Audi Q3 Sporback - SUV w sportowym wydaniu

Audi nazywa je pierwszym crossoverem w swojej historii, bo łączy w sobie cechy bardzo wielu samochodów. Praktyczny jak SUV, zwinny jak hot hatch, nowoczesny jak luksusowe auto klasy wyższej. Poznajcie Audi Q3 Sportback.

Projektanci Audi to mistrzowie proporcji, co najlepiej udowodnili, projektując pierwszego SUV-a coupe w historii marki – model Q8. Elegancki, wyraźnie sportowy, nieprzerysowany nawet w jednym detalu (a to cecha charakterystyczna tego typu samochodów). Flagowy SUV Audi był zapowiedzią nowej rodziny modelowej. Jej najmłodszym członkiem jest Q3 Sportback. To połączenie mocnego wyglądu i wszechstronności SUV-a ze sportową elegancją i zwinnością prowadzenia coupé. Choć auto jest tylko o 29 mm niższe i 16 mm dłuższe od zwykłego Q3, różnica w ich odbiorze wizualnym jest diametralna – nie ma wątpliwości, że Sportback ma trafić w gusta kierowców ceniących sportowe doznania.

Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattroAudi Q3 Sportback 45 TFSI quattro fot. Filip Trusz

Pierwszy crossover Audi

Audi nazywa Q3 Sportback pierwszym crossoverem w swojej historii. Powód? Uniwersalny charakter tego modelu. Standardowo wyposażony on jest w sportowo-bezpośredni progresywny układ kierowniczy posiadający ogromne zalety związane z uzyskiwaniem przełożenia zależnego od kąta skrętu kierownicy. W miarę jak rośnie wartość kąta skrętu kół, przełożenie staje się coraz bardziej bezpośrednie, co ułatwia prowadzenie w ruchu miejskim lub podczas wyprzedzania.

W ciasnych zakrętach Audi Q3 Sportback prowadzi się bardzo dynamicznie, zwłaszcza kiedy wyposażone jest w sportowe zawieszenie, które bez dopłaty wybrać można alternatywnie do zawieszenia standardowego. Na życzenie dostępne jest zawieszenie z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia.

Audi Q3 Sportback można dopasować do swoich preferencji przyciskiem wyboru trybu jazdy Audi drive select. Trybów jest sześć. Każdy z własną charakterystyką pracy silnika, skrzyni biegów, tłumienia nierówności czy mocy wspomagania kierownicy. Oprócz ustawień standardowych dostępne są tryby: komfortowy, dynamiczny i wydajny oraz tryb indywidualny ustalany przez kierowcę. Do jazdy poza drogami utwardzonymi służy tryb offroad. Wsparciem może być tu również opcjonalny system kontroli zjazdu ze wzniesienia.

Audi Q3 SportbackAudi Q3 Sportback fot. Audi

Mnogość wyboru

Bazową wersją Q3 Sportback jest odmiana 35 TFSI, która skrywa pod maską 150-konny silnik benzynowy o pojemności 1,5 l. 1.5 TFSI wyposażone jest w system mild-hybrid (MHEV) bazujący na 48-woltowej, pokładowej instalacji elektrycznej. W codziennym, praktycznym użytkowaniu, układ redukuje spalanie nawet o 0,4 litra paliwa na 100 km. Sercem miękkiej hybrydy jest alternator-rozrusznik (RSG) odzyskujący podczas hamowania do 12 kW mocy i przekazujący ją do kompaktowego akumulatora litowo-jonowego. Jeżeli kierowca przy prędkości pomiędzy 40 a 160 km/h zaczyna hamować, skrzynia przełącza się w tryb jazdy na biegu jałowym albo w tryb żeglowania, w którym silnik automatycznie się wyłącza. W momencie, gdy kierowca ponownie wciśnie pedał gazu, alternator-rozrusznik RSG bezzwłocznie uruchamia silnik. Start&Stop wyłącza jednostkę przy obniżeniu prędkości do 21 km/h.

W ofercie znajduje się też 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 230 KM, standardowo łączony z automatyczną skrzynią biegów S tronic i napędem na cztery koła quattro. Osiągi Q3 Sportback 45 TFSI? 6,5 sekundy do 100 km/h i prędkość maksymalna wynosząca 231 km/h. Sportowe doznania gwarantowane.

Dla zwolenników silników Diesla Audi przygotowało odmiany Q3 Sportback 35 TDI i Q3 Sportback 40 TDI quattro. W pierwszej wysokoprężny motor rozwija 150 KM, a w drugiej – 190 KM.

Imponujące wnętrze

Jakość materiałów wykończeniowych w Q3 Sporback to półka premium. Tworzywa są solidnie spasowane, miękkie w dotyku i bardzo dobre gatunkowo. Wnętrze mogą zdobić szczotkowane aluminium, skóra, a także alcantara. Cieszy obecność wielu wersji kolorystycznych. Na liście opcji pojawiło się m.in. także konturowe oświetlenie Ambiente, nadające niepowtarzalnego klimatu, a także szereg elektronicznych gadżetów.

Audi Q3 SportbackAudi Q3 Sportback fot. Audi

Co ciekawe, już w standardzie otrzymujemy cyfrowy ekran z dotykową obsługą. Opcjonalnie może on mieć średnicę aż 10,1 cala. Łączy się z internetem, kamerami wokół samochodu i zewnętrznymi nośnikami pamięci. System błyskawicznie reaguje na polecenia kierowcy, ma wysoką rozdzielczość i nasycenie kolorów. Kolejny wyświetlacz kierowca ma przed oczami. 12,3-calowy Audi virtual cockpit został przejęty z innych, droższych modeli koncernu.

Ekscytująca jazda w bezpiecznych warunkach

Audi Q3 Sportback wyposażono w cztery standardowe systemy wspomagania. Audi pre sense basic inicjuje prewencyjne środki bezpieczeństwa dla pasażerów w momencie, gdy tylko wykryje niestabilny stan prowadzenia pojazdu. By taki stan zidentyfikować, system wykorzystuje informacje pochodzące z różnych układów samochodu. Dla przykładu: interweniuje wtedy, gdy czujniki elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC wykryją poślizg lub ostre hamowanie. System elektrycznie napina wtedy przednie pasy bezpieczeństwa, zamyka automatycznie szyby i włącza światła awaryjne, by ostrzec samochody nadjeżdżające z tyłu.

Standardowo jest tu również oferowany system Audi pre sense front, monitorujący sytuację przed samochodem i ostrzegający kierowcę o niebezpieczeństwie (wykrywa również pieszych i rowerzystów). W razie konieczności system sam wyhamuje auto. Oprócz tego standardem są też system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu oraz adaptacyjny asystent jazdy. Ten ostatni łączy w sobie funkcje adaptacyjnego tempomatu - adaptive cruise control, asystenta jazdy w korkach i asystenta toru jazdy utrzymującego pojazd pośrodku wybranego pasa jazdy.

Lista opcji jest znacznie dłuższa i zawiera wszystkie najnowsze zdobycze inżynierów i programistów Audi m.in. kamery 360, reflektory Matrix LED czy asystenta parkowania.

Uniwersalny do potęgi

Mimo dynamicznie obniżonego dachu Audi Q3 Sportback pozostaje pełnoprawnym, komfortowym i praktycznym SUV-em przepełnionym najnowocześniejszą techniką. Ponadto gwarantuje kierowcy sportowe doznania. Najwięcej zapewni ich topowe RS Q3 Sportback, które niebawem pojawi się w ofercie. Jego pięciocylindrowy silnik o pojemności 2,5 l rozwija imponujące 400 koni mechanicznych, które rozpędzają auto do pierwszej „setki” w 4,5 s. Crossover doskonały.

Audi RS Q3 SportbackAudi RS Q3 Sportback Audi

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.