Mini Cooper SD ALL4 Clubman | Test długodystansowy cz. VI | Spalanie

Wykonaliśmy naszym Mini już kilka krótszych i dłuższych tras, dużo jeździliśmy też po mieście. Czas więc przyjrzeć się spalaniu. Czy mocny diesel może być oszczędny?

Nasz Clubman to Cooper SD ALL4, czyli najwyższa dostępna wersja z silnikiem wysokoprężnym. Czterocylindrowy motor ma 2 litry pojemności. Może się pochwalić 190 KM mocy (przy 4000 obr./min) i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który dostępny jest od 1750 do 2500 obr./min. Współpracuje z 8-biegowym automatem. Moc przekazywana jest na wszystkie koła za sprawą napędu ALL4. Osiągi? 7,4 sekundy do setki i 221 km/h prędkości maksymalnej.

Mini Cooper SD ALL4 Clubman | Oficjalne spalanie

Producent jest dość optymistyczny przy podawaniu apetytu Mini Clubmana na olej napędowy. Tak wyglądają oficjalne dane:

Zużycie paliwa w mieście: 5,3 l/100 km

Zużycie paliwa w trasie: 4,1 l/100 km

Średnie zużycie paliwa: 4,8 l/100 km

Emisja CO2: 126 g/km

Mini Cooper SD ALL4 ClubmanMini Cooper SD ALL4 Clubman fot. Michał Dek

Mini Cooper SD ALL4 Clubman | Spalanie podczas testu

Niestety, dynamiczna jazda, świetny napęd i dobre osiągi w wysokoprężnym Mini kosztują. I nie tylko przy zakupie, ale również na stacji benzynowej. Wyniki podawane przez producenta są bardzo trudne do osiągnięcia. Nam Mini średnio pali 8 l/100km.

Nie jest to kwestia ciężkiej nogi testującego, bo testowym Mini Cooperem SD ALL4 Clubman jeżdżą cztery różne osoby i każdemu komputer pokazywał zwykle ok. 8 l/100 km. W ogóle wydaje się, że ósemka to ulubiona cyfra 190-konnego Mini. Pali nam tyle i w mieście, i na drogach ekspresowych, i na autostradach. Zejść wyraźnie poniżej da się tylko na drogach krajowych, kiedy jedziemy tak jak pan Bóg przykazał i nie przekraczamy 90 km/h. W innej sytuacji musimy się liczyć, że komputer pokładowy wyświetli wynik z okolic 8 l/100 km. Raz będzie to 7,5, raz idealnie 8,0, innym razem 8,3. Jeżeli się postaramy, to da się wykręcić lepszy wynik, o czym piszemy poniżej, ale...

Jeżeli bierzecie pod uwagę kupno Clubmana z tym silnikiem, to miejcie na uwadze, że cechuje go duży apetyt. Dość wysokie zużycie raczej nie odstraszy klientów, którzy są gotowi zapłacić tyle za piękne, stylowe kombi, ale i tak ostrzegamy.

Mini Cooper SD ALL4 ClubmanMini Cooper SD ALL4 Clubman fot. Michał Dek

Mini Cooper SD ALL4 Clubman | Tryb Eco

W naszym Mini możemy wybrać jeden z trzech trybów jazdy. Domyślnie auto pracuje w Standardzie, to uniwersalny tryb, który zapewnia "gokartową frajdę z jazdy". Jeżeli chcemy wycisnąć z Miniacza jeszcze więcej, to możemy ustawić go w Sport - reaguje wtedy znacznie chętniej na gaz, staje się twardszy, ostrzejszy, a automatyczna skrzynia ociąga się ze zmianami biegów. Dla oszczędnych przewidziano jego przeciwieństwo - tryb Eco.

Nie dość, że Clubman zmienia wtedy charakterystykę swojej pracy, to na ekranie możemy wyświetlić porady ekojazdy Minimalism. W Mini do oszczędzania zachęca sympatyczna ryba. Za przewidywalność i spokojne przyspieszanie przyznaje gwiazdki. Nie jest łatwo je zdobyć. Pływający kompan stosuje też emocjonalny szantaż - jeżeli nie słuchamy zaleceń wyświetlanych na ekranie, to jest smutny, a w akwarium nie ma wody. Dopiero, kiedy przez dłuższy czas jedziemy naprawdę delikatnie, to wygląda jak na zdjęciu poniżej. Ot taka ciekawostka. Na moją wyobraźnię bardziej działała liczba zaoszczędzonych kilometrów niż humor ryby... Ale co kto woli.

Mini Cooper SD ALL4 ClubmanMini Cooper SD ALL4 Clubman fot. Filip Trusz

W naszym Mini w trasie - posiłkując się na niektórych odcinkach trybem Eco - da się zejść poniżej ósemki. Przykładowo, podczas wypadu w góry komputer pokładowy pokazał mi 6,4 l/100 km. Jak na dynamiczne, 190-konne auto, to wynik naprawdę niezły. Jednak nietrudno zauważyć, że i tak mocno odbiega od danych podawanych przez producenta. Dokładnie aż o 56%...

Mini Cooper SD ALL4 ClubmanMini Cooper SD ALL4 Clubman fot. Filip Trusz

Pozostałe części naszego testu długodystansowego znajdziecie tutaj: Test długodystansowy Mini Cooper SD ALL4 Clubman

Czy spalanie w Twoim samochodzie mocno odbiega od deklarowanego przez producenta?
Więcej o:
Copyright © Agora SA