Opel Zafira Tourer | Test | Powiew świeżości

Zyskując nowy wizerunek i bogatsze wyposażenie Zafira nie straciła niczego ze swojej funkcjonalności

Ani się obejrzeliśmy, a kompaktowy minivan Opla świętuje swoje 17-lecie. Wprowadzony na rynek w 1999 r. model znalazł w tym czasie 2,7 mln nabywców, co trzeba uznać za ogromny sukces. Na tym jednak nie koniec, bo historia popularnego jednobryłowca wciąż trwa, a jej kontynuatorem jest zmodernizowana Zafira trzeciej generacji.

Ten, kto cenił oryginalność poprzedniej Zafiry może mieć trochę pretensji do twórców nowego nadwozia. Z przodu zrezygnowano bowiem z paneli w kształcie „bumerangów” na narożach błotników, których kształt tworzyły reflektory, wloty powietrza i światła przeciwmgielne. Teraz Zafira jest spójna stylistycznie z innymi modelami i nie wyróżnia się już tak mocno. Podobać mogą się jednak nowe, wielokątne reflektory, we wnętrzu których osadzono końcówki ozdobnej listwy przebiegającej przez osłonę chłodnicy, oraz elegancka bryła nadwozia z charakterystycznymi dla Opla przetłoczeniami na bokach i zgrabnie „podciętymi”, tylnymi oknami.

We wnętrzu króluje zmieniona deska rozdzielcza. Jej ogólny kształt i główne motywy stylistyczne co prawda się nie zmieniły, ale w detalach wygląda jednak inaczej. Zasadnicze zmiany zaszły w centralnej części, teraz znacznie uproszczonej i bardziej przejrzystej. Kwestię multimediów załatwia teraz siedmiocalowy ekran dotykowy o wysokiej czułości, na którym dostępne są wszystkie funkcje i usługi. Takie choćby jak moduł WiFi (internet 4G/LTE), mogący obsłużyć jednocześnie aż 7 urządzeń. Kierowca ma przed sobą nową kierownicę i nowy zestaw wskaźników. Wygląda skromniej niż w poprzedniej wersji, ma mniejsze „zegary” i wyraźnie nawiązuje do innych modeli Opla. Cały kokpit, został zdecydowanie stonowany i uproszczony. Pozostawiono jednak przesuwną konsolę centralną, pomysłowe i przydatne rozwiązanie.

Opel Zafira TourerOpel Zafira Tourer fot. moto.pl

To, co się nie zmieniło we wnętrzu to jakość wykończenia. Zafira jest elegancka i przytulna, dobre tworzywa sztuczne, dokładnie spasowane elementy i dopracowane detale to mocna strona auta. Podobnie jak funkcjonalność kabiny, mieszczącej w trzech rzędach siedzeń siedem osób. Zafira ma wciąż wielkie możliwości przewozowe, bo w pięcioosobowej konfiguracji jej bagażnik ma pojemność aż 710 l. Zafira ma sporo wolnej przestrzeni w przedziale pasażerskim, wygodne fotele i zapewnia bardzo dobry komfort jazdy, w czym duży udział mają skuteczne wyciszenie kabiny i odpowiednio zestrojone podwozie. Zawieszenia, które bardzo pewnie prowadzą samochód, nie są zbyt twarde i nawet na kiepskich nawierzchniach łagodnie obchodzą się z jadącymi. Dobrze dobrano przełożenie i siłę wspomagania układu kierowniczego. Jego reakcje nie są może szczególnie szybkie, ale jak na rodzinnego minivana precyzja prowadzenia nie budzi zastrzeżeń.

Pod maską testowego egzemplarza pracował silnik 1,6 l o mocy 200 KM i momencie obrotowym wynoszącym 280 Nm. W połączeniu z sześciobiegowa manualną skrzynią pozwala rozpędzić wasze przedszkole do 220 km/h, a pierwsza setka pojawi się na liczniku po 8,8 sekundy. Średnie spalanie oscyluje w okolicach 10 l/100 km co przy masie 1538 kg można uznać za wynik przyzwoity. Na szczycie deski rozdzielczej umieszczono przycisk „Sport”, który sprawia, że komfortowe zawieszenie staje się sztywniejsze, układ kierowniczy twardszy, a reakcja na gaz ostrzejsza. Jest to zapewne ukłon w stronę ojców rodzin, który porzucili swoje „zabawki” na rzecz rodziny i chcą mieć jeszcze trochę radości z jazdy samochodem. Podczas szybkiej jazdy zastrzeżenia może budzić praca skrzyni biegów. Skoki są długi a samo prowadzenie lewarka mało precyzyjne. Zdarza się, że przy szybszej redukcji biegu skrzynia „haczy”.

Zmodernizowana Zafira może pochwalić się wieloma rozwiązaniami wspomagającymi kierowcę i sprzyjającym bezpieczeństwu jazdy. Są wśród nich adaptacyjne reflektory diodowe Bi-LED AFL, system OnStar, adaptacyjny tempomat, asystent pasa ruchu, system monitoringu martwego pola lusterek bocznych, system rozpoznawania znaków drogowych, kamera cofania czy adaptacyjne zawieszenie FlexRide. Wszystkie te udogodnienia, podobnie jak dodatkowy, trzeci rząd siedzeń dla dwóch osób, dostępne są jednak za dopłatą. W standardzie najtańszych wersji można liczyć między innymi na ABS, ESP, 6 poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane szyby w przednich i tylnych drzwiach, elektrycznie sterowane lusterka boczne, tempomat, system multimedialny R 4.0 z dotykowym ekranem o przekątnej 7 cali i manualną klimatyzację.

Opel Zafira TourerOpel Zafira Tourer fot. moto.pl

Najtańsza Zafira wyposażona w silnik benzynowy (1.4, 120 KM) to wydatek 79 950 zł, najtańszy diesel (1.6, 120 KM) 91 050 zł natomiast cennik wersji testowej (1.6, 200 KM) otwiera kwota 94 750 zł. Konkurencyjny Citroen C4 Grand Picasso z silnikiem benzynowym (1.2, 130 KM) uszczupli wasze konto o minimum 79 990 zł natomiast diesel (1,6, 100 KM) 86 990 zł. Cennik Volkswagena Tourana  otwiera kwota 84 490 zł za wersję benzynową (1.2, 110 KM) oraz 95 590 zł za diesla (1.6, 115 KM).

Summa summarum

Opel, modernizując Zafirę, nie dokonał wielkiej rewolucji. Zmiany są zauważalne, ale delikatne. Przenosząc to co najlepsze z poprzednika i dodając elementy, które dzisiaj są niemal obowiązkowe w tej klasy aucie, Opel podniósł atrakcyjność Zafiry i jej konkurencyjność wobec konkurencji. Jeśli planujecie zakup takiego samochodu wybierzcie wersje z silnikiem wysokoprężnym. Umówmy się kupując taki samochód okres ścigania się z pod świateł macie już dawno za sobą, a oszczędności na paliwie będą znaczne.

Gaz

Bogata gama silników i wersje na paliwa alternatywne (LPG, CNG), bardzo dobre własności jezdne, wysoki komfort jazdy, obszerne i funkcjonalne wnętrze, wysoka jakość wykonania

Hamulec

Istotne dla bezpieczeństwa systemy tylko za dopłatą

Opel Zafira | Kompendium

Silnik: Benzynowy, R4, 1364 ccm
Moc: 140 KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 280 Nm przy 1650 - 5000 obr/min
Skrzynia biegów: 6 -biegowa, manualna
Napęd: Koła przednie
Wymiary: 466,6/192,8/168,5 cm
Rozstaw osi: 276 cm
Masa własna: 1538 kg
Poj. bagażnika: 710/1860 l
Poj. zbiornika paliwa: 58 l
Przyspieszenie: 0-100 km/h 8,8 s

Więcej o:
Komentarze (2)
Opel Zafira Tourer | Test | Powiew świeżości
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Marcin użytkownik Zafiry C

    Oceniono 2 razy 2

    Same nieścisłości w artykule. Piszecie o wersji Elite (sądząc po obecności FlexiRide) a klimatyzacja manualna - bzdura. Podsumowanie silnik 1.4 140KM a moment 280Nm - bzdura. 8.8 do setki ma tylko 1.6 turbo. 3ci rząd siedzeń jest za dopłatą ale w wersji Enjoy! Wymienione Dodatkowe systemy były dostępne też w wersji przed liftem.... do poprawki

  • Gość: Aga39

    0

    Żeby uzyskać maksymalny moment obrotowy w zakresie od 1650obr/min do 5000obr/min, trzeba by mieć kilka sprężarek włączających się kolejno

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX