BMW X4 M40i | Test | Pogodzić księgowych z zapaleńcami

Pogodzenie księgowych z zapaleńcami z M GmbH jest jak połączenie wody z ogniem. Co się stanie, gdy jedni i drudzy siądą przy negocjacyjnym stole? Powstanie BMW X4 M40i

Przy stole negocjacyjnym siadają księgowi z BMW i ludzie z M GmbH. W agendzie spotkania widnieje jedna pozycja: modne auto ze sportowym zacięciem, które trafi do możliwie jak największego grona odbiorców. Wybór pada na X4, czyli SUV-a w stylu coupe. W teorii sportowy SUV to dobra baza do stworzenia czegoś wyjątkowego. Zespół inżynierów z M GmbH chce projektu bezkompromisowego, który pozwoli im się wykazać. Księgowi mówią: nie. Wyrazem osiągniętego kompromisu jest X4 M40i, czyli kolejny przedstawiciel serii M Performance. Tak wyobrażam sobie genezę powstania tego samochodu.

BMW X4 M40iBMW X4 M40i Fot. Michał Dek

Trudna sztuka kompromisu

Na papierze X4 M40i to czysty sport. 360 KM osiągane przy 5800 obr./min. i 465 Nm w zakresie 1350-5250 obr./min. To przekłada się na niesamowitą wręcz elastyczność. X4 M40i waży aż 1840 kg, a sprint do setki zajmuje mu niecałe 5 sekund. Wszystko to robi ogromne wrażenie. Poczucie prędkości potęgowane jest przez wydech, z którego huczy przy każdym odpuszczeniu gazu czy redukcji biegu. By przemienić X4 w orkiestrę na kołach wystarczy wybrać tryb Sport. Wówczas nie tylko wydech, ale i układ kierowniczy oraz skrzynia biegów i zawieszenie stają się surowsze, bardziej niegrzeczne. Masz wrażenie, że z kompromisu zwycięsko wyszli inżynierowie M GmbH, a nie księgowi BMW.

X4 M40i zwinnie pokonuje zakręty. Układ kierowniczy w trybie sportowym jest precyzyjny, napęd na cztery koła działa tak, by nawet na chwilę nie pojawiała się podsterowność, a skrzynia biegów błyskawicznie reaguje na muśnięcia łopatek znajdujących się za kierownicą. Czuć tu sportowego ducha. Ale nie sportowe geny. Modny SUV BMW to jednak wyraz kompromisu. Czy to źle? Nie, bo takie z założenia są auta z serii M Performance.

Ale czujesz tu pewien niedosyt. Uzależniasz się od adrenaliny generowanej głośnym wydechem i imponującym przyspieszeniem. I chcesz więcej. Ale nie dostajesz i sfrustrowany włączasz tryb komfortowy, który przemienia X4 M40i w zwyczajnego SUV-a. Trochę niepraktycznego, bo miejsce w drugim rzędzie jest ograniczone mocno opadającą linią dachu, próg bagażnika znajduje się wysoko, co utrudnia załadunek, a niewielka tylna szyba znacznie utrudnia dostrzeżenie tego, co dzieje się za samochodem.

BMW X4 M40iBMW X4 M40i Fot. Michał Dek

We wnętrzu oprócz emblematów M Power nie ma nic, co mogłoby świadczyć o sportowych aspiracjach X-czwórki. Pachnie tu skórą - to zapach luksusu, a nie zapowiedź podwyższonego poziomu adrenaliny. Materiały nie są tak dokładnie spasowane jak w Audi, a stylistyka nie jest tak barokowa jak w Mercedesie, ale czuć, że mamy do czynienia z klasą premium. O systemach multimedialnych czy tych z dziedziny bezpieczeństwa nie ma sensu się rozpisywać - nie ma tu nic, czego nie znajdziemy w innych modelach BMW. Zresztą nie dotyczy to tylko kabiny. BMW X4 M40i nie ma żadnej cechy, której nie znaleźlibyśmy w pozostałych autach bawarskiej marki. To udany miks tego, co już znamy.

Ile tak naprawdę pali BMW X4 M40i? Zobacz rezultat naszych testów redakcyjnych: BMW X4 M40i | Test spalania

Summa summarum

Dla fanów czysto sportowych doznań X4 M z dopiskiem 40i to trochę za mało. Czuć, że to efekt kompromisu - zawieszenie nie jest na tyle twarde, by niwelować przechyły ciężkiej karoserii w szybko pokonywanych łukach, a układ kierowniczy mimo precyzji momentami mógłby być nieco mniej wspomagany. Na szczęście nie tylko księgowi mieli tu coś do powiedzenia. Dla osób nieobcujących na co dzień ze sportowymi samochodami, którzy szukają komfortowego SUV-a z weekendową możliwością przemienienia go w auto o sportowym zacięciu, X4 M40i będzie doskonałym wyborem.

Gaz

Dźwięk wydechu, precyzyjny układ kierowniczy, elastyczny silnik, uniwersalność

Hamulec

Ograniczone miejsce w drugim rzędzie siedzeń i widoczność przez tylną szybę, nieco zbyt komfortowe jak na sportowe aspiracje zawieszenie

BMW X4 M40i | Dane techniczne

Silnik: Benzyna, R6, 2979 cm3
Moc: 360 KM przy 5800 obr./min
Moment obrotowy: 465 Nm w zakresie 1350-5250 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 8 biegów
Napęd: na cztery koła
Wymiary: 4671x1901x1624 mm
Rozstaw osi: 2810 mm
Masa własna: 1840 kg
Poj. bagażnika: 500/1400 l
0-100 km/h: 4,9 sek.
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Średnie zużycie paliwa: 8,6 l/100 km*
Cena: od 305 200 zł (cena bazowa)

*Dane producenta. Dane z naszego redakcyjnego testu są dostępne tutaj: BMW X4 M40i | Test spalania

Czy twoim zdaniem tworzenie SUV-ów o sportowym zacięciu ma sens?
Więcej o:
Copyright © Agora SA