżdżą już po wybranych miastach Stanów. A że Ford na poważnie traktuje silniki elektryczne najlepiej świadczą informacje sprzed dwóch dni, że opracowywany jest pickup F-150 w wydaniu... hybrydowym i elektrycznym. Jeżeli takie auto wejdzie do sprzedaży, to będzie można mówić o prawdziwej rewolucji.

Więcej o:
Copyright © Agora SA