Mini Cooper SD ALL4 Clubman | Test długodystansowy, cz. VII | Napęd ALL4 - bezpieczeństwo i frajda w pakiecie

Rozdziela moc między wszystkie koła w taki sposób, by zapewniać bezpieczeństwo, ale przy okazji daje mnóstwo frajdy z jazdy. Dlaczego warto zamówić napęd ALL4 do MINI?

ALL4 to sterowany elektrohydraulicznie napęd na cztery koła ze sprzęgłem wielopłytkowym dołączającym w razie poślizgu tylną oś. Współpracuje on z systemem DSC, czyli Dynamic Stability Control, który decyduje o skierowaniu momentu obrotowego na koła, które według komputera najbardziej go potrzebują. Tyle teorii. W praktyce ALL4 to synonim pewnego prowadzenia i frajdy z jazdy w każdych warunkach.

Napęd ALL4, czyli gokartowa radość z jazdy w deszczu i śniegu

Nie jest sztuką stworzyć system przekazywania napędu na cztery koła, który sprawdza się na suchym asfalcie. Sztuką jest tak go dopracować, by na mokrym asfalcie auto jeździło jak po sznurku. A tak dzieje się w MINI. Nawet gwałtowne dodanie gazu przy mocno skręconych kołach nie powoduje nerwowych reakcji, blokowania kół, nagłego niedostatku mocy. Masz wrażenie, że MINI jedzie na granicy przyczepności, nawet na chwilę tej przyczepności nie tracąc. To pozwala na szybkie pokonywanie zakrętów nawet na bardzo śliskim asfalcie.

Mini Cooper SD ALL4 ClubmanMini Cooper SD ALL4 Clubman Fot. Michał Dek

Podobnie jest z ruszaniem spod świateł. Poranne przymrozki, delikatna warstwa lodu na drodze - brzmi jak wyrok skazujący na bardzo spokojną jazdę. Ale nie w Clubmanie ALL4. Zielone światło, lewą stopę zdejmujesz z hamulca i wciskasz nią gaz w podłogę. MINI tak rozdziela moc między koła, że nie ma mowy o ich buksowaniu.

Jazda bez kagańca

MINI pozwala odpiąć systemy wspomagające i czerpać pełnię radości z jazdy. Ostrzeże o tym przyjemnym dla oka graficznym komunikatem wyświetlanym na ekranie. Wówczas wprowadzenie Clubmana w poślizg jest dziecinnie proste. Podobnie jak kontrolowanie kierunku, w którym ślizga się auto. MINI bardzo wiele wybacza. Nie polecam odłączania systemów wspomagających na publicznych drogach, ale koniecznie zrób to gdzieś, gdzie jest to bezpieczne. A jeśli zastanawiasz się nad zakupem Clubmana, ALL4 jest pozycją obowiązkową. Bez względu na to, czy najważniejsze jest dla ciebie bezpieczeństwo, czy frajda z jazdy. Napęd ALL4 daje i jedno, i drugie w pakiecie.

Czy twoim zdaniem napęd na cztery koła może dawać tyle frajdy z jazdy co napęd na tył?
Więcej o:
Komentarze (6)
Mini Cooper SD ALL4 Clubman | Test długodystansowy, cz. VII | Napęd ALL4 - bezpieczeństwo i frajda w pakiecie
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: MB

    Oceniono 1 raz 1

    lewą stopę na hamulcu jestem w stanie zrozumieć... ale żeby wciskać nią gaz?

  • Gość: Tarantoga

    Oceniono 1 raz 1

    To jest test czy tekst reklamowy?

  • Gość: Maks

    0

    Jako to auto jest brzydkie...Mini tylko ten klasyczny i być może pierwsza wersja one były ładne, a reszta to tragiczne z wyglądu auta dla metro ludzi... Niestety ale żadne proporcje się tego auta nie trzymają. Ja rozumiem, że teraz w trzeba się wytatułować, kupić jak najbrzydsze auto -- bo przecież każdy jest sobą.... Ale litości nazywajmy rzeczy po imieniu. Mini obecnie nie ma żadnej wartości w sensie wyglądu, klasyki. Jest to po prostu marka lecąca na legendzie dla osób chcących się "wyróżnić".

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX