Ford Focus RS | Test | Mega Hatch

Obcując z tym samochodem, przeszedłem drogę od rozczarowania do fascynacji. Przed wami Focus RS

Pierwszy Focus z dopiskiem RS był szybki, twardy i nieco nieprzewidywalny w prowadzeniu. Drugą generację ugrzeczniono, jednak rekompensował to silnik o mocy 305 KM, który dał Focusowi tytuł najmocniejszego przednionapędowego kompaktu. Dodatkowo wyglądał, jakby właśnie zjechał z trasy rajdu, co bardzo przypadło do gustu odbiorcom. Obecnie dostępna jest trzecia generacja tego kultowego już samochodu. O najmocniejszym seryjnym Focusie można powiedzieć dużo, ale z całą pewnością nie to, że jest to przeciętny kompakt. Agresywna stylistyka, potężny przedni zderzak, poszerzone nadkola, słusznych rozmiarów spojler na pokrywie bagażnika i dyfuzor z dwiema końcówkami układu wydechowego - już na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia z nieprzeciętnym samochodem.

Po otwarciu drzwi w oczy rzucają się kubełkowe (opcjonalne, cena - 6 tys.zł) fotele sygnowane logo Recaro. Siedzi się w nich wygodnie, a mocno wyprofilowane boki doskonale podtrzymują ciało w zakrętach. Materiały są niezłej jakości, a ich spasowanie sugeruje, że za kilka lat wszystko będzie działać jak należy. Koło kierownicy dobrze leży w dłoniach, a większość przycisków jest tam, gdzie się ich spodziewacie. Może poza tym odpowiedzialnym za pracę adaptacyjnego zawieszenia. Wady? Po pierwsze, fotele zamocowano kilka centymetrów za wysoko. Po drugie, skok lewarka skrzyni biegów mógłby być krótszy, a samo jego prowadzenie bardziej precyzyjne. Po trzecie, czcionka zegarów jest mało interesująca, a upchanie zbyt dużej liczby cyfr na prędkościomierzu sprawia, że jest średnio czytelny. Po czwarte, nad konsolą środkową umieszczono trzy dodatkowe wskaźniki, z których najważniejszy informuje o ciśnieniu doładowania. Wyglądają trochę tak, jakby ktoś zamocował je tam "na siłę", bo potrzebował sportowego akcentu we wnętrzu.

Ford Focus RSFord Focus RS Fot. Michał Dek

Pod maską RS-a pracuje czterocylindrowa jednostka o pojemności 2,3 l. Wspomagana sprężarką rozwija 350 KM. Maksymalny moment obrotowy (470 Nm) dostępny jest w zakresie 2000-4500 obr/min. Według danych producenta pierwsza setka pojawi się na liczniku po zaledwie 4,7 sekundy. Jest to wynik bezdyskusyjnie osiągalny. Wystarczy zgrać odpowiednio pracę sprzęgła, gazu, skrzyni biegów oraz zastosować procedurę startową. Prędkość maksymalna wynosi 266 km/h, co pozwala zostawić wszystkie "amgi" i "emki" daleko w tyle.

Silnik Focusa to jedna z lepszych jednostek dostępnych na rynku. Zamontowana w Mustangu wygląda, jakby była z innej bajki, natomiast w Focusie sprawdza się fantastycznie. Po odpaleniu kompletnie nie zdradza swojego potencjału, wystarczy wcisnąć gaz, by pokazała swoje szalone oblicze. Z niesamowitą chęcią wkręca się na obroty, wydobywając z siebie odgłosy wywołujące na twarzy szeroki uśmiech. Im wyżej kręcimy silnik, tym spektrum dźwięków staję się szersze. Wystarczy zdjąć nogę z gazu, by Focus zaczął strzelać jak rajdówka lub wcisnąć go w podłogę, by zaczął drzeć się na całą okolicę.

