Audi A5 | Pierwsza jazda | Udany remake

Po dziewięciu latach Audi A5 doczekało się zupełnie nowej generacji. Niemieckie coupe jest teraz lżejsze, mocniejsze i bardziej zaawansowane technologicznie. Niemcy podkreślają na każdym kroku, że to zwieńczenie wspaniałej, sportowej historii marki

Już na pierwszy rzut oka nowe Audi A5 Coupe wygląda świeżo i dynamicznie. Z zewnątrz najistotniejsze zmiany to przeprojektowane przednie i tylne reflektory o wyraźnie narysowanych liniach oraz atrapa chłodnicy singleframe, która jest cechą charakterystyczną wszystkich modeli niemieckiego producenta. Nadwozie z proporcjami typowymi dla dużego coupe poprzecinają wyraźne i ostre przetłoczenia. Zmiany stylistyczne nadały mu agresywności i sportowego szlifu. Nie można mówić tu o rewolucji, a o ewolucji w najlepszym tego słowa znaczeniu. A5 jest lżejsze (60kg) i sztywniejsze od poprzednika, a współczynnik oporu powietrza wynosi 0,25 co stawia Audi A5 w światowej czołówce. Względem poprzednika A5 nieco urosło. Jest dłuższe o 47 mm, a rozstaw osi zwiększył się o 13 mm, co pozytywnie wpływa na przestronność kabiny.

Wnętrze to dobrze znane rozwiązania przeniesione bezpośrednio z modelu A4... tylko drzwi trochę mniej. Wszystko stoi na wysokim, charakterystycznym dla Audi poziomie. Materiały są dobrej jakości, a ich spasowanie daje poczucie, że za 5 lat przełączniki będą tam, gdzie umieścił je producent. Należy zaznaczyć, że ich liczbę ograniczono do niezbędnego minimum, a większość funkcji przeniesiono do systemu MMI. Pozycją obowiązkową na liście wyposażenia dodatkowego powoli staje się wirtualny kokpit, czyli 12,3-calowy wyświetlacz zastępujący klasyczne zegary. Oprócz tego Audi wyposażyło swoje coupe w szereg systemów poprawiających bezpieczeństwo oraz umilających podróż m.in. system utrzymania pasa ruchu, adaptacyjny tempomat, asystenta jazdy w korku, reflektory Audi Matrix LED czy nagłośnienie Bang & Olufsen. Nowością jest karta SIM obsługująca standard transmisji danych LTE, którą Audi na stałe zamontowało w systemie multimedialnym. Korzystanie z internetu jest bezpłatne przez pierwsze trzy lata. Dodam jeszcze, że  bagażnik pomieści 465 litrów bagażu, co jest wynikiem normalnym w tej klasie (BMW serii 4 - 445 litrów).

Audi A5Audi A5 fot. Michał Dek

Pod maskę trafią silniki benzynowe o pojemności od 1,4 l do 2.0 l i mocach od 150 KM do 252 KM oraz turbodiesle: 2.0 TDI, 190 KM oraz 3.0 TDI w dwóch wariantach mocy: 218 KM i 286 KM. Obecnie najmocniejszy silnik dostępny jest modelu S5 – 3.0 TFSI, 354 KM, który pozwala osiągnąć pierwszą setkę w 4,7 sekundy. Z czasem do oferty dołączy wersja RS, która wyposażona będzie w silnik 2.9 l, V6 i mocy oscylującej w okolicach 500 KM. Silniki są parowane z 6-biegowymi przekładniami manualnymi, 7-biegowymi typu S-Tronic i 8-biegowymi Tiptronic.

Egzemplarz, który widzicie na zdjęciach, wyposażony jest w silnik 3.0 TDI. Moc - 218 KM, maksymalny moment obrotowy - 400 Nm. Moc przenoszona jest na wszystkie koła poprzez skrzynię S-Tronic. Pozwala to rozpędzić A5 do pierwszej setki w czasie 6,6 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Silnik pracuje cicho i sprawnie radzi sobie z ważącym 1610 kg samochodem. Producent podaje średnie spalanie na poziomie 4,5 l, jednak 6,5-7 l na każde 100 kilometrów jest wynikiem bliższym rzeczywistości. Zawieszenie nastawione jest na komfort i pokonywanie długich tras. Mimo to niemieckie coupe bardzo przyzwoicie radzi sobie z pokonywaniem zakrętów bez względu na tom, czy wyposażone jest w napęd quattro, czy tylko na koła przednie. Jeśli oczekujecie sportowych doznań, powinniście wyposażyć swoje A5 w opcjonalne amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia współpracujące z systemem Audi Drive Select. Pozwala on wybierać jeden z czterech trybów pracy (Auto, Comfort, Efficiency oraz Dynamic) i dostosować zachowanie samochodu do aktualnego nastroju kierowcy.

Audi A5Audi A5 fot. Audi

Za najtańsze Audi A5 (1.4 l, 150 KM) trzeba zapłacić 159 900 zł, podstawowy diesel (2.0 l, 190 KM) to wydatek 177 700 zł natomiast S5 (3.0 l, 354 KM) uszczupli wasze konto o 308 600 zł. Konkurencyjne BMW serii 4 wyposażone w silnik benzynowy (2.0 l, 184 KM) kosztuje 161 700 zł natomiast diesel (2.0 l, 150 KM) 163 700 zł .

Summa Summarum

Audi A5 miało jedną wadę – brak charakteru. Obecna generacja została jej pozbawiona. Samochód prezentuje się dostojnie i całym sobą zdradza, że przynależy do segmentu premium. Klienci poszukujący auta niekoniecznie praktycznego, a podkreślającego ich status i ekstrawagancję, z pewnością nie pozostaną obojętni na walory nowego A5.

Czy podoba Ci się nowe Audi A5?
Więcej o:
Komentarze (29)
Audi A5 | Pierwsza jazda | Udany remake
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: BtL

    Oceniono 33 razy 19

    Takie to coupe jak z koziej dupy trąba. Zwykły dwudrzwiowy sedan, wyglądający jak każde inne audi - czyli żeby nie było - bardzo przyzwoicie ale ja jakoś tej wyczekiwanej 9 lat rewolucji nie widzę.

  • Gość: Igor

    Oceniono 15 razy 13

    Wiecie, jak dla mnie to nie jest udany następca. Bardziej podoba mi się poprzednik. Wyglądał na auto sportowe, a ten model wygląda jak sedan z 3 drzwi. Jasne w środku trochę lepiej, nowe systemy itd, Choć doczepiany tablet też mnie nie porywa. Jak kiedyś kupię A5 sportback to właśnie poprzednika bo jest piękny a ten już w dniu premiery mnie nie porwał.

  • Gość: szej

    Oceniono 17 razy 9

    Jak każde Audi, również nowe A5 jest wyjątkowo dobrze wyposażone już w bazowej wersji:
    - pakiet Vision Plus - przezroczyste tylne i boczne szyby pozwalają łatwiej cofać i manewrować
    - system Instant Start - wsiadasz, włączasz silnik, wbijasz D i już możesz jechać, rewelacja
    - zaawansowane halogeny - emitują białe światło w dzień i w nocy, do wyboru

  • kocurxtr

    Oceniono 13 razy 9

    i ten doczepiony tablet...
    jak można proponować takie stylistyczne g... ?!?!?

  • zubidu

    Oceniono 10 razy 8

    Doklejony tablet powinien w większym stopniu zasłaniać przednią szybę, mam nadzieję,że chociaż drży w czasie jazdy.

  • Gość: Roman Ksiąszkiewicz

    Oceniono 14 razy 6

    Czy tarcze i klocki hamulcowe pasują od Skody Octavii?

  • Gość: Bingo

    Oceniono 15 razy 5

    Skodę już skreśliłem z listy potencjalnych zakupów za wyjątkowo chamskie i natrętne reklamy. Czy naprawdę ktoś z VW myśli, ze jak wkurzy ludzi to ci pójdą kupic jego produkt ?!? Jak debilnie mozna sie reklamować ??

  • Gość: Darek

    Oceniono 9 razy 5

    zamiast "remake" w tytule powinno być "remaster"

  • Gość: pssst

    Oceniono 12 razy 4

    Kiepsko gdy starsza generacja wygląda lepiej od nowszej. Takie rzeczy chyba tylko w Audi ;) Japoński lexus RC nie dość, że miażdży A5 Coupe wyglądem to dodatkowo pozwala zaoszczędzić czas na wizytach w ASO.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX