Wartość rezydualna to suma, za którą można sprzedać samochód po kilku latach eksploatacji. Im ona wyższa, tym niższa utrata wartości, czyli mniej będzie kosztował nas samochód w całkowitym rozrachunku.
"Do wyliczenia wartości rezydualnej bierzemy pod uwagę pozycję marki i modelu na rynku, parametry użytkowe, cenę, plany sprzedażowe, a także takie elementy, jak na przykład to, czy importer ma rozbudowaną sieć serwisową i jak będzie wyglądała sytuacja w segmencie za kilka lat” – wylicza Paweł Grabarczyk, dyrektor handlowy Eurotaxu. „W analizach uwzględniamy przyszłą wartość wskaźnika ’popyt i podaż’ jako ważny element powstawania ceny transakcyjnej”.
Co drugi ankietowany Polak deklaruje, że jest skłonny zapłacić więcej za samochód, który "trzyma wartość" i po kilku latach użytkowania będzie go można sprzedać za atrakcyjne pieniądze.
Jednak badanie przeprowadzone przez Instytut Millward Brown wykazało, że polscy kierowcy wcale nie zwracają większej uwagi na utratę wartość. Choć świadomość, że wartość rezydualna to bardzo ważna cecha auta powoli wzrasta. W rankingu najważniejszych elementów branych pod uwagę podczas kupna nowego auta znalazła się ona na ostatnim, 11. miejscu.
Najważniejsze czynniki decydujące o wyborze samochodu w Polsce to:
- Cena
- Marka i model
- Parametry techniczne
O popularności samochodu na rynku wtórnym świadczy zainteresowanie używanymi egzemplarzami. Popyt i podaż można oszacować analizując oferty sprzedaży aut z drugiej ręki. W Polsce niezmiennie największym uznaniem cieszą się samochody niemieckie. Zwłaszcza Volkswagen, który nie dość, że jest najchętniej wybieraną przez Polaków marką na rynku wtórnym (przed Oplem, Audi, Fordem i Renault), to w pierwszej piątce najczęściej importowanych przez Polaków aut ma aż trzy modele.
Pięć najczęściej ściąganych przez Polaków aut zza granicy:
01. Audi A4
02. Volkswagen Golf
03. Opel Astra
04. Volkswagen Passat
05. BMW serii 3
Źródło danych: IBRM Samar
Co więcej, aż 67 proc. ankietowanych twierdzi, że Volkswagen jest marką, która traci niewiele na wartości, a 3 na 4 kierowców uważa, że łatwo sprzedać używanego Volkswagena, bo auta te cieszą się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Sam producent podaje, że po 4 latach Golf (1.4 TSI Comfortline, 60 tys. km przebiegu) wciąż wart jest 52% swojej ceny. Podobnym wynikiem mogą się pochwalić tylko, cieszące się w Polsce dużym uznaniem, marki japońskie.