Nieważne jakim samochodem do tej pory jeździliście. Zapomnijcie o wszystkim, co znacie. A45 AMG? RS3? Wszystko to blednie przy RS-ie. Owszem, może będą trochę szybsze, trochę lepiej wykonane, i na mieście poziom prestiżu jest trochę większy, jednak pod względem szaleństwa i dawania radości z jazdy będą jak młotek - skuteczne, ale kompletnie bez polotu. Natomiast topowy Focus jest jak jazda na kolejce górskiej. RS nie jest samochodem do robienia najlepszego czasu na torze, choć jeśli trzeba, taki też będzie. On ma za zadnie robić pewne rzeczy nie efektywnie, a efektownie. Jest precyzyjny w prowadzeniu i niezwykle neutralny. Zawieszenie Forda rewelacyjnie radzi sobie z nierównościami i daje pewność prowadzenia, jednak nie pozwala zapomnieć, że siedzimy w bardzo szybkim samochodzie. Układ kierowniczy jest bezpośredni, dając kierowcy dokładne informacje o tym, co dzieje się z kołami.

Poznaj historię wszystkich generacji Forda Focusa RS

Ten samochód pompuje w żyły kierowcy potężną dawkę endorfin. Siła odśrodkowa wbija w fotel. Mocne dodanie gazu i już jesteś gdzieś w okolicach horyzontu. Hamowanie, przyspieszanie, hamowanie... i tak bez końca. W tym samochodzie to się nie nudzi. Focus nie jest po prostu dobry. On uzależnia z każdym przejechanym kilometrem. Możemy odpychać się "czterema łapami", wychodząc z zakrętu w delikatnym poślizgu, lub pokonywać je z prędkością, która wydaje się być nierozsądna. Focus cały czas kusi, by sprawdzać, czy dany zakręt można przejechać jeszcze szybciej, by sprawdzić, gdzie jest granica samochodu, a gdzie granica zdrowego rozsądku.

Podstawowa wersja Focusa RS kosztuje 151 790 zł. Mercedes A45 AMG (381 KM, 4,6 s 0-100km/h) to wydatek 188 200 zł, Audi RS3 (367 KM, 4,3 s) natomiast VW Golf R (300 KM, 5,1 s) uszczupli wasze konto o 154 930 zł.

Summa Summarum

Na pierwszy rzut oka RS może rozczarować zwyczajnym wnętrzem, jednak przy dłuższym poznaniu okazuje się świetnym kompanem, który każdą podróż może zamienić w niezapomnianą przygodę, a wszystkie jego wady schodzą na dalszy plan. Powiecie, że wszyscy zachwycają się RS-em, bo ma 350 KM, napęd na cztery koła oraz tryb umożliwiający pokonywanie zakrętów "bardzo bokiem". Powiecie, że nie może być tak dobry, jak wszyscy mówią, ale muszę was rozczarować... jest. To samochód stworzony przez  maniaków dla maniaków. Jest dedykowany kierowcy. Jego podstawowe zadanie to dawać radość z jazdy i wywiązuje się z niego znakomicie. Focusa RS gorąco polecam wszystkim, którzy mają wolno leżące 160 tys. zł i odrobinę szczęścia, by wstrzelić się w długą kolejkę chętnych. Nie będziecie żałować ani jednej wydanej złotówki.

Ford Focus RS | Kompendium

Silnik: benzynowy, R4 Turbo, 2264 cm3
Moc: 350 KM przy 6000 obr./min
Moment obr.: 470 Nm przy 2000-4500 obr./min
Skrzynia biegów: manualna
Wymiary (dł./szer./wys.): 4389/1823/1471 mm                                                                 Masa własna: 1600 kg
Rozstaw osi: 2648 mm
0-100 km/h: 4,7 s
Prędkość maksymalna: 266 km/h
Zużycie paliwa: 7,7 l/100 km (dane producenta)
Cena: 151 790 zł

Więcej o:
Copyright © Agora SA