Audi A4 Allroad 2.0 TFSI | Test długodystansowy cz. III | Systemy wsparcia kierowcy

Audi to nie tylko napęd Quattro, ale także licznie systemy mające wpływ na poprawię bezpieczeństwa podróżnych

Większość systemów w które wyposażono nasze Audi współpracuje z kamerą zamontowaną w obudowie lusterka wstecznego oraz z radarem umieszczonym w zderzaku. Kamera cały czas monitoruje drogę przesyłając informację do takich systemów jak: Lane Assistant, Intelligent Light Assistant oraz funkcję rozpoznawania znaków drogowych. Część systemów należy do wyposażenia standardowego, inne można zamówić oddzielnie lub jako pakiety: trasa, miasto, parkowanie.

Pakiet Trasa

Audi Active Lane Assist, dostępny w pakiecie Trasa, przy prędkości powyżej 65 km/h pomaga kierowcy utrzymać samochód na pasie ruchu. Jego najważniejszym źródłem informacji jest kamera umieszczona na przedniej szybie (w obudowie lusterka wstecznego), rozpoznająca oznakowania poziome na drodze. Jeżeli Audi A4 zbliży się do linii na jezdni bez włączonego kierunkowskazu, system koryguje tor jazdy. Kierowca może wybrać w systemie MMI, czy Audi Active Lane Assist ma go wspierać w sposób ciągły, czy tylko tuż przed przejechaniem linii na jezdni. W przypadku wyboru wczesnej ingerencji, system będzie prowadził samochód środkiem pasa ruchu.

W pakiecie trasa znajduje się również asystent omijania. Na podstawie danych z kamery i czujników radarowych, asystent oblicza odpowiednią linię ominięcia przeszkody. Uwzględnia przy tym odległość, szerokość i pozycję przeszkody. Jego pierwszą reakcją jest ostrzegawcze szarpnięcie. Jeżeli kierowca wykona ruch kierownicą, system będzie wspierał go przy niezbędnej zmianie pasa ruchu odpowiednimi poprawkami układu kierowniczego.

Kolejne udogodnienie to asystent skrętu. W zakresie prędkości między 2-10 km/h, przy skręcaniu w lewo asystent monitoruje samochody nadjeżdżające z przeciwka. Gdyby podczas wykonywania manewru w lewo na skrzyżowaniu system dojdzie do wniosku, że może dojść do kolizji, zatrzyma samochód.

Pakiet systemów wspomagających Trasa uzupełnia współpracujący z kamerą system rozpoznający znaki drogowe. Rozpoznaje on różne rodzaje znaków, w tym także znaki cyfrowe i tablice dodatkowe i prezentuje je kierowcy jako grafiki na wyświetlaczu Head-up i na wyświetlaczu wielofunkcyjnym. Dodatkowo kierowca może wybrać optyczne ostrzeżenie przy przekroczeniu prędkości ograniczonej znakami.

Audi A4 Allroad 2.0 TFSIAudi A4 Allroad 2.0 TFSI fot. Michał Dek

Pakiet Miasto

Do systemów z pakietu Miasto należy między innymi asystent zmiany pasa ruchu Audi Side Assist. Od prędkości 15 km/h monitoruje dwoma czujnikami radarowymi umieszczonymi z tyłu nadwozia obszar około 70 metrów za samochodem. Jeżeli inny pojazd zbliża się z dużą prędkością lub znajduje się w martwym polu widzenia, system sygnalizuje ten fakt diodą w obudowie lusterka zewnętrznego.

Asystent ruchu poprzecznego z tyłu jest aktywny, gdy włączone są czujniki parkowania. Przy powolnym cofaniu, na przykład przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego prostopadłego do osi jezdni, ostrzega on kierowcę przed zbliżającymi się pojazdami. Sygnalizacja następuje w kilku stopniach – optycznie, akustycznie lub przez przyhamowanie auta.

Ostrzeżenie przed wysiadaniem zaczyna działać, gdy samochód się zatrzyma. Jeśli z tyłu zbliżają się inne pojazdy, system ostrzega wszystkich pasażerów przed otwarciem drzwi, wykorzystując diody nad klamkami w drzwiach (oświetlenie konturowe). W sytuacji ocenionej jako niebezpieczna, diody migają na czerwono. Ostrzeżenie przed wysiadaniem pozostaje w gotowości przez około trzy minuty po wyłączeniu zapłonu.

Pakiet systemów wspomagających Miasto obejmuje także akustyczne i optyczne czujniki parkowania, włączające się automatycznie w przypadku rozpoznania przeszkody przy manewrowaniu, a także kamerę cofania. Oba systemy dostępne są również oddzielnie.

Audi A4 Allroad 2.0 TFSIAudi A4 Allroad 2.0 TFSI fot. Michał Dek

Pakiet Parkowanie

Pakiet systemów wspomagających parkowanie obejmuje między innymi asystenta parkowania. Wykorzystując dwanaście czujników, wprowadza samochód w luki parkingowe równoległe i prostopadłe do osi drogi, rozpoznane przez system podczas przejazdu z niewielką prędkością wzdłuż parkingu – mówiąc bardziej po ludzku, Audi potrafi samo zaparkować, kierowca musi tylko wciskać gaz i hamulec.

Drugim elementem pakietu wspomagającego parkowanie są kamery rejestrujące obraz otoczenia. Pokazują one na ekranie MMI otoczenie samochodu z różnych perspektyw, w tym wirtualny obraz z lotu ptaka i w zasięgu 180 stopni z przodu i z tyłu pojazdu.

Linie pomocnicze wyświetlane na ekranie MMI ułatwiają manewrowanie samochodem, jadąc tyłem. Kamery obserwujące otoczenie są niezwykle pomocne przy wyjeżdżaniu z bram lub innych miejsc z ograniczoną widocznością, zwłaszcza w połączeniu z asystentem ruchu poprzecznego.

Audi Pre Sense City

Jest to system będący na wyposażeniu seryjnym który przy użyciu kamery w obudowie lusterka wstecznego rejestruje inne pojazdy oraz pieszych poruszających się po drodze lub jej najbliższej okolicy. Do prędkości 85 km/h i przy odległości maksymalnie 100 metrów system ostrzega kierowcę przed potencjalną kolizją. W razie potrzeby inicjowane jest hamowanie. W granicach możliwości systemu i przy prędkości do 40 km/h może to pomóc uniknąć wypadku. Przy wyższych prędkościach (do 85 km/h), ostrzeżenie i ingerencja w układ hamulcowy może pozwolić na zmniejszenie prędkości, z jaką nastąpi zderzenie. Rozbudowana wersja tego systemu to Audi Pre Sense Basic. System działa prewencyjny jeśli uzna, że zachowanie samochodu np. poślizg stanowi zagrożenie dla podróżujących. Nastąpi automatyczne naprężenie pasów bezpieczeństwa, a szyby zostaną domknięte. Jeśli uniknięcie wypadku jest niemożliwe asystent hamulców z funkcją unikania kolejnych zderzeń wesprze kierowcę odpowiednią ingerencją w układ hamulcowy. Pozwoli to uniknąć zderzeń będących następstwem pierwszej kolizji.

Active Lane Assist

Ułatwia utrzymanie toru jazdy poprzez delikatne ingerencje w układ kierowniczy; system aktywuje się, gdy pojazd zbliża się do rozpoznanych przez system linii na jezdni, a kierowca nie włączył kierunkowskazu; asystent zmiany pasa ruchu działa przy prędkości powyżej ok. 60 km/h, w połączeniu z MMI Navigation plus system obejmuje funkcję rozpoznawania znaków drogowych w oparciu o kamerę.

Adaptive Cruise Control

Opcjonalny system z asystentem jazdy w korkach utrzymuje ustawioną zadaną odległość od poprzedzającego pojazdu. Kierowca może wybrać jeden z pięciu stopni odległości oraz ustawić w systemie Audi drive select przyspieszenie oraz dynamikę regulacji. System, wykorzystujący sygnały przednich czujników radarowych oraz kamery, w połączeniu ze skrzynią S tronic działa w pełnym zakresie prędkości od 0 do 250 km/h.

W zakresie prędkości do 65 km/h asystent jazdy w korkach może przejąć na siebie kierowanie samochodem przy powolnym przemieszczaniu się do przodu. Poprzez ingerencje w układ kierowniczy prowadzi samochód i w granicach możliwości podąża za jadącą przed nami kolumną pojazdów, uwzględniając przy tym oznaczenia na jezdni i lokalizację innych uczestników ruchu. Jeśli tempomat ACC jest wyłączony, przy prędkości powyżej 60 km/h, wskaźnik odstępu podaje informację o odległości od jadącego przed nami pojazdu i ostrzega przed zbyt bliskim podjechaniem do niego.

Audi A4 Allroad 2.0 TFSIAudi A4 Allroad 2.0 TFSI fot. Michał Dek

Gdy asystent jazdy w korkach osiągnie swoje granice systemowe (np. gdy zator się skończy lub konieczne będzie wykonanie ostrego zakrętu), kierowca musi przejąć kontrolę nad samochodem.

Na życzenie, system ACC może być połączony z systemem  Pre Sense Front, pozwalającym uniknąć najechania na inny pojazd lub minimalizując skutki takiego zdarzenia. W niebezpiecznej sytuacji system sygnałami ostrzega kierowcę, jeśli ten nie podejmie żadnych działań nastąpi częściowe przyhamowanie z jednoczesnym zamknięciem szyb bocznych, a następnie nastąpi pełne hamowanie

Asystent wydajności

System współpracuje z tempomatem, nawigacją oraz systemem rozpoznawania znaków. Samochód samodzielnie dostosowując wcześniej ustaloną prędkość do warunków na drodze – system uwzględnia zakręty, ronda, skrzyżowania, spadki, wzniesienia oraz miejscowości. Na wyświetlaczu pojawia się wtedy informacja sugerująca zmianę biegu czy zdjęcie nogi z gazu.

Oprócz wyżej wymienionych na pokładzie A4 mogą znaleźć się takie systemy jak: Audi Hold Assist, system zalecający przerwę w podróży, system kamer 360 z funkcją Top View czy system kontroli ruchu poprzecznego z tyłu. Na poprawę bezpieczeństwa wpływają również takie dodatki jak reflektory Matrix-Beam, wyświetlacz head-up, światła do jazdy dziennej czy aktywne doświetlanie zakrętów

Większość z tych udogodnień działa bez zarzutu. Audi pokonuje kolejne kilometry, a wszystko działa jak w szwajcarskim zegarku.

Euro NCAP

Skorzystaliśmy z bazy danych Euro NCAP - organizacji, zajmującej się tematyką bezpieczeństwa pojazdów osobowych od 20 lat.

Audi A4 Allroad uzyskało w testach zderzeniowych najwyższy ogólny wynik pięciu gwiazdek. W zakresie ochrony dorosłych pasażerów siedzących z przodu Audi otrzymało 89% możliwych punktów. Równie wysoko oceniono poziom ochrony dzieci – 87%. Auto poprawnie wypadło także podczas próby kolizji z pieszym – 75%. Wyposażenie poprawiające bezpieczeństwo eksperci organizacji ocenili na 75%.
Więcej o:
Komentarze (10)
Audi A4 Allroad 2.0 TFSI | Test długodystansowy cz. III | Systemy wsparcia kierowcy
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: VW fan

    Oceniono 7 razy 3

    Ile bierze oleju?

  • jck12

    Oceniono 4 razy 2

    Pełno krzywizn mających podkreślić "technologiczność" plastików. Zimne wnętrze dla kierowców z syndromem prezesa. BEMwu przy tym to szczyt przytulności.

  • Gość: olo

    Oceniono 2 razy 0

    Największym wsparciem Audi jest wmawianie posiadaczom aut na gwarancji że spalanie litra oleju co 600-1000 km to normalka. Oczywiście dzień po upływie kresu gwarancyjne staje się to problemem wymagającym natychmiastowej wymiany silnika na własny koszt. Czy przepalanie oleju w ilościach półhurtowych co tankowanie (ponad litr na 700 km) jest w standardzie czy znajduje się na liście wyposażenia dodatkowego i trzeba za to dopłacić jak za podłokietnik? Właśnie ten silnik mi się wczoraj rozsypał po przejechaniu 75 tyś km i przepalaniu oleju po litr na 600-700 km. TRZYMAJCIE SIĘ OD TEGO BADZIEWIA JAK NAJDALEJ!! to tylko kłopoty i czy chcecie czy nie zostaniecie nabici w butelkę. Przede mną remont silnika i wymiana wadliwych fabrycznie podzespołów, żeby doprowadzić to G to ładu - koszt? Około 15 tyś

  • Gość: on

    Oceniono 4 razy 0

    Ten na sile dolepiony tablet na zywo wyglada to tragicznie, tak jakby ktos przyczepil go guma do zucia:(wole poprzednie a4 pod kazdym wzgledem podobnie z a5

  • Gość: O

    Oceniono 3 razy -3

    Powiem tak , po 2 miesiącach i przebiegu 4 tys jakiś kamyk wpadł pomiędzy tarcze a zacisk. Tarcza uszkodzona i do wymiany czyli wymieniamy 2 tarcze przednie i klocki .Dziekuje bardzo , tragedia

  • Gość: Kula

    Oceniono 3 razy -3

    Fajny opis, ale to pewnie da sie wygrzebac w informacjach prasowych. Interesuje mnie jak to dziala w praktyce, bo mam Active City Safety w BMW i w sumie dziala niezle. Ustawilem czulosc na duza, wiec kontrolka i dzwiek pojawia sie dosc szybko (czasem reaguje na samochody zaparkowane na pasie ruchu (u mnie w miescie duzo parkingow wytyczonych jest na jezdni, oddzielone sa linia, ale auta czasem stoja na linii/wystaja itp. wiec system mi dzwoni:)) i raz zahamowal do zera, ale chyba troche przesadzil. Mialem wlaczony tryb sport i troche za ostro ruszylem, spod swiatel, ale nie bylem pierwszy i ... nos w szybe ... no prawie... Wiec jak Audi wykreciloby taki numer przy skrecie w lewo to ktos moze nam wjechac w 4 litery... Choc i tak wychodze z zalozenia, ze jak choc raz uda sie uniknac dzwona to system i tak juz sie "splaci"...

  • Gość: Reggi

    Oceniono 4 razy -4

    Kupiłem nówkę w salonie , po 4 tys km przy hamowaniu zaczęło coś strasznie wyć , nie szło już tego wytrzymać , na serwisie okazało się ze prawdopodobnie kamień wpadł pomiędzy klocek a tarcze.Skutek 2 tarcze przednie do wymiany plus klocki.Ja się pytam jak to możliwe .Tragedia, jeszcze każą sobie za to zapłacić

  • Gość: O

    Oceniono 6 razy -4

    Przy hamowaniu niemiłosierny pisk , wycie aż głowa bolała , nie dało się normalnie jeździć .

  • Gość: rollo

    Oceniono 4 razy -4

    bieda, w tico juz to mialem

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX