Odcinkowy Pomiar Prędkości działa już w 27 miejscach. Oto najnowsza mapa

Miejsc, w których GITD będzie odcinkowo mierzył prędkość, do końca roku ma być 29. Już dziś robi to w 27 lokalizacjach

Gaz, gaz, gaz, nagłe hamowanie i znowu gaz - to tzw. efekt kangura. Kierowca widzi znak z białym fotoradarem na niebieskim tle, zwalnia, przejeżdżając krótki odcinek z dozwoloną prędkością, a później wraca do normalnej jazdy. Jeśli wykazał się refleksem, zdjęcia z jednego z 400 fotoradarów działających w Polsce nie dostanie. Tak było jeszcze do niedawna. Dziś kary nie jest już tak łatwo uniknąć.

Odcinkowy Pomiar Prędkości - jak to działa

System OPP oblicza czas, który upłynął od chwili minięcia pierwszej bramki, do momentu przejechania przez drugą bramkę. Na tej podstawie wylicza średnią prędkość przejazdu na monitorowanym odcinku. Jeśli będzie ona większa, niż pozwalają limity, kierowca otrzyma mandat. O ile większa? Zasada jest identyczna jak w przypadku fotoradarów. Przekroczenie prędkości o 10 km/h i mniej nie jest rejestrowane. Nikt nie sprawdza kierowców tzw. metodą na partyzanta - wszystkie miejsca kontroli są odpowiednio oznakowane.

Odcinkowy Pomiar PrędkościOdcinkowy Pomiar Prędkości Źródło: CANARD/GITD

Na stronie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym czytamy: Rozwiązanie to jest wykorzystywane m.in. we Włoszech, a jego funkcjonowanie zaowocowało zmniejszeniem liczby wypadków o 19 proc., spadkiem liczby rannych o 27 proc. oraz o 51 proc. niższym wskaźnikiem śmiertelności wskutek tragicznych zdarzeń drogowych w miejscach objętych kontrolą. GITD zapewnia, że lokalizacja miejsc pomiaru w Polsce nie jest przypadkowa. OPP nie działa na autostradach i drogach ekspresowych. Wybrano wyłącznie niebezpieczne odcinki dróg.

Odcinkowy Pomiar Prędkości - gdzie działa?

System złożony z 29 lokalizacji, w których mierzona będzie prędkość, wprowadzany jest etapami. Ostatnio aktualizowane przez GITD informacje na temat OPP pojawiły się 16 grudnia 2016 r. i mówią o 27 aktywnych miejscach. Na wysłane przez nas pytanie, czy pozostałe odcinki zostaną uruchomione do końca roku, CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym) nie odpowiedziało. Projekt dofinansowania przewiduje jednak, że wszystkie lokalizacje zostaną uruchomione do końca 2016 r., a zatem można być prawie pewnym, że w najbliższych tygodniach OPP będzie aktywne w 29 miejscach Polski.

Na poniższej mapie granatowym kolorem zaznaczono miejsca, w których urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości już działają. Poniżej lista aktywnych lokalizacji.

Odcinkowy Pomiar PrędkościOdcinkowy Pomiar Prędkości CANARD/GITD

Łosiów (województwo opolskie)
Łuszczów (województwo lubeslkie)
Karniewo (województwo mazowieckie)
Zwierki - Zabłudów (województwo podlaskie)
Kluki (województwo łódzkie)
Kolbuszowa (województwo podkarpackie)
Krościenko Wyżne – Iskrzynia (województwo podkarpackie)
Lubin (województwo dolnośląskie)
Strachówka – Warmiaki (województwo mazowieckie)
Gorzyce (województwo śląskie)
Gorzyce (województwo śląskie)
Wilcza – Nieborowice (województwo śląskie)
Radlin (województwo świętokrzyskie)
Rybitwy – Polesie (województwo mazowieckie)
Szymaki (województwo mazowieckie)
Pawłowo (województwo mazowieckie)
Szlichtyngowa - Górczyna (województwo lubuskie)
Sulechów (województwo lubuskie)
Złota (województwo łódzkie)
Babigoszcz - Gniazdowo (województwo zachodniopomorskie)
Regut - Człekówka (województwo mazowieckie)
Tarnów - Ładna (województwo małopolskie)
Tarnowskie Góry (województwo śląskie)
Tomaszów Mazowiecki (województwo łódzkie)
Sochaczew (województwo mazowieckie)
Zakręt (województwo mazowieckie)
Gietrzwałd - Naglady (województwo warmińsko-mazurskie)

Dodatkowo na początku grudnia Zarząd Dróg Miejskich w Gdańsku przekazał GITD urządzenie do odcinkowego pomiaru prędkości na odcinku Rekowo Górne – Reda (województwo pomorskie).

Więcej o:
Komentarze (53)
Noga z gazu! Tu działa OPP. Sypią się mandaty
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • desperez

    Oceniono 37 razy 31

    taaak, z pewnością wybrano lokalizacje gdzie jest najwięcej wypadków. Na obwodnicy Tarnowa wyrzucono pieniądze po prostu w błoto - od LAT nie było tam żadnego wypadku, droga jest bezpieczna i dwujezdniowa. Po co tam zamontowano to ustrojstwo?!

  • Gość: mk

    Oceniono 89 razy 23

    Piękna, równa trasa, ograniczenie do 90 km/h, ale nie... jedziemy 70 km/h bo pomiar odcinkowy.
    Wzorowa widoczność, ograniczenie do 70 km/h, dup po hamulcach bo fotoradar.
    Jak żyć Panie i Panowie za kołkiem, jak żyć?

  • Nikonades Remin

    Oceniono 24 razy 18

    Teren zabudowany, ograniczenie do 50 km/h i jazda 20 km/h bo fotoradar. Polski standard na drodze.

  • Gość: stary

    Oceniono 22 razy 12

    poproszę ograniczenie na na nowe pomysły rzadacych

  • kato-rznik

    Oceniono 58 razy 8

    Na polską buracką dzicz nieszanującą prawa oraz siebie na wzajem przydałby się stały - obowiązkowy system oparty na GPS, mierzący prędkość 24 h/dobę.

  • kato-rznik

    Oceniono 61 razy 5

    "przejeżdżając krótki odcinek z dozwoloną prędkością, a później wraca do normalnej jazdy"
    Za taki tekst, powinni cię łosiu wywalić z roboty. Patoligia czyta takie wypociny i utwierdza się w przekonaniu, że przekraczanie dozwolonej prędkości jest normalne.

  • Gość: gość

    Oceniono 2 razy 2

    regut - człekówka,70km/h, odcinek o długości ok. 2,45 km drogi nr 50 wiodącej przez lasy, brak jakiegokolwiek zagrożenia dla bezpieczeństwa w ruchu pieszym bądź kołowym. Po trasie kilka fotoradarów. Totalna kompromitacja dla osób wyznaczających miejsca usytuowania tych urządzeń. Ile to musiało kosztować!!!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX