Mercedes GLA 250 4Matic | Test długodystansowy cz. I | Crossover premium

Na nasz redakcyjny parking przyjechał najmniejszy SUV Mercedesa - model GLA. Przez najbliższe kilka miesięcy sprawdzimy, co potrafi ten kompaktowy crossover klasy premium

Samochód: Mercedes GLA 250 4Matic

Aktualny przebieg: 245 km

Problemy: brak

Powód testu: Sprawdzamy, co potrafi modny crossover klasy premium

Crossovery – zwłaszcza te typowo miejskie i nie nadające się do jazdy w trudnym terenie – robią ostatnio zawrotną karierę. Mercedes GLA, a więc napompowana, lekko podwyższona klasa A idealnie wpisuje się w ten trend. Czy takie samochody mają w ogóle sens? Czy warto dopłacić parę tysięcy, żeby przemienić kompakt klasy premium w modnego crossovera? Postanowiliśmy to sprawdzić. W kolejnych częściach naszego testu długodystansowego weźmiemy GLA pod lupę. W każdym odcinku dokładnie przebadamy inny aspekt auta – od stylistyki, przez wnętrze, spalanie i właściwości jezdne po wyposażenie, ceny oraz opcje finansowania.

Mercedes GLA 250 4MaticMercedes GLA 250 4Matic fot. Michał Dek

Nasz Mercedes | GLA 250 4Matic

Pod maską naszego Mercedesa pracuje dwulitrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 211 KM i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Motor współpracuje z 7-biegowym automatem, a moc przekazywana jest na koła obydwu osi (napęd 4Matic). To topowa odmiana kompaktowego Mercedesa. Osiągi? Pierwsza setka w 7,1 sekundy i 230 km/h prędkości maksymalnej. Szybsze jest tylko GLA 45 AMG 4Matic, ale to już nie jest zwykły Mercedes, a wersja w której palce maczali spece od prędkości z AMG. Osiągi naszego crossovera robią wrażenie. Co ciekawe, Mercedes twierdzi, że 211-konne GLA pali tylko 6,5 litra na 100 km. Sprawdzimy to!

Mercedes GLA to chyba jeden z najlepiej wyglądających crossoverów na rynku. Piękne, dynamiczne linie testowanego egzemplarza podkreśla rzucający się w oczy lakier Czerwień Jupitera. Już zwykłe GLA wygląda dobrze, ale nasze zostało jeszcze wyposażone w pakiet AMG, 19-calowe felgi AMG, czarne błyszczące relingi i karbonowe lusterka.

Zgodnie z nową nomenklaturą Mercedesa przedrostek GL oznacza wszelkiej maści crossovery i SUV-y rodem ze Stuttgartu. GLA to najmniejszy przedstawiciel rodziny

Jak na Mercedesa przystało, crossover jest bardzo bogato wyposażony. Czarna, skórzana tapicerka Red Cut i pakiet AMG Exclusive sprawiają, że w środku czujemy się jak w luksusowym aucie - Mercedes GLA to przedstawiciel klasy premium pełną gębą. Ponadto, nasze GLA ma na pokładzie kilka bajerów. To m.in. kamera cofania, asystenci kierowcy, klimatyzacja automatyczna Thermotronic, panoramiczny dach, nawigacja satelitarna, Apple CarPlay, system multimedialny COMAND Online z łącznością z Internetem, audio Harman/Kardon czy aktywny asystent parkowania Parktronic. Wnętrzu i systemom przyjrzymy się oczywiście dokładniej w jednym z kolejnych odcinków. Tak bogate wyposażenie pozwoli nam sprawdzić do czego warto dopłacić, a co jest zbędnym i drogim dodatkiem.

Mercedes GLA 250 4MaticMercedes GLA 250 4Matic fot. Michał Dek

W drogę!

Koniec wstępu - rozpoczynamy test. Czas sprawdzić, co potrafi i co ma do zaoferowania rasowy crossover klasy premium. Mercedes GLA 250 4Matic nie będzie miał z nami łatwo. Przetestujemy go w wiecznie zakorkowanej Warszawie, zjeździmy pół Polski, a w planach mamy też kilka dłuższych, zagranicznych wypadów. Naszego Mercedesa zabierzemy również na Nurburgring – Zielone Piekło najlepiej zweryfikuje czy stylistyczne dodatki AMG nie są tu na wyrost.

