Mazda MX-5 RF | Pierwsza jazda | Nowa pokusa

Najlepiej sprzedawany roadster na świecie doczekał się nowej wersji. Otwierany sztywny dach i odmienny wygląd to nowe atrybuty Mazdy MX-5 RF

Czy można jej nie lubić? Chyba nie. No, może poza tymi co mają dwa metry wzrostu, solidną nadwagę lub są wiecznymi marudami. Mazda MX-5 jest jak szczeniak. Niemal zawsze poprawi ci humor. Nie olbrzymią mocą czy oszałamiającym wyglądem. Do szczęścia wcale tego nie trzeba. MX-5 używa prostych środków. Kontakt kierowcy z samochodem i naturą jest tu osiągnięty na maksymalnym poziomie. Czysta frajda z jazdy plus, jeśli pozwala na to pogoda otwarte niebo nad głową. Produkowany od 1989 roku japoński roadster stał się protoplastą wszystkich nowoczesnych aut tego typu. Wszyscy chcą być jak Mazda.

Teraz wprowadzono na rynek nową odmianę. MX-5 RF ("retractable fastback"). To nic innego jak model z sztywnym, składanym dachem. W przeszłości była już podobna wersja (trzecia generacja, 2006-2008) zamieniająca Mazdę w coupe i roadstera. Jednak tym razem japończycy poszli o krok dalej i nadali modelowi RF zupełnie odmienny wygląd. Z zamkniętym dachem wygląda jak coupe, z otwartym jak targa.

Mazda wyróżnia się nie tylko spośród japońskich producentów. Idzie swoją drogą i nie patrzy na trendy. Nie ma tu wyżyłowanych, jednolitrowych jednostek napędowych, a każda następna  generacja modelu nie jest coraz cięższa. Dla przykładu aktualna, czwarta generacja MX-5 jest najlżejszą spośród wszystkich do tej pory wyprodukowanych. Zbudowany z aluminium i metalu dach dodaje modelowi RF dodatkowe 45 kg. Czyli masa własna wynosi niewiele ponad 1000 kg. To jeden z elementów sukcesu tego modelu.

RF w ciągu 13 sekund zmienia się z coupe w...targę. Nowy model rozpoznasz od razu. Przód co prawda jest identyczny, ale już linia boczna zupełnie inna niż w wersji ze miękkim dachem. Szerokie tylne słupki nadają nadwoziu nowego charakteru. Od tyłu to samo. Słupki daleko zachodzą na górną, tylną część karoserii, ale szyba nie idzie równo z nimi tylko ustawiona jest pionowo, tuż za pałąkami bezpieczeństwa. Po otwarciu dachu słupki i górna belka zostają. Znika też tylna szyba, w tym miejscu pojawia się windshot. Otwarta jest przestrzeń tylko nad głową. Dokładnie tak jak w nadwoziu targa.

Mazda MX-5 RFMazda MX-5 RF Mazda MX-5 RF

Dach chowa się tak, że nie zabiera miejsca w bagażniku, ani nie wystaje nigdzie znad karoserii. Co do bagażnika to Mazda określa jego pojemność na 127 litrów. Brzmi na niewiele jednak zmieszczą się tu dwie małe walizki. Z nowości w modelu RF warto wymienić dwie. Nowy lakier o nazwie Machine Grey i automatyczną skrzynię biegów. Obydwa dodatki dostępne są wyłącznie w modelu RF.

Dostępne są dwa silniki. W MX-5 właściwie nie ma złego wyboru. Obydwie jednostki dobrze spełniają swoją rolę. Podstawowy ma 1,5 litra pojemności i osiąga 131 KM mocy. Drugi, większy 2 litry i 160 KM. Dostępna za dopłatą automatyczna, 6 biegowa skrzynia współpracuje wyłącznie z większą jednostką napędową. Jeśli ktoś bardzo chce Mazdę z taką przekładnią to spokojnie można mu ją polecić. Sześciobiegowy automat szybko zmienia biegi, ma ręczny tryb pracy z łopatkami przy kolumnie kierownicy i spontanicznie reaguje na kickdown. To dobra skrzynia, ale i tak wybrałbym genialną ręczną. O wiele bardziej pasuje do charakteru auta.

Zrobiono sporo żeby we wnętrzu przy zamkniętym dachu było cicho. Dla lepszego wytłumienia nawet dywaniki są grubsze niż w roadsterze. Mimo to powyżej 100 km/h przy zamkniętym dachu pojawia się wyraźny szum powietrza. To jeden z niewielu elementów nad którym Mazda powinna popracować. Z otwartym dachem najlepiej podróżuje się z podniesionymi szybami.

Mazda MX-5 RFMazda MX-5 RF Mazda MX-5 RF

Podstawowa wersja modelu RF kosztuje 100 900 zł. Model z dwulitrowym silnikiem rozpoczyna się od 107 900 zł. W obydwu przypadkach RF jest droższy o 11 000 zł od roadstera. Mimo to chętnych na nowy model nie brakuje. Jeśli zamówicie nową Mazdę teraz to ledwo co załapiecie się na tegoroczny sezon letni.

SUMMA SUMMARUM

Z zamkniętym czy z otwartym jazda tym autem to sama przyjemność. Genialne zawieszenie, znakomity układ kierowniczy i to poczucie radości z jazdy, które można poczuć tylko w kilku samochodach. Mazda należy do nich. RF może i nie jest lepszą wersją roadstera, ale skusi nowych klientów. Takich, którzy do tej pory nie brali pod uwagę tego samochodu.

Mazda MX-5 RF 1,5 | Kompendium

Silnik: Benzyna, R4,  1496 cm3
Moc: 131 KM przy 7000 obr./min
Moment obrotowy: 210 Nm przy 4000 obr./min
Skrzynia biegów: ręczna, 6 biegów
Napęd: na koła tylne
Wymiary: 3915x1735x1230 mm
Rozstaw osi: 2310 mm
Masa własna: 1015 kg
Poj. bagażnika: 127 l
0-100 km/h: 8,6 sek.
Prędkość maksymalna: 203 km/h
Średnie zużycie paliwa: 6,1 l/100 km*
Cena: od 100 900 zł

*dane producenta

Którą wersję Mazdy MX-5 wybierasz?
Więcej o:
Komentarze (10)
Mazda MX-5 RF | Pierwsza jazda | Nowa pokusa
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Don Pedro Deszczowiec

    Oceniono 18 razy 18

    I co, da się? Da się zrobić auto o wadze jednej tony, a na dodatek kabriolet. Jak widzę te wszystkie wieprzhatch-e ważące po półtorej tony i więcej, to żal mi czasów kiedy te auta ważyły 1/3 mniej.

  • Gość: janunia

    Oceniono 5 razy 5

    samochód jest PIĘKNY

  • Gość: janunia

    Oceniono 4 razy 4

    Mam Porsche 911 ale to jest przepiękne.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX