Mercedes Auto 2000 | Protoplasta CLS

W 1981 roku na targach we Frankfurcie zadebiutował samochód, który swoim konceptem wyprzedził potrzeby rynkowe o co najmniej dwie dekady. Mercedes Auto 2000 pokazuje szczyt możliwości technologicznych ówczesnej epoki

Koncepcyjny Mercedes powstał w ramach rządowego programu "Auto 2000" , który zakładał opracowanie samochodu, którego średnie zużycie nie będzie przekraczać 11 l/100 km, a maksymalna masa nie przekroczy 2150 kg. Do tego samochód musiał zapewnić ładowność 400 kg i pomieścić wygodnie cztery osoby. Z dzisiejszej perspektywy wyzwanie może się wydawać śmieszne, ale osiągnięcie takiego wyniku w latach 80. było nie lada wyzwaniem. Szczególnie w przypadku ciężkiej limuzyny.

Inżynierowie zaprojektowali nadwozie o współczynniku aerodynamiki wynoszącym 0,28, co robi wrażenie nawet dzisiaj. Opływowe nadwozie pozwalało zredukować zużycie paliwa jednostki V8 o pojemności 3,8 pracującej pod maską. Silnik wyposażono w technologię odłączania cylindrów, co w tamtych czasach brzmiało niemalże jak science-fiction. Gdy silnik nie potrzebował pełnej mocy, dwa cylindry przechodziły w stan spoczynku i aktywowały się dopiero po mocniejszym wciśnięciu gazu.

Mercedes Auto 2000Mercedes Auto 2000 fot. Mercedes

Drugą propozycją był sześciocylindrowy silnik diesla o pojemności 3,3 litra wspomagany przez dwie turbosprężarki. Jednostka zapewniała ogromny moment obrotowy, a przy okazji zużywała 7,5 l/100 km przy jeździe z prędkością 120 km/h. Trzecie rozwiązanie było najbardziej rewolucyjne  - silnik z turbiną gazową. Jednostka nie potrzebowała chłodzenia wodnego, miała kompaktowy rozmiar i niską masę, a do tego generowała wysoki moment obrotowy. Wszystkie trzy wersje połączono z czterobiegowym automatem.

Koncept Auto 200 został wyposażony w szereg rozwiązań, które lata później trafiły do seryjnej produkcji. Po raz pierwszy pojawiły się w tym modelu pasy bezpieczeństwa zamontowane wyłącznie w fotelu. Tylną kanapę wyposażono w zintegrowany fotelik dziecięcy, a przednie zderzaki były przyjazne dla pieszych.

Niestety koncept nie dotarł do fazy produkcyjnej, ale patrząc na jego kształty możemy śmiało powiedzieć, że był to protoplasta dzisiejszego Mercedesa CLS.

Więcej o:
Copyright © Agora SA