Ruszamy w drogę.

Kompendium | Mercedes GLA 250 4Matic

Silnik: Benzyna, R4, 1991 cm3
Moc: 211 KM przy 5500 obr./min
Moment obr.: 350 Nm od 1200 do 4000 obr./min
Skrzynia biegów: automat, 7 przełożeń
Napęd: na cztery koła
Wymiary: 4417x1804x1494 mm
Rozstaw osi: 2699 mm
Pojemność bagażnika: 421/836 l
Śr. zużycie paliwa: 6,5 l/100 km (podawane przez producenta)
0-100 km/h: 7,1 sek.
Prędkość maksymalna: 230 km/h

Więcej o:
Komentarze (49)
Mercedes GLA 250 4Matic | Test długodystansowy cz. I | Crossover premium
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Rysi@k

    Oceniono 16 razy 12

    Panel nawigacyjny z joysticem w Mercedesach to wielka porażka. System nawigacji Garmin Map Pilot Audio20 sprzedawany w nowych samochodach z nieaktualną mapą z przed kilku miesięcy to kompromitacja dla Mercedesa..Obecna mapa V 6.0 wprowadzona w czerwcu 2016 roku to stan dróg w Polsce z III kwartału 2015 r. Stanowczo odradzam wszystkim zakupu nawigacji którą Mercedes aktualizuje raz do roku. Przy okazji w mieście pali nie mniej jak 10 l i nic się nie da zrobić. Ogólnie fajne autko przejechałem 10 tyś km bez problemów na razie

  • Gość: kamil s.

    Oceniono 22 razy 12

    Mam ten model, tylko bez 4Matic. Auto jeździ bez problemów, nieźle przyspiesza, jest niewielkie gabarytowo co przydaje się w mieście, a na upartego uda się spakować rodzinę z bagażami i pojechać gdzieś dalej. Zużycie na poziomie 6,5 l/100 to mrzonka, ale zaniżone dane podaje chyba większość producentów. Generalnie polecam.

  • Gość: money

    Oceniono 6 razy 4

    ten patent z tabletem jest straszny.Podobno na zyczenie można go przerobić,zeby dal się klasc w strone szyby na plasko,ale nie wiem,czy można od razu taki zamowic.Poza tym cena jak zwykle i nigdy u nas to nie będzie auto popularne,co ma tez swój plus

  • Gość: husky

    Oceniono 1 raz 1

    Odbieram za 2 tyg - oczywiście w wersji 250 4matic (inna nie ma sensu). Powiem tak - dużo się w testach pisze a to o nadwoziu, a to o osiągach, a to cenie, że 170-190 tys za średniowypasiony compact-suv to za dużo etc. Natomiast nikt nie pisze o innych kosztach i o konkurencji. W Mesiu dostałem genialne finansowanie, 4 lata gwarancji, tani pakiet serwisowy, i mogę sobie wybrać do samochodu co chce, a nie tak jak w samochodach japońskich "sztywna kompletacja" wyposażenia. Poza tym koszt serwisów i ogólny koszt utrzymania - najniższy w premium. Do tego taka "siermiężna" solidność wykonania a nie papierowe blachy ;-) Dlatego Mercedes w grupie SUV (powiedzmy że rozważałem tylko Lexa, bmw, audi, jeep'a, mazde i subaru) jest dużo lepszy od konkurencji. Może jeszcze Audi prezentuje dobry poziom - ale tam ceny są już kompletnie z ....kosmosu.

  • Gość: Rysi@k

    0

    Już 30 tyś przebiegu usterki zero. Uwagi te co kiedyś tablet porażka zasłania wskaźniki parkomatów które sygnalizują dźwiękowo zbliżenie na czerwonym to czasami już się siedzi na kimś. Pali 10 po mieście aktualizacja map do nawigacji się poprawiła ale jest drogo kartę można kupić od 700 zł. Joystick nieporęczny powinna być możliwość dotykowej obsługi. Auto poręczne żwawe, miejsca w środku w sam raz. Jak zmienią panel nawigacyjny to polecę to auto każdemu. Wersja GLA 250 4matic offroad bez problemów z dziurami i krawężnikami

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX