Francuzi przejmują Opla! Kosztował mniej niż Allegro

Stało się. Francuzi z PSA dogadali się z General Motors i odkupili Opla. Transakcja opiewa na ponad 2 miliardy dolarów

Koncern PSA to właściciel Peugeota, Citroena i DS-a. Po przejęciu od General Motors Opla i Vauxhalla Francuzi staną się drugim producentem samochodów w Europie. Wyprzedza ich tylko Volkswagen, a za plecami mają alians Renault-Nissan.

Transakcja pomiędzy PSA i GM opiewa na 2,3 miliarda dolarów.Co ciekawe, to wyraźnie mniej niż grupa funduszy Cinven, Permira i Mid Europa Partners musiały zapłacić za Allegro. Grupa Allegro kosztowała bowiem 3,25 miliarda dolarów. Niezbyt wysoka cena wynika z poważnych problemów Opla w ostatnich latach - marka nie przynosiła zysków i stała się dla GM dużym problemem.

PSA przejmuje Opla, Vauxhalla (brytyjski oddział marki), wszystkie fabryki i zakłady oraz ok. 40 tysięcy pracowników. Amerykanie zostawali sobie tylko jedne zakłady w Turynie, gdzie inżynierowie opracowują technologie dla całego koncernu. Nie wiemy jeszcze jakie plany PSA ma w stosunku do polskich fabryk w Gliwicach i Tychach. Zaniepokojonych nową sytuacją pracowników uspokaja prezes PSA Carlos Tavares, który obiecał, że nowy właściciel utrzyma obecne zobowiązania GM wobec pracowników.

Rozmawiam w tej sprawie z odpowiednimi osobami w Niemczech i we Francji. Nasze zakłady - te jedne z najbardziej wydajnych - się obronią. - skomentował sprawę polskich fabryk wicepremier Morawiecki.

Samochody Opla w dalszym ciągu będą korzystały z technologii General Motors. Jednak z biegiem lat nowe modele producenta mają w całości korzystać już z rozwiązań PSA. Oznacza to, że niedawno zaprezentowane SUV-y Crossland X (bliźniak C3 Picasso) oraz Grandland X (Peugeot 3008) to dopiero początek bardzo bliskiej współpracy inżynierów z Francji i Niemiec.

Czy Twoim zdaniem przejęcie przez koncern PSA wyjdzie Oplowi na zdrowie?
Więcej o:
Komentarze (42)
Francuzi przejmują Opla! Kosztował mniej niż Allegro
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: dualis

    Oceniono 20 razy 16

    Opel od 1929r nie jest niemiecki.

  • lech2011

    Oceniono 13 razy 13

    Niemcy jednak sprzedali Opla.

    Czyli okradli Amerykanów ?

  • Gość: ciekawy

    Oceniono 15 razy 9

    Panowie prymitywy od szmelcwagenów każdy psy wiesza na oplu gdyby niemiecki rzad juz dawno wykupił opla od amerykanów tak jak ma duze udziały w vw i dał wolna rękę konstruktorom nie bułoby ,,wielkiego,, vw w latach 60 -70 czym był vw z dwoma modelami w stosunku do opla niczym to amerykanie cągneli go wdół po kryzysie pod koniec lat 70 i w 2008 r-kiedyś gt-manta-senator-monza-calibra -speedster -lotus omega miałem kiedys 3 ople moze i troche ruda je brała ...ale nigdy nie stanąłem na drodze -i jednym i drugim to sę opłaci -troche dosyć mam już przereklamowanego vw -paradoksem jest że wśród największych polskich patiotow jestnajwięcej posiadaczy szmalcwagena -marki która była w zalążku produktem faszystoskich niemiec -a pan piech -jest w prostej linii potomkiem pana porsche który byl pupilkiem samego hitlera - a porsche to szczyt marzeń włascicieli vw -miłego dnaia

  • Gość: gosc

    Oceniono 16 razy 6

    Kosztował tak mało że aż dziwne że Polska go nie kupiła. Za cenę zawieszenia wypłat 500+ na pół roku mielibyśmy w końcu Narodową markę samochodów. I to bardziej Narodową niż Łada, Skoda czy Dacia, których właścicielami są zagraniczne firmy (albo przynajmniej mają większościowy udział).

  • antoniferdynand

    Oceniono 18 razy 6

    Bardzo mądra decyzja Francuzów (biorąc pod uwagę ich perspektywę). Kluczowym kosztem koncernów motoryzacyjnych jest tworzenie nowych modeli i technologii, co w przypadku pojedynczych marek jest całkowicie nieopłacalne na dłuższą metę ale w przypadku Opla w PSA oznaczać będzie ułamek kosztów jaki Opel wydatkować by musiał samodzielnie. Poza tym Opel uzyska dostęp do najlepszych jednostek napędowych na preferencyjnych warunkach (zwłaszcza Diesli - uwielbianych w Niemczech i nad Sekwaną), co dotychczas stanowiło problem. W prostym bilansie może to oznaczać, że strata generowana przez Opla zostanie zdyskontowana i może przełożyć się na zyski.

  • hiszpan25

    Oceniono 9 razy 5

    aby nawiazac walke z grupa VAG trzeba tak jak oni oferowac ten sam samochod (plyta podlogowa, silnik, skrzynia biegow, zawieszenie i osprzet) pod kilkoma markami. wtedy koszty opracowania modelu spadaja i mozna zasypac rynek "nowosciami". dla klienta zazwyczaj nie ma wiekszego znaczenia ze pod maska jego auta jest w zasadzie to samo co pod maska kilku innych aut. jesli za rozsadne pieniadze otrzyma solidny produkt z dobrym wyposazeniem to go kupi. Krok PSA uwazam za calkiem rozsadny. teraz tylko kwestia jakosci wyrobow. nie moze ona budzic u klientow watpliwosci. bo wtedy i najlepszy marketing nie pomoze. a moze i pomoze... bo VAG na swoje produkty nadal ma klientow mimo kilku spektakularnych wpadek.

  • junk92508

    Oceniono 3 razy 3

    Dla mnie słabo - najbardziej kusi mnie Chevrolet Bolt.

    Teraz nie ma szans by go robili w Gliwicach co czyniło Ople tanie w porównaniu z konkurencją.

  • szcz9

    Oceniono 3 razy 3

    Czasy się zmieniają i nie ma nic dziwnego w tym, że stosunkowo nowe serwisy internetowe są warte więcej niż nawet bardzo znane firmy z tradycyjnych branż, zwłaszcza jeżeli mają kłopoty finansowe.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX