Alarmujące dane dotyczące silników Diesla. Są bardziej trujące, niż przypuszczano

Nie cichną echa głośnej afery dotyczącej fałszowania poziomu emisji szkodliwych substancji przez silniki Diesla. Okazuje się, że ich spaliny są jeszcze bardziej szkodliwe, niż dotychczas przypuszczano.

Silniki Diesla przez długi czas uważane były za bardziej ekonomiczne, długowieczne, mniej awaryjne i mniej szkodliwe od benzynowych odpowiedników. Po tzw. „dieselgate”, pojawiło się mnóstwo głosów, że jest to wyłącznie mit, a wartości emisji podawane przez producentów nijak mają się do rzeczywistości. Według niektórych źródeł, aż 97 proc. diesli nie spełnia norm wymaganych w standardzie EURO. Podczas testów drogowych wyszło na jaw, że silniki napędzane olejem napędowym fatalnie sprawują się podczas jazdy po mieście. Ciągłe hamowanie i przyspieszanie wielokrotnie zwiększają emisję. Silnik w takich warunkach potrafi wyprodukować od trzech do pięciu razy więcej szkodliwych substancji niż wykazują badania laboratoryjne.

Zespół naukowców zebrał dane z 11 największych rynków, które w 2015 roku sprzedały w sumie ponad 80 proc. nowych samochodów wyposażonych w silniki napędzane olejem napędowym. Według wstępnych wyliczeń powinny wyemitować do atmosfery 8,6 mln ton tlenku azotu. Okazało się jednak, że w rzeczywistości wartość ta jest wyższa o 4,6 mln ton, co daje wynik 13,2 mln ton. Są to bardzo niepokojące dane, które przy okazji pokazują skalę problemu.

Trujące jak diesle

Naukowcy i lekarze z Uniwersytetów w Southampton i Reading są zaniepokojeni wynikami badań. Samochody emitują do atmosfery znacznie więcej substancji rakotwórczych, alergizujących czy wywołujących astmę niż dotychczas przypuszczano. Badania, które przeprowadzili, dodatkowo wykazały, że spaliny wytwarzane przez silniki Diesla są odpowiedzialne za blisko 40 tys. przedwczesnych zgonów rocznie wśród ludności Unii Europejskiej. Szacuje się, że jeśli problem zostanie zamieciony pod dywan, w 2040 roku liczba zgonów spowodowana podwyższającym się stężeniem NOx w Europie i Azji wyniesie ponad 180 tys.

Badacze zwracają uwagę nie tylko na szkodliwe działanie na ludzkie zdrowie, ale również na szkody wyrządzane przez NOx w rolnictwie. Zespół ekspertów odkrył niedawno, że związki zapachowe kwiatów mogą ulec chemicznej modyfikacji pod wpływem kontaktu z gazami NOx. Oznacza to, że diesle mogą zaburzać normalne funkcjonowanie wielu owadów, co finalnie może przełożyć się na problemy gospodarcze. Spaliny pochodzące z silników Diesla mają chociażby poważny wpływ na spadek liczebności pszczół na świecie.

Może być lepiej

Istnieje kilka dróg zmniejszenia emisji związków szkodliwych przez silniki wysokoprężne. Jedna z nich to poprawa jakości oleju napędowego dostarczanego na stacje benzynowe, kolejną jest rozwijanie konstrukcji silników i stosowanie w nich specjalistycznych filtrów - w silnikach Diesla montowane są filtry cząstek stałych (DPF), które mają oczyszczać spaliny, tyle że z czasem zapychają się i trzeba je wymieniać. Koszt takiego filtra waha się od 3 do 10 tys. zł. W Polsce powszechną praktyką jest wycinanie tego elementu, zastępowanie go kawałkiem rurki i sprzedawanie na złom. Jednak tym, co najmocniej wpłynie na poprawę jakości powietrza, będzie zakaz poruszania się samochodów starych i w opłakanym stanie technicznym.

ZOBACZ TEŻ: Pancerne silniki Diesla ostatniej dekady. Są niezniszczalne

Europejskie stolice oraz ustawodawcy prześcigają się w wymyślaniu kolejnych obostrzeń mających na celu zniechęcenie posiadaczy tego typu samochodów do poruszania się nimi po mieście. Władze Londynu każą płacić dużo więcej za wjazd do centrum posiadaczowi takiego samochodu i stawiają na mocny rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej. W Paryżu do 2020 roku obwiązywać ma całkowity zakaz poruszania się „ropniaków”, a instytucje Unii Europejskiej lobbują, by urealnić testy przeprowadzane w ramach procesu homologacji samochodów normy EURO.

Czy czas diesli jest policzony, co przełoży się na poprawę jakości powietrza? Zainteresowanie tego typu silnikami maleje z roku na rok, jednak liczba starych samochodów jest tak duża, że jeszcze przez kilka może kilkanaście lat będą wpływały negatywnie na środowisko.

Więcej o:
Komentarze (119)
Alarmujące dane dotyczące silników Diesla. Są bardziej trujące, niż przypuszczano
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: True

    0

    Ciekawe dlaczego silniki benzynowe nie mają badania ilości sadzy w spalinach. Cząstki sadzy są w nich drobniejsze i są bardziej szkodliwe bo bardziej unoszą się w powietrzu, ale o tym się nie mówi. Widziałem ktoś benzynę z DPF-em? Może wreszcie ktoś weźmie się i sprawdzi ile tak naprawdę szkody wyrządza diesel a ile benzyna. Do tego supertankowiec emitują tyle spalin podczas transportu że szok i wszyscy to mają gdzieś. Założyć im DPF i robić coroczne kontrole na czystość spalin.

  • Gość: Rafalik

    0

    Zdecydowanie racja. Pora powoli kończyć z silnikami tego typu. Mam nadzieję, że stanie się to jak najszybciej. Jak na razie mamy do wyboru sporo hybryd no i powoli elektryka zaczyna wchodzić do użytku. Samochody pożyczam w Panek i już dziś mają mnóstwo aut hybrydowych.

  • Gość: ciekawy

    Oceniono 1 raz 1

    DOSRAĆ DIESLOMANIAKOM TAKI PODATEK ŻEBY SIĘ OSRALI -I PO PROBLEMIE

  • Gość: ciekawy

    Oceniono 1 raz 1

    SAMI EKSPERCI -BURAKI BĘDĄ BRONIĆ ROPNIAKÓW -PRZEPIS =BENZYNA I TO NIE MAŁE WYSILONE Z TURBINKĄ TYLKO WIĘKSZE POJEMNOŚCI NP WOLNOSSĄCA DWÓLITRÓWKA W KOMPAKCIE +DOBRA SKRRZYNIA MINIMUM 6-BIEG.+ TYLKO NIEZBĘDNE WYPOSAŻENIE =MASA AUTA =BEZ PROBLEMU TRASA 5 LITRÓW MIASTO 7 =I PO CO WTEDY KLEKOT ZERO KŁOPOTÓW MIN.300 000 Km =DZIEKUJE NIE MAM WIĘCEJ PYTAŃ

  • lekarzzewsi

    0

    Czepcie się TIRów, autobusów i lokomotyw.

  • remo29

    Oceniono 1 raz 1

    Przypomina mi się rysunek Mleczki, jak w laboratorium stoją naukowcy w białych fartuchach, patrzą na siebie z zakłopotaniem, a jeden z nich:
    - Panowie, głupia sprawa, okazało się, że alkohol i papierosy są zdrowe.

    To tak a propos zwrotów akcji w kwestii legendarnych "amerykańskich naukowców", którzy raz mówią jedno, raz zupełnie co innego, a potem że w ogóle nic nie mówili. Siłą w tej kwestii nie jest nauka tylko przelew.
    Taka ciekawostka - gdy Edison chciał udupić Teslę, zebrał dziennikarzy, żeby pokazać jak niebezpieczny jest prąd zmienny. Postawili krowę i porazili ją prądem. Wszyscy byli w szoku i dziękowali bogu, że naukowcy ich ostrzegli.

  • avensis77

    0

    Ciekawe ze nikt nie czepia sie ciezarowek z dieslami tylko osobowek.

  • pamejudd

    Oceniono 2 razy 0

    "Spaliny pochodzące z silników Diesla mają chociażby poważny wpływ na spadek liczebności pszczół na świecie." -> Naprawdę? Proponuję autorowi publikację tego wiekopomnego wniosku, bo nagroda Nobla za wyjaśnienie (colony collapse disorder) CCD murowana. Ja może się nie znam, ale za moich czasów (czyli jeszcze do wczoraj) najbardziej prawdopodobna była koncepcja zakłócania zmysłu orientacji pszczół falami elektromagnetycznymi, ale również ona nie została ostatecznie potwierdzona. A tu dziś "trach!" i w moto jakiś geniusz odkrywa prawdę. Dziękuję, Gazeto!

    Mam jednak wątpliwości co do rzetelności powyższego odkrycia po przeczytaniu tego:
    "spaliny wytwarzane przez silniki Diesla są odpowiedzialne za blisko 40 tys. przedwczesnych zgonów rocznie wśród ludności Unii Europejskiej. Szacuje się, że jeśli problem zostanie zamieciony pod dywan, w 2040 roku liczba zgonów spowodowana podwyższającym się stężeniem NOx w Europie i Azji wyniesie ponad 180 tys."
    Zastanawiam się nad magicznym "szacuje się", bo nie jest określone na jakiej podstawie: czy autor odnosi się do rosnącego trendu szacowanej liczby zgonów "na diesla" w Europie? Czy ten trend rzeczywiście rośnie, mimo coraz ściślejszych norm emisji i wprowadzania rygorów dla właścicieli aut w dieslu? Jeśli rośnie, dlaczego wartość 180tys. rocznie podawana jest łącznie dla Europy i Azji? Przecież sam wskaźnik dla Europy by wystarczył do wykazania że "jest dużo, będzie coraz więcej". Czyżby chodziło o zwiększenie efektu? Może dlatego że Azja jest dużo bardziej zaludniona i zanieczyszczona dla Europy i łatwiej o dobranie na jej podstawie jakiejś liczby?

  • Gość: Rafał

    Oceniono 2 razy 0

    Taki kit to możecie w podstawówce wciskać.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX