Najbardziej wartościowe marki motoryzacyjne

Firma Brand Finance po raz kolejny przygotowała zestawienie najważniejszych marek na świecie. W tym prestiżowym gronie znalazło się kilku producentów samochodów

Ranking Global 500 jest przygotowywany co roku przez firmę Brand Finance. Składa się z dwóch części. W pierwszej firmy są poddawane ocenie według finansowej wartości. W drugiej części raportu analitycy biorą pod uwagę kondycję ekonomiczną marki, prognozy przychodów, lojalność oraz przywiązanie klientów.

W tegorocznym rankingu najcenniejszą marką rankingu Global 500 zostało Google, którego wartość wzrosła z 88,1 do 109,4 mld dolarów. Informatyczny gigant przeskoczył Apple, które wylądowało na drugiej pozycji z wynikiem 107,1 mld dolarów. Na trzecim miejscu podium stanął Amazon z wynikiem 106,3 mld dolarów.

UberUber fot. Uber

W pierwszej setce nie mogło zabraknąć graczy z sektora motoryzacyjnego oraz firm okołomotoryzacyjnych. Dobrym przykładem jest Uber, który nie jest producentem samochodów, a jedynie pośrednikiem w transporcie. Firma zajęła 89 miejsce w rankingu Brand Finance, awansując aż o 16 miejsc w porównaniu z rokiem ubiegłym. Całkowita wartość firmy to 14,59 mld dolarów.

Pomimo spadku sprzedaży, Hyundai nadal trzyma się wysoko w rankingu. W tym roku koreański producent zajął 60. miejsce na liście Global 500 z wartością szacowaną na 19,97 mld dolarów.

Honda spadła o trzy pozycje na 52. Miejsce, w porównaniu z zeszłorocznym rankingiem. Mimo tego japoński producent zaliczył wzrost wartości aż o 10 proc. – mając w sumie 21,38 mld dolarów.

Ford jest jedynym amerykańskim producentem samochodów, który zaszedł tak wysoko w rankingu najważniejszych marek na świecie. Wartość firmy podskoczyła o 13 proc., co dało w sumie 22,43 mld dolarów, ale pozycja na liście pozostała taka sama. Marka spod znaku błękitnego owalu uplasowała się na 46. miejscu.

Ford Mustang 2017Ford Mustang 2017 fot. Ford

Nissan jest kolejnym japońskim producentem, który zaliczył duży progres. W porównaniu z ubiegłym rokiem nastąpił skok aż o 20 pozycji, finalnie lądując na 42. miejscu. To również zasługa wzrostu wartości firmy do 24,76 mld dolarów.

Volkswagen mimo poważnego kryzysu nadal znajduje się w czołówce marek motoryzacyjnych rankingu Global 500. Wartość niemieckiego producenta wzrosła o 32 proc, a finalnie Volkswagen zajął 41. pozycję z wartością 25 mld dolarów.

Wyżej uplasowała się Grupa Mitsubishi, ale w tym wypadku warto nadmienić, że firma nie zajmuje się tylko produkcją samochodów. Japoński koncern urósł o jeden procent w stosunku do ubiegłego roku i zajmuje 35. miejsce, co jest wynikiem gorszy niż w ubiegłym roku (31. pozycja).

Pierwszą trójkę najważniejszych producentów z sektora motoryzacyjnego na liście Global 500 otwiera Mercedes. W ubiegłym roku wartość niemieckiego koncernu była mniejsza o 11 procent. W tym roku wyniosła 35,54 mld. dolarów. Mimo tego Mercedes spadł o jedną pozycję z 20. na 21. miejsce.

Na 17. miejscu rankingu Global 500 zameldowało się BMW. Bawarska marka w zeszłym roku była o dwa oczka wyżej, ale konkurencja w czubie tabeli jest naprawdę mocna. Tegoroczna wartość firmy to 37,12 mld dolarów.

Najbardziej wartościową marką motoryzacyjną w rankingu Global 500 zostaje Toyota. Japoński producent drugi rok z rzędu zameldował się najwyżej spośród wszystkich marek z wartością rzędu 46,25 mld dolarów. Jest to wzrost o 7 proc., ale spadek o jedną pozycję z 11. na 12. miejsce w klasyfikacji ogólnej.

Więcej o:
Copyright © Agora SA