Fotoradary wracają na ulice Warszawy. Wiemy, kiedy chcą je uruchomić

Warszawskie fotoradary nie są już owinięte folią. Niebawem zaczną robić zdjęcia. Przypominamy, gdzie trzeba mieć się na baczności

- Warszawskie fotoradary, które przejęliśmy od Warszawskiej Straży Miejskiej, na razie nie robią zdjęć. Czeka nas żmudny proces testowania, sprawdzania, ponownego uruchamiania i integracji z naszym systemem - mówi w rozmowie z moto.pl Łukasz Majchrzak z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. - Chcielibyśmy, aby proces ten zakończył się pod koniec marca, ale mając na uwadze nasze doświadczenia (CANARD zarządza 400 fotoradarami w Polsce - red.), dajemy sobie margines błędu. Jeśli jednak nie napotkamy żadnych niezależnych od nas przeszkód, do końca pierwszego kwartału tego roku warszawskie fotoradary znów będą działać. Oczywiście kierowcy zostaną o tym poinformowani przed faktem - dodał.

- Chcielibyśmy, aby warszawskie fotoradary zaczęły działać pod koniec marca - mówi Łukasz Majchrzak z CANARD.

Od stycznia tego roku straże miejskie i gminne nie mogą korzystać z fotoradarów - to wynik nowelizacji prawa. Właśnie dlatego na wielu urządzeniach w kraju pojawiła się czarna folia. Tak stało się z większością fotoradarów w Warszawie. Warszawska Straż Miejska starała się odstąpić urządzenia Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego, ale ten nie chciał ich przejąć. Powód? Do nowoczesnego systemu fotoradarów zarządzanych przez GITD nie można podpiąć urządzeń starego typu. Jak się jednak okazało integracja tych warszawskich jest możliwa. Z tego powodu najprawdopodobniej od kwietnia fotoradary w stolicy znów będą działać.

Fotoradary w Warszawie - lokalizacje

GITD przejął od straży miejskiej 24 fotoradary. Są one ustawione w 17 lokalizacjach:

1) Powstańców Śląskich/Człuchowska,
2) Przyczółkowa 34a,
3) Sobieskiego/Witosa,
4) Niepodległości 164, 177/Batorego,
5) Ostrobramska/Fieldorfa,
6) Armii Krajowej 60,
7) Grójecka 109, 124/Dickensa,
8) Górczewska 193/Budy 33,
9) Krakowska 208/17 Stycznia,
10) Komisji Edukacji Narodowej 105,
11) Modlińska 248a, 289,
12) Trakt Brzeski/Wesoła 1 (Objazdowa),
13) Spacerowa 20a,
14) Słomińskiego/Most Gdański,
15) Wybrzeże Kościuszkowskie 51/Karowa,
16) Puławska 621/Kuropatwy,
17) Radzymińska 287/Bystra.

Trzeba pamiętać, że już wcześniej należące do GITD fotoradary nie przestały robić zdjęć w stolicy. Mowa o czterech urządzeniach stojących przy: Al. Stanów Zjednoczonych, ul. Rosochata, ul. Pileckiego, ul. Pułkowej.

Fotoradar może robić zdjęcia, ale mandatu nie będzie

Do naszej redakcji docierają sygnały, że niektórzy kierowcy zostali sfotografowani przez przejęte od straży miejskiej fotoradary. To możliwe, bo GITD przeprowadza testy urządzeń. Jednak wykonane zdjęcia nie są i nie mogą być podstawą do wystawienia mandatu. Zgodnie z polskim prawem przed fotoradarem musi stać znak D-51 "Automatyczna kontrola prędkości". Jeśli go nie ma, kierowca nie musi obawiać się mandatu. Przed przejętymi przez GITD stołecznymi fotoradarami takie tabliczki nie stoją. Ustawione są wyłącznie przed wspomnianymi czterema urządzeniami, które już wcześniej były własnością Inspektoratu - te wciąż łapią kierowców, a zdjęcia przez nie wykonane są podstawą do wystawienia mandatu.

Według danych warszawskiego ratusza w latach 2012–15 rocznie na stołecznych ulicach ginęło ok. 60 osób, podczas gdy w poprzednich latach – ok. 100. Urzędnicy wskazują m.in., że na wybranych skrzyżowaniach, na których zamontowano fotoradary, nie było w tym czasie żadnego wypadku śmiertelnego, a liczba wykroczeń polegających na wjeździe na skrzyżowanie przy czerwonym świetle, znacząco spadła.

O tym, jak diametralne różnice w liczbie wykroczeń zanotował stołeczny ratusz, pisaliśmy tutaj: Straż miejska straciła fotoradary. Co na to kierowcy?

Czy twoim zdaniem to dobrze, że fotoradary w Warszawie znów będą robić zdjęcia?
Więcej o:
Komentarze (22)
Fotoradary wracają na ulice Warszawy. Wiemy, kiedy chcą je uruchomić
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • junk92508

    Oceniono 11 razy 7

    Super - przydałoby się więcej - jak je zafoliowali to od razu się pogorszyło na drogach.

    Brakuje też radarów na helikoptery i takich przenosnych na wiadukty.

    Brakuje radarów wykrywających niezachowanie odległości od poprzedniego samochodu - liczba i skala karamboli by się zmniejszyła.

  • hiszpan25

    Oceniono 17 razy 5

    "Zgodnie z polskim prawem przed fotoradarem musi stać znak D-51 "Automatyczna kontrola prędkości". Jeśli go nie ma, kierowca nie musi obawiać się mandatu." - tylko jak Kowalski z Koziej Wolki ma uowodnic ze znaku nie bylo jak dostanie mandate z fotka? - przepis martwy jak logika ustawodawcy...

  • net_friend

    Oceniono 6 razy 4

    A można wiedzieć po co w ogóle te radary wyłączono?

  • konrad8125

    Oceniono 13 razy 3

    niech się wezmą za pieszych którzy non stop wchodzą na pasy na czerwonym świetle, i przez pieszych są wypadki, ale to jest Polska ,,.....trzeba zacząć od upie-rdalania kierowców... bo najłatwiej............ a piesi mają w dupie, a ja jak przelece autem na czerwonym to 500+, 6pkt karnych.... popie-rdolony kraj...

  • Krzysztof T

    Oceniono 2 razy 2

    To juz nie trzeba wszedzie jezdzic zgodnie z przepisami? Tylko tam gdzie radary? Bo PiS rzadzi? To, jak nikomu zle nie zycze, niech autora i wydawce tego artykulu potraci samochod. Oczywiscie tam gdzie nie ma radaru.

  • Gość: Mor d'Or

    Oceniono 6 razy 2

    A radar na skrzyżowaniu Wołoskiej i Domaniewskiej? Na 10 samochodów żaden nie jedzie przepisowe 50kmh, a przejeżdżanie na późnym pomarańczowym to mordorowy standard.

  • kimdongun

    0

    Mam w kolekcji cztery. To mało czy dużo.

  • Gość: gostek

    0

    zainteresowanie GiTD ulicą Rosochatą jest dla mnie zupełnie niezrozumiałe, jakaś peryferyjna ulica z ruchem o nateżeniu 15 samochodów na godzinę w godzinach szczytu a stoją lub stały tam 2 radary dbające by ryb nie płoszyć, jak kto nie dowierza, to nie sobie wygoogluje

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX