Renault Megane GrandCoupe | Pierwsza jazda | Talisman w rozmiarze S

Renault wprowadza do sprzedaży nowy model. To dobrze nam znane Megane - do hatchbacka i kombi właśnie dołącza sedan. Czy VW Jetta i Toyota Corolla mają się czego obawiać? Mieliśmy okazję to sprawdzić

GrandCoupe to dość odważna nazwa dla samochodu, który z każdej strony jest rasowym sedanem. Francuzi wyjaśniają, że ma ona odzwierciedlać charakter nowego modelu – to propozycja dla ludzi, którzy szukają czegoś ciekawego i chcą się wyróżniać na drodze.

Renault podkreśla, że to zupełnie nowe auto, projektowane równolegle z hatchbackiem, ale trudno nie oprzeć się wrażeniu, że to po prostu pomniejszona wersja Talismana. „Mały Talisman” – to pierwsze skojarzenie, jakie mamy, patrząc na sedana. Nie jest to zarzut z mojej strony, wręcz przeciwnie! Talismana uważam za najładniejszego przedstawiciela klasy średniej (obok Mazdy 6), a GrandCoupe prezentuje się równie dobrze. Oryginalny wygląd to bardzo mocna strona francuskiego sedana. Także wymiary przybliżają Megane do starszego brata. Jak na kompakt, to naprawdę spore auto – GrandCoupe mierzy bowiem aż 4 632 mm długości i 2 711 mm rozstawu osi. Bagażnik pomieści 550 litrów.

Renault Megane GrandCoupeRenault Megane GrandCoupe fot. Filip Trusz

We wnętrzu nie ma co spodziewać się rewolucji. Jest identyczne jak w hatchbacku. To projekt, który po raz pierwszy zobaczyliśmy w Espace, a Renault konsekwentnie wprowadza go do kolejnych odświeżonych modeli. Kabina jest schludna, minimalistyczna i elegancka, co podkreślają nastrojowe oświetlenie ambient oraz aluminiowe akcenty. Również jakość wykorzystanych materiałów i ich spasowanie zasługują na uznanie.

Miałem wątpliwości co do wielkiego tabletu-ekranu (8,7 cala), ale reaguje na dotyk bardzo szybko, a obsługa jest intuicyjna. Z jego poziomu sterujemy większością funkcji auta. Renault – na szczęście - nie uległo dotykowemu szaleństwu i zostawiło na desce rozdzielczej kilka przycisków i pokręteł.

Na pokładzie nie zabrakło niczego. Są wygodne fotele z masażem, asystenci kierowcy, kamera cofania, system wyboru trybu jazdy Multi Sense (dostosowuje parametry auta do naszych preferencji), skórzana tapicerka, nowoczesny system multimedialny R-Link 2, nawigacja czy przezierny wyświetlacz HUD. Podczas dwudniowych jazd nie spodobały mi się tylko dwie rzeczy – uchwyty na kubki są zbyt płytkie (podczas ostrzejszego zakrętu butelka się przewraca), a nawigacji zdarza się zgubić.

Renault Megane GrandCoupeRenault Megane GrandCoupe fot. Filip Trusz

Najmocniejszy turbodiesel (1.6 dCi o mocy 130 KM), który pracował pod maską testowanego egzemplarza, jest parowany tylko z 6-biegowym manualem. Skrzynia jest precyzyjna i przyjemna w użytkowaniu. Również o silniku nie można powiedzieć niczego złego – pracuje cicho i zapewnia odpowiednią dynamikę. Oczywiście nie ma mowy o sportowych wrażeniach (10,5 sek. do setki), ale podczas jazdy po mieście i w trasie Megane sprawuje się jak należy. W dodatku jest bardzo oszczędne. Producent podaje, że 1.6 dCi 130 zużywa średnio 4 litry na 100 km, trzeba się jednak liczyć z wynikami o 1/1,5 l wyższymi, co i tak jest bardzo zadowalającym wynikiem. Również samo prowadzenie, reakcja na ruchy kierownicy, wchodzenie w zakręty czy tłumienie nierówności stoją w Megane na wysokim poziomie. To bardzo porządne auto. Nie spodziewajcie się po nim niczego nadzwyczajnego, ale GrandCoupe wywiąże się z każdego zadania na mocną czwórkę.

Ceny w Polsce

Podczas prezentacji Renault ujawniło cennik kompaktowego sedana. Wyjściowa kwota to 61 900 złotych za Megane z benzynowym silnikiem SCe (115 KM). Sedan jest więc o 2 tysiące droższy od hatchbacka. GrandCoupe wkracza do dość hermetycznego segmentu. Czekają tam na niego już m.in. Volkswagen Jetta (71 390 zł), Toyota Corolla (66 900 zł), Ford Focus (65 290 zł), Hyundai Elantra (68 900 zł), Honda Civic (72 700 zł) oraz Fiat Tipo (43 200 zł).

Cennik Renault Megane GrandCoupeCennik Renault Megane GrandCoupe Cennik Renault Megane GrandCoupe

Francuzi rozpoczną przyjmowanie zamówień już w listopadzie, a pierwsze auta trafią do klientów jeszcze w grudniu.

Summa Summarum

Ze względu na małą popularność sedanów w Polsce i Europie, Renault Megane GrandCoupe nie podbije rynku. Ma jednak wszystko, aby stać się znaczącym graczem w swojej niszy. Jest świetnie wykonany, bardzo przyjemnie jeździ i oferuje bogate wyposażenie. Dodatkowo, na tle do bólu nudnych konkurentów (tylko Elantra wnosi do segmentu trochę świeżości) wyróżnia się piękną stylistyką.

Gaz

Stylistyka, wykonanie wnętrza, przyjemność z jazdy, silnik, spalanie, ogólne wrażenie

Hamulec

Działanie nawigacji, płytkie uchwyty na kubki

Kompendium

Silnik: Diesel, R4, 1598 cm3
Moc: 130 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 320 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6 biegów
Wymiary (dł./szer./wys.): 4632/1814/1443 mm
Masa własna: 1401 kg
Rozstaw osi: 2711 mm
Objętość bagażnika: 550 l
0-100 km/h: 10,5 s
Prędkość maksymalna: 201 km/h
Zużycie paliwa: 4,0 l/100 km (dane producenta)
Cena: 89 100 zł (wyjściowa testowanego egzemplarza)

Więcej o:
Komentarze (7)
Zupełnie nowe Renault powalczy z VW Jettą
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Łukasz

    Oceniono 13 razy 9

    Bardzo fajny samochód, ładny projekt, wykonanie też chyba dobre. Trzymam kciuki za sukces na rynku, choć... nowe Megane w kombi jest niewiele droższe (coś ok 2 tys) a sporo praktyczniejsze. Cenowo lepiej wypadał Fluence.

  • Gość: Dohc10

    Oceniono 3 razy 3

    Fajny samochód z super diselem pod maską

  • fakej

    Oceniono 9 razy -1

    Sedan rozmiaru compacta to dobra opcja na rynek chiński.

  • Gość: znawca

    Oceniono 18 razy -6

    Nazwać pospolitego sedana Grand Coupe to trzeba mieć tupet. Za dużo wina i ślimaków i im mózgi zgąbcząły od tego :|

  • Gość: hrabia rokokokoko

    Oceniono 22 razy -18

    Sedan turbodizel hahahaha

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX