Skoda Octavia FL | Pierwsza jazda | Czeski przepis na sukces

Pod przykrywką faceliftingu Skoda zafundowała Octavii małą rewolucję. To był ryzykowny krok

Jak poprawić bestseller? Podczas faceliftingu Octavii Skoda musiała odpowiedzieć sobie nie tylko na to pytanie, ale też na inne: jak bestsellera nie zepsuć? A zadanie to nie jest łatwe. W końcu Octavia to najlepiej sprzedająca się Skoda w historii. Od momentu debiutu w 1996 roku po dziś dzień czeska marka dostarczyła klientom ponad pięć milionów egzemplarzy tego modelu. W minionym roku na całym świecie sprzedano 436 300 sztuk Octavii trzeciej generacji. To ponad 38 proc. całkowitej produkcji marki. W Polsce Octavia niezmiennie pozostaje na pozycji lidera - w 2016 roku została dostarczona do 16 966 klientów. To wzrost o prawie 20 proc. względem 2015 roku. Jak poprawić te imponujące wyniki? Ma w tym pomóc niedawny facelifting.

Spore zmiany

Faceliftingi przyzwyczaiły nas do nowych wzorów felg, lakierów i drobnych, często ledwo dostrzegalnych zmian karoserii. W przypadku Octavii III lifting oznacza znacznie więcej. Nie dość, że Skoda zafundowała swojemu bestsellerowi kompletną odmianę przedniego pasa, to zamontowała w nim szereg niedostępnych przed liftingiem systemów zwiększających komfort i bezpieczeństwo.

W centralnym punkcie wykonanej z przyjemnych w dotyku materiałów znajduje się opcjonalny ekran o przekątnej 9,2 cala z systemem nawigacyjnym Columbus (mapy Google, monitorowanie natężenia ruchu w czasie rzeczywistym, etc.). Tradycyjne przyciski do głównych funkcji systemu multimedialnego zastąpiono panelami dotykowymi. Nie tylko dobrze to wygląda, ale i doskonale spełnia swoją funkcję - duże panele reagują na najdelikatniejszy dotyk.

Skoda Octavia 2017Skoda Octavia 2017 fot. Skoda

Na liście wyposażenia znalazły się m.in. system Care Connect z funkcją automatycznego kontaktowania się ze służbami ratunkowymi po wypadku, zdalny dostęp do samochodu przy użyciu nowej aplikacji Skoda Connect (sprawdzanie statusu samochodu, zdalne włączanie świateł, etc.), rozwinięty system predykcyjnej ochrony pieszych, który pomiędzy prędkością 10 a 60 km/h uruchamia hamulec awaryjny w sytuacji wtargnięcia pieszego na drogę, Rear Traffic Alert, który ułatwia wyjeżdżanie z miejsca parkingowego, ostrzegając o ruchu poprzecznym za samochodem. Octavia oferuje więcej, niż można oczekiwać od kompaktu.

Trzy cylindry w Octavii

Choć suche dane temu przeczą, ciekawą propozycją z punktu widzenia klienta indywidualnego zainteresowanego zakupem Octavii jest 3-cylindrowy, 1-litrowy motor o mocy 115 KM. Po odpaleniu silnika wewnątrz panuje kompletna cisza, a na kierownicy nie czuć żadnych drgań. Dopiero po mocniejszym wciśnięciu gazu silnik wydaje z siebie charakterystyczny dla motorów o nieparzystej liczbie cylindrów warkot. Na papierze 1.0 TSI może pochwalić się 115 KM mocy i 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego, które rozpędzają Octavię do pierwszej setki w 9,9 s. Trzycylindrowiec spełnia oczekiwania podczas przebijania się przez miejskie korki. Nie powala na kolana dynamiką, czego raczej trudno od niego wymagać, ale zaskakuje bardzo cichą i kulturalną pracą. A jak sprawdza się w trasie?

Skoda OctaviaSkoda Octavia Fot. Skoda

Przy około 100 km/h 1.0 TSI wciąż oferuje wystarczający do bezpiecznego wyprzedzania zapas mocy. Wbicie gazu w podłogę nie powoduje oczywiście wgniatania w fotel, ale zachęca kompaktową Octavię do zaskakująco żwawego przyspieszania. Redukcja jest obowiązkowa, ale robi się to z przyjemnością - biegi w 6-stopniowym manualu wchodzą gładko, nie ma mowy o żadnym haczeniu. Autostradowa podróż Octavią z najmniejszym silnikiem w gamie jest sporym zaskoczeniem. Kierowca i pasażerowie docenią też praktyczne schowki, kieszenie, pojemne wnęki i ustawność bagażnika. Octavia pozostaje wzorem praktyczności w segmencie. Rywale mają teraz jeszcze twardszy orzech do zgryzienia.

Summa summarum

Mnogość nowych systemów bezpieczeństwa, charakterystyczny pas przedni, praktyczne wnętrze, rozbudowana gama silników (cztery TSI i cztery TDI), komfortowo pracujące zawieszenie i układ kierowniczy, dużo przestrzeni w kabinie i kufrze - to cechy charakterystyczne odświeżonej Octavii. Dla konkurentów to niezbyt dobre informacje, a dla Skody dobry prognostyk. Wygląda na to, że poliftingowy czeski kompakt umocni się na pozycji lidera sprzedaży w Polsce.

Gaz

Praktyczne wnętrze, przyjemny dla oka i łatwy w obsłudze system multimedialny, przydatne systemy wspomagające jazdę, komfortowy sposób prowadzenia

Hamulec

Dla zwolenników szybkiej jazdy zbyt mało dynamiczny silnik 1.0 TSI

Czy twoim zdaniem zmiany zafundowane Octavii przy okazji faceliftingu wyszły jej na dobre?
Więcej o:
Copyright © Agora SA