Ford Fiesta ST200 | Test | Prezent urodzinowy

Wyjątkowa Fiesta z wyjątkowej okazji. Testujemy model, który Ford sprezentował fanom zadziornego malca z okazji jego urodzin

Zacznijmy od faktów. Fiesta obchodzi 40. urodziny i z tej okazji Ford sprezentował najmocniejszej odmianie ST dodatkowe 20 KM (standardowa Fiesta ST dysponuje mocą 180 KM). Do tego zmieniono sztywność amortyzatorów, zwiększono przekrój stabilizatorów, nadwozie zbliżyło się do asfaltu o 15 mm, przestrojono układ kierowniczy i dorzucono system eTVC, który ma niwelować podsterowność przyhamowując przednie, wewnętrzne koło podczas szybko pokonywanych zakrętów. Pod maską pracuje silnik EcoBoost o pojemności 1,6 l, generujący 200 KM oraz 290 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jeśli zajdzie taka potrzeba dzięki funkcji overboost możliwe jest chwilowe (ok. 20 sekund) zwiększenie tych wartości do 215 KM i 320 Nm. W połączeniu z manualną sześciobiegową skrzynią pozwala to osiągnąć Fordowi pierwszą setkę w 6,7 sekundy, oraz prędkość maksymalną wynoszącą 230 km/h, co czyni ją najszybszą Fiestą, jaka kiedykolwiek opuściła bramy fabryki Forda.

Zgrabne nadwozie ozdobiono kilkoma mało nachalnymi dodatkami, które są pozycją obowiązkową przy budowie samochodu o sportowych aspiracjach. Poszerzone nadkola, duże felgi, zmieniona atrapa chłodnicy, podwójna końcówka układu wydechowego, spojler na pokrywie bagażnika - wszystko to sprawia, że Fiesta wyróżnia się na ulicy. Najmniej porywający jest lakier Solid Silver Grey zarezerwowany wyłącznie dla tej wersji. Tak czy owak Fiesta ST200 delikatnie sugeruje, że nie warto z nią zadzierać.

Spadł śnieg

Jeśli chodzi o wnętrze to jest tu trochę ponuro. Jednak wszechobecna czerń znajdzie swoich zwolenników i przeciwników. Jakość materiałów użytych do wykończenia jest przeciętna, ale całość spasowano bardzo przyzwoicie. Nic nie trzeszczy, nie stuka. Liczba przycisków może wpędzić w zakłopotanie. Wprowadzanie adresu w nawigacji nie jest łatwe. Natomiast wyświetlacz niewiele większy od paczki papierosów. Widać, że powoli czas na nowy model. Fotele Recaro są doskonale wyprofilowane, świetnie podtrzymują ciało, pozostają przy tym niezwykle wygodne i dobrze wyglądają, ale dlaczego w samochodzie o sportowym zacięciu ktoś zgodził się, by zamontowano je tak wysoko?!

Ford Fiesta ST 200Ford Fiesta ST 200 Ford Fiesta ST 200

Przejdźmy do tego, o co tak naprawdę chodzi w samochodach tego pokroju, czyli do jazdy. Jak jeździ najmocniejsza Fiesta w historii? Po śniegu, który akurat spadł tak samo jak każde inne przednionapędowe auto o podobnej mocy - szuka trakcji nawet na trzecim biegu. Jednak w końcu kiedyś będzie wiosna i suchy asfalt. Mimo nastawienia na efektywność w pokonywaniu zakrętów udało się zachować minimum komfortu. Owszem, jest sztywno, ale nie bezsensownie twardo. Układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny, koło kierownicy obraca się z przyjemnym oporem, dając dokładne informacje o tym, co dzieje się z przednimi kołami.

Nadeszła odwilż

Całe szczęście po trzech dniach testu drogi zaczęły być czarne, a Fiesta miała okazję udowodnić, że Ford potrafi robić samochody dedykowane kierowcy. Jedźcie za miasto, znajdźcie pusty i gładki fragment asfaltu, a Fiesta was oczaruje. Jest nieprzyzwoicie szybka, a legendarna już precyzja prowadzenia Forda przestanie być tylko legendą. ST200 sprawia wrażenie, że każdy zakręt możemy przejechać z o wiele większą prędkością, niż sugeruje zdrowy rozsądek, a jazda nie zakończy się bliskim spotkaniem z poboczem. W szybkich zakrętach Fiesta zachowuje się przewidywalnie, dając nawet mało doświadczonemu kierowcy dużo przyjemności z pokonywania zakrętów.

Kolejną mocną stroną Fiesty jest manualna skrzynia biegów. Poszczególne przełożenia wchodzą precyzyjnie i z lekkim oporem. Przełożenia skrzyni są krótkie i sprawiają, że jadąc 100 km/h na najwyższym biegu wskazówka obrotomierza opiera się o wartość 2500 obr./min., przez co reakcja na dodanie gazu jest niemal natychmiastowa. Wszystko co zmieniono w charakterystyce silnika dostępne jest powyżej 5000 obr./min., czego raczej w codziennej eksploatacji nie sprawdzicie.

Ford Fiesta ST 200Ford Fiesta ST 200 Ford Fiesta ST 200

Fiesta traktowana rozsądnie spali nie więcej niż 8 litrów benzyny na 100 km, co jest wynikiem jak najbardziej do zaakceptowania. Podczas naszego testu spalania, przy normalnej jeździe zgodnej z przepisami ST200 zaskoczyła bardzo dobrym wynikiem. 5,7 l/100 km to lepiej niż podaje producent, który deklaruje spalanie na poziomie 6,1 l/100 km. Jedyne czego brakuje do pełni szczęścia to dźwięk, a w zasadzie jego brak. Szkoda, że przy okazji kuracji wzmacniającej nie postarano się o wydech z prawdziwego zdarzenia. Fiesta sztucznie podbija dźwięk silnika. We wnętrzu odnieść można wrażenie, że pod maską znajduje się potężna jednostka, z zewnątrz niestety już nie.

Cennik Forda Fiesty ST200 otwiera kwota 94 150 zł (w promocji 83 990 zł). Konkurencyjny Opel Corsa OPC (1,6 l, 207KM, 6,8 s) to wydatek 92 000 zł (po rabatach 86 000 zł), Peugeot 208 GTi (1,6 l, 208 KM, 6,5 s) 87 000 zł, Clio R.S (1,6 l, 200 KM, 6,7 s) jako jedyne dostępne wyłącznie z bezstopniową skrzynią EDC - 86 400 zł. Klientów z grubszym portfelem może zainteresować DS3 GT Performnce (1,6 l, 208 KM, 6,5 s) za 117 900 zł oraz MINI JCW, które znacznie odstaje od konkurencji osiągami i ceną (2.0 l, 231 KM, 6,1 s) wynoszącą 129 700 zł.

Zobacz też, ile Ford Fiesta ST200 zużył paliwa na naszej trasie testowej: Ford Fiesta ST200 | Test spalania

Summa Summarum

Ford stworzył szybki, interesujący i dający mnóstwo przyjemności z jazdy samochód. Do poprawy jest kilka drobiazgów jak nieco za wysoka pozycja za kierownicą. w odpowiednich warunkach nawet mało wprawny kierowca zakocha się w dynamice, zwinności jubileuszowego Forda.

Ford Fiesta ST200 | Kompendium

Silnik: benzynowy, R4 turbo, 1599 cm3
Moc: 200 KM przy 6000 obr./min.
Moment obr: 290 Nm przy 2500-4000 obr./min.
Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
Wymiary (dł./szer./wys.): 3982/1722/1495 mm
Masa własna: 1163 kg
Rozstaw osi: 2489 mm
0-100 km/h: 6,7 s
Prędkość maksymalna: 230 km/h
Zużycie paliwa: 6,1 l/100 km (dane producenta)
Cena: 94 150 zł

Który sportowy model Forda chciałbyś mieć:
Więcej o:
Copyright © Agora SA