Skoda Octavia 1.4 TSI LPG | Pierwsza jazda | Tanio i dynamicznie

Dla tych, którzy chcą mieć nowy, rodzinny samochód z instalacją gazową i gwarancją producenta, albo po prostu nie lubią diesli, Skoda wprowadza do oferty Octavię ze 150-konnym silnikiem 1.4 TSI zasilanym LPG

Popularność autogazu nie słabnie - obecnie liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów zasilanych LPG wynosi około 3 mln. Jeśli odliczyć "martwe dusze" i założyć, że łącznie po polskich drogach jeździ od 12 do 15 mln aut, daje to udział na poziomie 20-25%. I nic dziwnego: od dłuższego czasu 1 litr gazu kosztuje mniej niż 2 zł, podczas gdy cena 1 litra "bezołowiówki" waha się pomiędzy 4 a 5 zł. Czysta oszczędność.

"Gazowaniu" sprzyjają zresztą coraz nowocześniejsze instalacje. Samochody z LPG nie wymagają już "specjalnej troski", dynamiką praktycznie nie odstają od swoich benzynowych odpowiedników, a i zużyciem paliwa niewiele je przewyższają. Producenci instalacji poradzili sobie nawet z powszechnym ostatnio trendem stosowania w silnikach bezpośredniego wtrysku paliwa, a producenci samochodów ufają im na tyle, że w wybranych modelach LPG oferują jako fabryczną opcję.

Skoda ma na tym polu duże doświadczenie - od 10 lat współpracuje z włoską firmą Landi Renzo. W tym czasie na polski rynek trafiło ponad 33,5 tys. nowych Skód z instalacjami LPG. Do niedawna ich oferta obejmowała tańsze Fabie i Rapidy z jednostkami wolnossącymi oraz 1.2 TSI, a teraz wzbogaca się też o większą i mocniejszą Octavię 1.4 TSI (150 KM).

Skoda Octavia 1.4 TSI LPGSkoda Octavia 1.4 TSI LPG Fot. Michał Dek

1,4-litrowy silnik Octavii zapewnia bardzo przyzwoite osiągi (od 0 do 100 km/h w mniej niż 8 s), jest cichy i elastyczny, a do współpracy ma precyzyjną 6-biegową skrzynię (przekładnia DSG nie jest dostępna). Na co dzień praktycznie nie czuć, że jest zasilany LPG: przełączanie z benzyny na gaz następuje automatycznie i niepostrzeżenie, a wskazówka obrotomierza bez wahania zmierza w stronę czerwonego pola. Nawet gwałtowna redukcja z szóstego na trzeci bieg nie powoduje "krztuszenia się" czy przerw w dostawie siły napędowej. W zamian silnik spala jednak nie tylko gaz: aby chłodzić wtryskiwacze benzyny (nagrzewają się z powodu bezczynności), zużywa również pewne ilości "bezołowiówki". Tym więcej, im wyższe obroty - przy spokojnej jeździe około 7-15% całkowitego zużycia paliwa, ale przy agresywnej może być to nawet 100%. Średnio na testowej trasie, w większości wiodącej drogami pozamiejskimi i wymagającej dynamicznych podjazdów, Octavia w przybliżeniu spaliła sensowną ilość 8 l gazu i 1 l benzyny na 100 km. Przy niespełna 40-litrowym zbiorniku gazu pozwala to pokonać około 400 km.

Instalacje Landi Renzo nazywane są "fabrycznymi", ale za ich montaż odpowiadają dilerzy Skody. Modele z LPG można serwisować w niemal wszystkich autoryzowanych serwisach, a instalacje są objęte fabryczną 2-letnią gwarancją mechaniczną. Przeglądy odbywają się co 15 tys. km. Aby dodatkowo zagwarantować czystość wtryskiwaczy, co 5 tys. km do zbiornika trzeba wlać butelkę specjalnego środka (60 zł).

Summa summarum

Wrodzone zalety Octavii - funkcjonalne, przepastne wnętrze i bagażnik, dopracowaną ergonomię, przyzwoitą jakość wykończenia oraz udane nastawy zawieszenia i układu kierowniczego - można teraz połączyć z tańszą eksploatacją na LPG. Jedyna poważna wada to cena instalacji: 5990 zł. Aby ją "odjeździć", trzeba pokonać ponad 30 tys. km. W przypadku Fabii i Rapida z jednostkami 1.2 TSI instalacje LPG są sporo tańsze (2600-3150 zł).

Gaz

Wszystkie zalety benzynowej Octavii plus niższe koszty paliwa

Hamulec

Instalacja jest montowana w serwisie, a nie w fabryce, więc komputer pokładowy nie podaje zużycia autogazu, agresywna jazda zwiększa zużycie benzyny, dość wysoka cena instalacji

Skoda Octavia 1.4 TSI | Kompendium

Silnik: Benzynowy, 1395 cm3
Moc: 150 KM przy 5000 obr./min
Moment obr.: 250 Nm przy 1500-3500 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
Wymiary (dł./szer./wys.): 4659/1814/1461 mm
Masa własna: 1180 kg
Rozstaw osi: 2686 mm
0-100 km/h: 8,1 s
Prędkość maksymalna: 219 km/h
Cena: od 74 470 zł

Więcej o:
Komentarze (22)
Nowa Skoda Octavia z LPG - warto czy nie?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • liczbynieklamia

    Oceniono 13 razy 7

    Do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny powinno zakładać się wyłącznie instalacje z bezpośrednim wtryskiem gazu. Wszystko inne to proteza, jak popularne kiedyś montowanie instalacji mieszalnikowych do silników z wtryskiem - tak jak wtedy montowało się klapki przeciwwybuchowe, tak dziś robi się dotryski benzyny (które czynią opłacalność instalacji bardzo wątpliwą). Jeśli miałbym "gazować" TSI, to zdecydowanie wolałbym instalację VI generacji Prinsa niż dilerskie Landi Renzo IV generacji.

  • Gość: suomi 319

    Oceniono 8 razy 6

    Przykład : Skoda RAPID 1,2 TSI z LPG
    Przegląd po 15 tys kosztuje ok 700 PLN, po 30 tys - 1400 PLN , pod 45 tys znowu ok 700 PLN , po 60 tys - 1400 PLN , czyli po 60 tys zapłacimy za same przeglądy w ASO 4200 tys samochód Z LPG , w przypadku samochodu z bez instalacji pierwszy przegląd jest po 30 tys - koszt ok 700 PLN drugi po 60 tys koszt 1400 PLN , suma 2100 PLN do 4200 PLN , Sumując koszty Rapida z LPG licząc tylko do momentu przejechania 60 tys km ,
    2500 PLN - koszt instalacji
    2100 PLN - różnica na przeglądach w ASO
    380 PLN - różnica kosztów związanych badaniami technicznymi
    Suma kosztów : - 4980 PLN ,

    Zakładając że robimy średnio 17 tys rocznie . Obecne ceny benzyny - 4,5 PLN, Gazu 2,00 PLN . Zakładam średnie spalanie / 100 km skody z LPG 8 L gazu + 1 L benzyny = około 20 PLN , koszt gazu + benzyny wydany na przejechanie 60 tys km - 12000 PLN , średnie spalanie samochodu / 100 km bez LPG ok 7 L . koszt przejechania 100 km = około 32 PLN, koszt samej benzyny potrzebnej do przejechania 60 tys km - 19200 PLN .
    . Wniosek : po przejechaniu 60 tys km skoda z LPG zaoszczędzi 2220 PLN , wynik przemawia za LPG . oczywiście zakładając, że nie będzie po drodze jakiś dodatkowych usterek szczególnie w okresie pogwarancyjnym , ceny paliwa będą się kształtować na podobnym poziomie. Ale 2200 PLN / 60 tys km daje oszczędność tylko 3,66 PLN na 100 km a to już dupy nie urywa.

  • fakej

    Oceniono 18 razy 6

    Trrzeba przyznać, że 8.1s od 0-100km/h i Vmax 219km/h na LPG za niecałe 75 tysia to jest spoko (czytaj konkurencja podobnego zestawu parametrów nie oferuje).

  • hiszpan25

    Oceniono 14 razy 4

    ciekawe do jakiego przebiegu bedzie tak tanio? kiedy zaczna sie klopoty techniczne wymagajace drogiego serwisu? w tescie takiej Skody tyle, ze bez LPG po 35000km dziennikarze GW musieli dolac LITR oleju... czyli jak dla mnie ten silnik to zlom...

  • Paweł Studniak

    Oceniono 2 razy 2

    mam 3 miesięczną octavię 1.4 tsi 150 km auto po przełączeniu na gaz szarpie i nie da się jechać. byłem w serwisie i robili regulację.... auto po regulacji przejedzie ma 200 km i problem wraca. instalacja kosztowała 6000 pln. zbliża mi się pierwszy przegląd 15 tys z czego ok 800 km przejechałem na lpg. GDZIE TU OSZCZĘDNOŚĆ? KIEDY MI SIĘ TO MA ZWRÓCIĆ ? DLA CZEGO MAM PŁACIĆ ZA DROGI SERWIS DODATKI DO PALIWA I NIEUŻYWANE FILTRY OD GAZU ????? trafiła mi się porażka z tym Lpg ale autko super poza tą lampką EPC co świeci albo mryga :)

  • Gość: Paweł

    Oceniono 1 raz 1

    Ja mam Octavię z instalacją BRC i jestem megazadowolony.

  • Gość: Szefszfów.

    0

    A jak jest z przywilejami kierowców-gazowców? Czy tak , jak w innych krajach mają zniżki w OC, podatkach, cenach aut? Czy mogą wjeżdżać np. do parku narodowego, do centrów miast, do zielonych stref, itp? Np, w Norwegii ceny aut hybrydowych i elektryczny spadły po regulacjach podatkowych tak, że niektóre są tańsze niż w Polsce,

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX