Porsche Panamera 4S Diesel | Pierwsza jazda | Najszybszy diesel świata

Wielu wróżyło jej rynkową porażkę, gdy pierwsza generacja debiutowała w 2009 roku. Czas pokazał, w jak wielkim byli błędzie. Rok 2016 to debiut zupełnie nowej Panamery. Sprawdzamy, co się zmieniło

Na pierwszy rzut oka nowa Panamera nie różni się znacząco od poprzednika. Można by powiedzieć że to facelifting, a nie całkowicie nowa konstrukcja. Nic bardziej mylnego. Sylwetka drugiej generacji limuzyny ze Stutgartu jest bardziej dynamiczna i proporcjonalna. Ma zwiększony o 3 cm rozstaw osi i jest o ponad 3 cm dłuższa. Projektanci obniżyli linię dachu, tak by bardziej przypominała tę z 911. Z przodu mamy inne lampy, które przypominają te z poprzedniej (poliftowej) generacji, oraz nowy zderzak z poziomymi listwami, który optycznie poszerza samochód. Największe zmiany zaszły z tyłu. Lampy do złudzenia przypominające te z 911 łączy „belka” (pełniąca również funkcję światła stop) nawiązująca do modelu Carrera 4. Występuje w każdej wersji silnikowej, inaczej niż finezyjnie otwierany spojler, zarezerwowany wyłącznie dla Turbo.

Najbardziej zmieniło się wnętrze. Zniknęła centralna konsola z mnóstwem przycisków. W jej miejscu pojawił się dotykowy panel, na którym pozostawiono najważniejsze guziki, a całą resztę przeniesiono do nowego systemu multimedialnego zwanego Porsche Advanced Cockpit. Interfejs przypomina ten znany ze smartfonów i jest niezwykle intuicyjny w obsłudze. Fakt - mnogość ekranów i opcji może przyprawić o zawrót głowy, ale wystarczy kilka minut, by zrozumieć, jak to działa. Wszystkie modele otrzymują pakiet usług mobilnych Porsche Connect, pozwalających np. na zdalne zamknięcie samochodu czy sprawdzenie stanu paliwa za pomocą telefonu komórkowego. O materiałach, ich jakości czy spasowaniu nie ma sensu pisać. Jest to najwyższa półka i co do tego nie ma wątpliwości. Za kierownicą siedzi się nisko, fotele są wygodne i z całą pewnością nikt, bez względu na sylwetkę, nie będzie miał problemu ze znalezieniem optymalnej pozycji. Ciekawym akcentem jest obrotomierz inspirowany modelem 356 A. Na tylnej kanapie wygodnie będzie tylko pod warunkiem, że kierowca ma nie więcej niż 180 cm wzrostu. Bagażnik pomieści od 495 do 1304 litrów bagażu.

Porsche Panamera 4S DieselPorsche Panamera 4S Diesel Fot. Michał Dek

Nowa Panamera jeździ jak. Porsche. Ciężko powiedzieć coś złego o właściwościach jezdnych, jeśli za projekt biorą się inżynierowie z Zuffenhausen. To po prostu musi działać. Elektrycznie wspomagany układ kierowniczy jest precyzyjny i daje poczucie pełnej kontroli nad tym, co dzieje się z przednimi kołami. Pneumatyczne zawieszenie wyposażone w elektroniczny system zarządzania – 4D Chassis Control - jest sprężyste i skutecznie radzi sobie z nierównościami, choć nie pozwala nawet na chwilę zapomnieć, że mamy do czynienia z samochodem sportowym. Można to oczywiście zepsuć, przestawiając je w tryb Sport Plus – wtedy staje się nieznośnie twarde. Sporą nowością jest też skrętna tylna oś poprawiająca zwrotność podczas parkowania i zmniejszająca promień skrętu w szybko pokonywanych łukach. Nie zabrakło systemów wspomagających kierowcę jak chociażby kamera termowizyjna wykrywająca w poruszające się w ciemności osoby czy większe zwierzęta. Ciekawostką jest też adaptacyjny tempomat, który, wykorzystując informację z systemu GPS, rozpoznaje drogę na dystansie 3 km przed samochodem i potrafi dostosować prędkość do pokonywanego zakrętu. Całości dopełniają światła LED-Matrix, które w inteligentny sposób oświetlają drogę przed samochodem – potrafią np. wyłączyć część wiązki światła, tak by nie odbijało się od znaków i nie oślepiało kierowcy.

Diesel jest absolutnie fenomenalny. Nie brzmi jak diesel, a rewelacyjne wyciszenie kabiny sprawia, że do wnętrza nie docierają żadne nieprzyjemne dźwięki. W tym samochodzie kompletnie nie czuje się prędkości. Nieważne, czy jedziecie 90 km/h, czy 200 km/h - możecie prowadzić rozmowę z pasażerami bez podnoszenia głosu. Oprócz tego jest to najszybszy seryjne produkowany diesel na świecie. Jednostka V8 biturbo o pojemności 4 lirów generuje 422 KM oraz budzące respekt 850 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który dostępny jest od, uwaga.1000 obr/min. W połączeniu z ośmiobiegową skrzynią PDK przekłada się to na przyspieszenie do setki w 4,5 s (z pakietem Sport Chrono 4,3 s) oraz prędkość maksymalną 285 km/h. Zapas mocy jest bardziej niż wystarczający. Bez względu na prędkość, z jaką jedziecie, wystarczy wcisnąć głębiej pedał gazu, i niewidzialna siła zaczyna pchać was do przodu. Jeśli dużo czasu spędzacie na autostradzie, będziecie bardzo zadowoleni. Producent deklaruje średnie spalanie na poziomie 6,7 l na 100 km. My podczas jazd testowych byliśmy bliżej dziesiątki co i tak jest wynikiem godnym odnotowania.

Porsche Panamera 4S DieselPorsche Panamera 4S Diesel Fot. Michał Dek

Panamera początkowo dostępna będzie w trzech wersjach silnikowych: Panamera Turbo z benzynowym 4.0 V8 (550 KM i 770 Nm), Panamera 4S z benzynowym 2.9 V6 (440 KM i 550 Nm) oraz Panamera 4S Diesel z opisywanym wysokoprężnym V8 (422 KM i 850 Nm). Ceny w Polsce startują od 523 620 zł za model Panamera 4S. Panamera 4S Diesel kosztuje od 543 540 zł, natomiast Panamera Turbo to wydatek 746 190 zł.

Summa Summarum

Pod względem koncepcji i prowadzenia ciężko porównać Panamerę do czegokolwiek innego w tym segmencie. Inżynierowie i projektanci stworzyli coś absolutnie wyjątkowego – limuzynę o prawdziwie sportowych charakterze. Limuzynę, która łączy komfort i sport jak żadna inna. Może nie należy do najładniejszych, jednak siedząc za kierownicą, nie będziecie tego widzieć.

Silnik: turbodiesel, V8, 3956 cm3
Moc: 422 KM przy 3500-5000 obr./min.
Maks. moment obr.:  850 Nm przy 1000-3250 obr./min.
Skrzynia biegów: automatyczna, 8-biegowa
Wymiary (dł./szer./wys.): 5049/1937/1423 mm
Masa własna: 2050 kg
0-100 km/h: 4,5 s
Prędkość maksymalna: 285 km/h
Cena: 543 540 zł

Więcej o:
Copyright © Agora SA