Francuscy ¶ledczy: Renault od 25 lat fa³szowa³o wyniki testów spalania

Wed³ug ¶ledczych podleg³ych francuskiemu ministerstwu gospodarki Renault od 25 lat stosuje nielegalne oprogramowanie fa³szuj±ce wyniki testów spalania. Koncern zdementowa³ te informacje.

Echa Dieselgate z udzia³em Volkswagena (o aferze pisali¶my wielokrotnie tutaj: Afera Dieselgate) jeszcze nie ucich³y, a na jêzykach znalaz³ siê kolejny gigant bran¿y motoryzacyjnej - Reanult. ¦ledczy podlegli francuskiemu ministerstwu gospodarki ustalili, ¿e koncern od 25 lat fa³szowa³ wyniki spalania stosuj±c nielegalne oprogramowanie w swoich samochodach - poinformowa³y dziennik "Liberation" oraz francuska agencja prasowa AFP. Jak nadmieni³ dziennik, o nielegalnych praktykach wiedzia³o ca³e szefostwo marki, ³±cznie z prezesem zarz±du Carlosem Ghosnem.

Dieselgate II

Raport przygotowany przez ¶ledczych dotyczy g³ównie ostatnich modeli Renault, które podlegaj± normom Euro 5 i Euro 6, ale wspomina te¿ o starszych autach. W oparciu o rozmowê z by³ym pracownikiem koncernu, pracuj±cym w Renault do 1997 roku, stwierdzono, ¿e praktyki by³y stosowane ju¿ w latach 90. i dotyczy³y nawet pierwszej generacji clio.

Wed³ug ustaleñ ¶ledczych, do których dotarli dziennikarze "Liberation", Renault najprawdopodobniej montowa³o w swoich samochodach nielegalne oprogramowanie, które zmniejsza³o emisjê szkodliwych substancji, gdy wyczu³o, ¿e auto jest poddawane testom spalania. Dok³adnie tak± sam± praktykê stosowa³ Volkswagen przy s³ynnej aferze Dieselgate. Francuzi manipulowali wynikami i w silnikach Diesla, i w silnikach benzynowych. ¦ledczy nadmienili w raporcie, ¿e o ca³ym procederze wiedzia³a kadra kierownicza, ³±cznie z prezesem zarz±du Carlosem Ghosnem, który - wed³ug raportu - ponosi odpowiedzialno¶æ za taki stan rzeczy.

Renault zaprzecza

W oficjalnym komunikacie Renault zaprzeczy³o tym doniesieniom. Francuzi podkre¶lili, ¿e nie mog± odnie¶æ siê do zarzutów z dziennika "Liberation", dopóki nie poznaj± ustaleñ ¶ledztwa prowadzonego przez Dyrekcjê Generaln± Konkurencji, Konsumentów i Walki z Oszustwami. - ¯adna z naszych s³u¿b nie z³ama³a regu³ europejskich ani krajowych odno¶nie homologacji pojazdów. Samochody Renault nie s± wyposa¿one w oprogramowanie fa³szuj±ce dane o emisji zanieczyszczeñ - napisano w komunikacie.

Polski oddzia³ Renault nie komentuje sprawy, odsy³aj±c do oficjalnego komunikatu francuskiego koncernu.

To nie pierwszy raz, gdy Renault jest oskar¿anie o manipulowanie wynikami testów spalania. Przeprowadzone w styczniu kontrole ostatecznie nie wykaza³y ¿adnych nieprawid³owo¶ci. Pisali¶my o tym tutaj: Polowanie na Renault

Wiêcej o:
Komentarze (57)
Francuscy ¶ledczy: Renault od 25 lat fa³szowa³o wyniki testów spalania
Zaloguj siê lub komentuj jako go¶æ
  • grzegorzsrx

    Oceniono 2 razy 2

    diesel byl , jest i pozostanie syfem , czy janusz chce czy nie. lobby dieslowskie wykonalo kawal dobrej roboty przez ostatnie 40 lat , no ale zawsze kiedys jest koniec , miejmy nadzieje ze niebawem , tego zycze wszystkim.grzegorz

  • Gość: przego¶æ

    Oceniono 8 razy 6

    Do tych co broni± VAG-a... W grudniu 2015r otrzyma³em pismo w którym VW siê kaja, ¿e im przykro, ze zawiedli moje zaufanie, ale ju¿ pracuj± nad problemem w 1,6TDI i najpó¼niej do czerwca 2016r zostanê zaproszony do serwisu... w lipcu bêd±c na przegl±dzie pytam o ta akcje, bo czerwiec min±³ i cisza... panowie garniturach rozk³adaj± rêce...marzec 2017 dostajê pismo (9 miesiêcy opó¼nienia) w którym VW znów siê kaja, ale ju¿ mnie zapraszaj± na akcjê gdzie zmieni± oprogramowanie sterownika silnika i przy okazji skontroluj± i ewentualnie wymieni± (za darmo!) filtr powietrza (ciekawe po jakiego grzyba?). Zasiêgn±³em jêzyka w niezale¿nym serwisie VW i stwierdzili, ¿e bêd± montowaæ zwê¿kê w uk³adzie dolotowym silnika (ale o tym ani s³owa w pi¶mie) i na 90% silnik nie bêdzie trzyma³ parametrów... i jak tu wierzyæ VW?

  • Gość: enter

    Oceniono 4 razy -2

    Jak my¶licie dlaczego VW wycofa³ siê tak nagle z WRC ? Maj±c tak± przewagê nad innymi markami. Po prostu nie chcieli wpa¶æ. Stosowali te metody równie¿ w benzyniakach.Dlatego taka przewaga miêdzy VW Polo ,a Fordem . Mogli je¼dziæ znacznie szybciej ale dla niepoznaki udawali ¿e walcz± jak równy z równym.Najlepiej by³o to widaæ jak kierowca VW pope³nia³ b³±d na pocz±tku rajdu l±duj±c przez przypadek z ty³u stawki. Dlatego Robert Kubica musia³ je¼dziæ na maksa ,a i tak nie dawa³ rady pomimo ,i¿ z pewno¶ci± jako kierowca by³ i jest najlepszy w tej stawce.Tak od lat jest w F1 brylowanie od lat Mercedesa.

  • Gość: enter

    Oceniono 4 razy 0

    Jak my¶licie dlaczego VW wycofa³ siê tak nagle z WRC ? Maj±c tak± przewagê nad innymi .Po markami.Po prostu nie chcieli wpa¶æ. Stosowali te metody równie¿ w benzyniakach.Tak od lat jest w F1.

  • Gość: none

    Oceniono 10 razy 8

    I generacja Clio mia³a w ofercie silnik 1.1 oparty o ga¼nik. Ciekawe, jak tam Renault wgrywa³o oprogramowanie do fa³szowania pomiarów?

  • Gość: kik

    Oceniono 7 razy 1

    Ciekawe jest to, ¿e jak wpad³ VW to inne koncerny samochodowe siedzia³y cicho i nie wytyka³y go palcem tylko wola³y przemilczeæ sprawê...

  • Gość: Poldas

    0

    A FSO nie oszukuje.

  • kot2ka

    Oceniono 2 razy 0

    Wszyscy producenci te k³amliwe dranie powinny zap³aciæ olbrzymie kary porêczane w³asnym maj±tkiem za ten szfindel stosowany od tylu ju¿ lat !!!! Kolosalne kary powinny byæ na³o¿one na tych gnojów choæby mia³y te firmy upa¶æ. Nastêpne które powstan± na popio³ach tych z³odziejskich nie odwa¿± siê wiêcej na takie krêtactwo !!!!

  • Gość: gucio44

    Oceniono 3 razy -3

    Ju¿ marka samochodu z tytu³u usuniêta, ¿eby zwiêkszyæ klikalno¶æ. Wa¿niejsza jest ona bowiem, ni¿ dziennikarstwo. Dzisiaj tu wszed³em, ¿eby napisaæ komentarz, ale jak widzê taki tytu³, który ukrywa informacje - a jest ich na ¿ydorczej mnogo - to wpisujê s³owa kluczowe w guglu i odczytujê informacjê na innych portalach. Nigdy nie otwieram takich artyku³ów.

Aby oceniæ zaloguj siê lub zarejestrujX