Volkswagen Golf 2.0 TDI | Test długodystansowy, cz. VI | Bezpieczeństwo

Współczesne samochody wyposażone są w mnóstwo systemów ułatwiających życie kierowcy, ale również wpływających na poprawę bezpieczeństwa. Co w tej kwestii ma do zaoferowania nasz długodystansowy Volkswagen Golf?

Siódma generacja Volkswagena Golfa debiutująca na rynku w 2012 roku uzyskała w testach zderzeniowych Euro NCAP najwyższy ogólny wynik pięciu gwiazdek. Przyjrzyjmy się jak wyglądają rezultaty w poszczególnych kategoriach.

W zakresie ochrony pasażerów siedzących z przodu uzyskał 94% możliwych punktów. Równie wysoko oceniono poziom ochrony dzieci - 89%. Auto poprawnie wypadło podczas kolizji z pieszym - 65%. Wyposażenie poprawiające bezpieczeństwo eksperci organizacji ocenili na 71%. Golf standardowo wyposażony jest w systemy ABS, ESP - system stabilizacji toru jazdy wraz z ASR, ABS, EDS, MSR, poduszki czołowe i boczne kierowcy oraz pasażera, poduszkę kolanową kierowcy, a także kurtyny powietrzne. Ponadto kompakt z Wolfsburga wyróżniono za opcjonalne systemy bezpieczeństwa czynnego, takie jak: funkcja awaryjnego hamowania (Front Assistant), asystent pasa ruchu (Lane Assist), hamulec antykolizyjny (Multicollision Brake) czy funkcja wykrywania zmęczenia (Driver Activity Assistant). Większość systemów, w które wyposażono naszego Golfa, współpracuje z kamerą zamontowaną w obudowie lusterka wstecznego oraz z radarem umieszczonym w zderzaku. Kamera cały czas monitoruje drogę, przesyłając informacje do takich systemów jak: Lane Assistant, Intelligent Light Assistant oraz funkcję rozpoznawania znaków drogowych. Poniżej krótki opis kilku interesujących systemów:

Front Assist - kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania. System nie do końca naszym zdaniem przydatny i jednocześnie odrobinę irytujący. Zapobiegać ma kolizjom w mieście. Jednak specyfika ruchu na polskich drogach - jazda zderzak w zderzak czy konieczność dojechania do poprzedzającego pojazdu przed manewrem wyprzedzania sprawia, że system ten stanowi pewne niebezpieczeństwo - potrafi zahamować w najmniej spodziewanym momencie przez co kierowca jadący za nami może znaleźć się w naszym bagażniku. Najbardziej irytujące jest to, że nawet jeśli wyłączymy system w menu pojazdu przy kolejnym uruchomieniu silnika system będzie aktywny.

Zobacz wszystkie części testu długodystansowego: Volkswagen Golf.

Lane Assist - pomaga utrzymać się na wybranym pasie ruchu. Jeżeli kierowca będzie chciał zjechać z pasa, nie używając przy tym kierunkowskazu, funkcja ostrzeże go zapaleniem się kontrolki i lekko skoryguje ruch kierownicą.  System zapobiegnie zmianie pasa jeśli kierowca np. zacznie szukać czegoś w schowku lub pisać SMSa.

Adaptive Cruise Assist - czyli aktywny tempomat, pozwala na zachowanie stałej odległości od pojazdu poprzedzającego. Jest to bardzo przydatne zwłaszcza na autostradach. W razie potrzeby samochód potrafi także samodzielnie przyspieszać lub zwalniać. Wada – nawet najmniejsza zadana odległość jest zbyt duża przez co samochód hamuje niepotrzebnie i zbyt wcześnie.

Parking Assist - system wspomagania parkowania, który potrafi samodzielnie zaparkować

Rozpoznawanie znaków drogowych - kamera zbiera informacje o stojących przy drodze znakach. Informacja o ograniczeniu prędkości wyświetlana jest na ekranie między zegarami jak również na ekranie nawigacji.

Multi Collision Brake -  system nagrodzony przez ADAC w kategorii innowacje. Jest to system, który wykrywa uderzenia w tył lub uderzenia przednie np. w barierę energochłonną i automatycznie wyhamowuje samochód do prędkości 10 km co ogranicza dalsze niebezpieczne zdarzenia takie jak np. uderzenie w inny samochód. 

Pre Crash - który elektrycznie napina pasy bezpieczeństwa podczas awaryjnego hamowania, oraz domyka przednie szyby  pozostawiając szczelinę 10mm. Najważniejszą zaletą tego systemu jest skutecznie zabezpieczenie wnętrza tak żeby pozostałe systemy mogły chronić w optymalny sposób. 

Na poprawę bezpieczeństwa wpływają również takie dodatki jak: biksenonowe reflektory podążające za ruchem kierownicy, światła do jazdy dziennej LED, aktywne doświetlanie zakrętów, Blind Spot (monitorowanie martwego pola) czy elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS.

Jak widać na przykładzie tych systemów Volkswagen Golf to nowoczesne auto. Póki co nie zawiódł nas ani razu, a my mamy nadzieję, że nie sprawdzimy na własnej skórze, jak bardzo jest bezpieczny.

Więcej o:
Copyright © Agora SA