Skoda Octavia 1.4 TSI LPG | Pierwsza jazda | Tanio i dynamicznie

Dla tych, którzy chcą mieć nowy, rodzinny samochód z instalacją gazową i gwarancją producenta, albo po prostu nie lubią diesli, Skoda wprowadza do oferty Octavię ze 150-konnym silnikiem 1.4 TSI zasilanym LPG

Popularność autogazu nie słabnie - obecnie liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów zasilanych LPG wynosi około 3 mln. Jeśli odliczyć "martwe dusze" i założyć, że łącznie po polskich drogach jeździ od 12 do 15 mln aut, daje to udział na poziomie 20-25%. I nic dziwnego: od dłuższego czasu 1 litr gazu kosztuje mniej niż 2 zł, podczas gdy cena 1 litra "bezołowiówki" waha się pomiędzy 4 a 5 zł. Czysta oszczędność.

"Gazowaniu" sprzyjają zresztą coraz nowocześniejsze instalacje. Samochody z LPG nie wymagają już "specjalnej troski", dynamiką praktycznie nie odstają od swoich benzynowych odpowiedników, a i zużyciem paliwa niewiele je przewyższają. Producenci instalacji poradzili sobie nawet z powszechnym ostatnio trendem stosowania w silnikach bezpośredniego wtrysku paliwa, a producenci samochodów ufają im na tyle, że w wybranych modelach LPG oferują jako fabryczną opcję.

Skoda ma na tym polu duże doświadczenie - od 10 lat współpracuje z włoską firmą Landi Renzo. W tym czasie na polski rynek trafiło ponad 33,5 tys. nowych Skód z instalacjami LPG. Do niedawna ich oferta obejmowała tańsze Fabie i Rapidy z jednostkami wolnossącymi oraz 1.2 TSI, a teraz wzbogaca się też o większą i mocniejszą Octavię 1.4 TSI (150 KM).

Skoda Octavia 1.4 TSI LPGSkoda Octavia 1.4 TSI LPG Fot. Michał Dek

1,4-litrowy silnik Octavii zapewnia bardzo przyzwoite osiągi (od 0 do 100 km/h w mniej niż 8 s), jest cichy i elastyczny, a do współpracy ma precyzyjną 6-biegową skrzynię (przekładnia DSG nie jest dostępna). Na co dzień praktycznie nie czuć, że jest zasilany LPG: przełączanie z benzyny na gaz następuje automatycznie i niepostrzeżenie, a wskazówka obrotomierza bez wahania zmierza w stronę czerwonego pola. Nawet gwałtowna redukcja z szóstego na trzeci bieg nie powoduje "krztuszenia się" czy przerw w dostawie siły napędowej. W zamian silnik spala jednak nie tylko gaz: aby chłodzić wtryskiwacze benzyny (nagrzewają się z powodu bezczynności), zużywa również pewne ilości "bezołowiówki". Tym więcej, im wyższe obroty - przy spokojnej jeździe około 7-15% całkowitego zużycia paliwa, ale przy agresywnej może być to nawet 100%. Średnio na testowej trasie, w większości wiodącej drogami pozamiejskimi i wymagającej dynamicznych podjazdów, Octavia w przybliżeniu spaliła sensowną ilość 8 l gazu i 1 l benzyny na 100 km. Przy niespełna 40-litrowym zbiorniku gazu pozwala to pokonać około 400 km.

Instalacje Landi Renzo nazywane są "fabrycznymi", ale za ich montaż odpowiadają dilerzy Skody. Modele z LPG można serwisować w niemal wszystkich autoryzowanych serwisach, a instalacje są objęte fabryczną 2-letnią gwarancją mechaniczną. Przeglądy odbywają się co 15 tys. km. Aby dodatkowo zagwarantować czystość wtryskiwaczy, co 5 tys. km do zbiornika trzeba wlać butelkę specjalnego środka (60 zł).

Summa summarum

Wrodzone zalety Octavii - funkcjonalne, przepastne wnętrze i bagażnik, dopracowaną ergonomię, przyzwoitą jakość wykończenia oraz udane nastawy zawieszenia i układu kierowniczego - można teraz połączyć z tańszą eksploatacją na LPG. Jedyna poważna wada to cena instalacji: 5990 zł. Aby ją "odjeździć", trzeba pokonać ponad 30 tys. km. W przypadku Fabii i Rapida z jednostkami 1.2 TSI instalacje LPG są sporo tańsze (2600-3150 zł).

Gaz

Wszystkie zalety benzynowej Octavii plus niższe koszty paliwa

Hamulec

Instalacja jest montowana w serwisie, a nie w fabryce, więc komputer pokładowy nie podaje zużycia autogazu, agresywna jazda zwiększa zużycie benzyny, dość wysoka cena instalacji

Skoda Octavia 1.4 TSI | Kompendium

Silnik: Benzynowy, 1395 cm3
Moc: 150 KM przy 5000 obr./min
Moment obr.: 250 Nm przy 1500-3500 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
Wymiary (dł./szer./wys.): 4659/1814/1461 mm
Masa własna: 1180 kg
Rozstaw osi: 2686 mm
0-100 km/h: 8,1 s
Prędkość maksymalna: 219 km/h
Cena: od 74 470 zł

Więcej o:
Copyright © Agora SA